Studien som ser på koblingen mellom sjenanse og emosjonelle vansker baserer seg på data fra Vennskapsstudien.Illustrasjonsbilde: Getty Images
Sjenerte barn har oftere emosjonelle vansker enn andre barn
– Man har så lyst til å gå inn i lek med andre, men tør ikke. De barna som opplever dette veldig sterkt, opplever også å være mye lei seg, sier forsker Mona Bekkhus.
– Vi ser at
det blir veldig vanskelig for de sjenerte barna at de ikke får til den sosiale
kontakten med andre, sier Bekkhus til forskning.no.
Hun er professor i utviklingspsykologi ved Universitetet i Oslo (UiO) og
hovedforfatter for en studie som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet
Child Development.
Studien viser
en sammenheng mellom sjenanse og emosjonelle vansker hos barn.
Anspenthet
og bekymring
Ifølge
forskerne bak studien kan sjenanse karakteriseres ved flere forskjellige
aspekter. Er man sjenert kan man for eksempel kjenne på anspenthet, bekymring
og ubehag i sosiale sammenhenger, og ha forventninger om negative reaksjoner
fra andre, skriver forskning.no.
De som er
sjenerte kan unngå sosiale situasjoner og være tilbakeholdne i andres nærvær,
noe som kan føre til utfordringer i sosiale relasjoner.
Over 500
barn
Studien
baserer seg på data fra Vennskapsstudien, hvor 516 barn fra 33 ulike
barnehager på Hadeland har deltatt.
Barna som
var mellom ett og seks år da studien startet opp, ble fulgt over fire år. De
eldste ble også fulgt inn i skolen.
– I denne
studien, hvor vi har sett spesifikt på sjenanse, har vi fokusert på fem-, seks-
og syvåringene fordi vi ville se på hvordan det gikk med de sjenerte barna når
de begynte på skolen, forteller Bekkhus til barnehage.no.
Annonse
Studien ble
gjennomført som en nettverksanalyse, som innebærer at forskerne har forsøkt å
fange opp sammenhengen mellom ulike spørsmål som har blitt stilt.
– Vi har spurt
både foreldre, lærere og barna selv om mange ulike spørsmål, fra vennskap, til
lek, atferd og forhold i barnehagen. I denne studien så vi spesielt på spørsmål
til lærerne om hvordan barna har det, om de er engstelige, gråter lett eller er
ofte redd. Vi spurte også om sjenanse; om de ikke tør å nærme seg andre fordi
de er redd for å bli avvist, om de ofte står og observerer andre i lek, uten å
gå bort, og om de tar initiativ til lek med andre barn, forteller Bekkhus.
– Har
lyst, men tør ikke
Forskerne finner
blant annet at det er en sammenheng mellom sjenanse og emosjonelle vansker som
angst og tristhet, skriver forskning.no.
– Vi finner
at særlig det å være nedstemt, lei seg og å gråte mye virker å henge sammen med
sjenanse. Det er et ganske robust funn på alle tidspunktene vi har sett på. Det
var litt overraskende for meg at det er så fremtredende så tidlig, for dette er
et depresjonssymptom og ikke noe vi har tenkt at man kunne måle så tydelig hos
små barn, sier Bekkhus til barnehage.no.
I studien
forsøker forskerne også å identifisere hvilke sider ved sjenanse som henger
mest sammen med emosjonelle vansker.
De finner at
det er spesielt to sider ved sjenanse som kan knyttes til emosjonelle vansker: Det
å være redd for å ta kontakt med andre barn, selv om man ønsker kontakt. Og
frykten for å bli avvist.
Dette tyder
på at den direkte relasjonen mellom sjenanse og emosjonelle vansker i stor grad
skyldes problemer med å samhandle med andre, mener forskeren.
– Man har så
lyst til å gå inn i lek med andre barn, men tør ikke. De barna som opplever
dette veldig sterkt, opplever også å være mye lei seg, sier Bekkhus.
– Dette bør
man være klar over når man jobber med barn, for sosial kompetanse er noe vi kan
jobbe med for å hjelpe disse barna, legger hun til.
Ny
forståelse
Det er ikke
et nytt funn at barn som er veldig sjenerte kan ha større risiko for emosjonelle
vansker, påpeker forskeren.
– Det er mye
litteratur på at barn som er sjenerte ofte skårer høyere på emosjonelle vansker,
særlig angstrelaterte vansker. Men
det å kunne skille litt mellom den engstelige delen av emosjonelle symptomer og
det å være mye nedstemt og trist, og at det var så tydelig ved femårsalder, det
var i hvert fall oppsiktsvekkende for meg å se. I denne studien klarer vi bedre
å finne ut hva er det ved sjenerte barns atferd som gjør at de blir så lei seg
og ulykkelige; nettopp det at man ønsker å ha kontakt med andre barn, men ikke
får det helt til.
Utfordrende
overgang
Forskerne
finner også at sjenerte barn blir mer engstelige i overgangen fra barnehage til
skole.
– Hvorfor
er det sånn, tror du?
– Det er
vanskelig å si noe helt sikkert, men vi tror det kan handle om at man går fra
den trygge basen i barnehagen – fra små grupper og større voksentetthet – til
skolen hvor det er mange flere barn til stede ute i friminuttene samtidig og
færre voksenpersoner. Det blir mer kaotisk og uoversiktlig, som igjen kan gjøre
det vanskelig å vite hvilken lek du kan komme inn i og ikke.
– Det kan
også være vanskelig for barn å skjønne de sosiale normene, som endrer seg
ganske mye fra barnehage- til skolealder, sier Bekkhus.
Kjennetegn
– Hva kan
ansatte i barnehage og skole gjøre for å hjelpe disse barna?
– Her må man
være litt sensitiv overfor barna, for noen barn er sosialt uinteresserte og
ikke sjenerte. Disse barna kan ha behov for å trekke seg litt unna og leke litt
for seg selv, mens andre barn er sjenerte og klarer ikke å ta kontakt med andre
selv om de ønsker det. Det kan noen ganger være vanskelig å skille mellom
dette. Å tilegne seg kunnskap om hva som kjennetegner barn som er sosialt
uinteresserte og de som ønsker kontakt, blir derfor et første steg, sier
Bekkhus.
Det andre
steget blir å finne ut hva som skal til for at barnet kan klare å ta sosial
kontakt i lek, påpeker hun.
– Hvordan
kan vi tilrettelegge? Er det spesifikke lekesituasjoner, for eksempel lek i
mindre grupper, som gjør det lettere å komme inn i lek med andre barn? Når et barn
gir uttrykk for at det har veldig lyst til å gå inn i leken, men ikke klarer
det, så må man hjelpe barnet til å finne en måte å få det til på.
– På skolen
kan det være lurt å øke voksentettheten ute i friminuttene, særlig når det gjelder
førsteklassingene. Da blir det lettere å ha oversikt over hvem som står utenfor
lek og hjelpe disse barna inn. Læreren kan også selv sette i gang en lek og
invitere barna med, sier Bekkhus.
Gode erfaringer
– Er det
noe foreldre kan gjøre?
– Det
handler mye om å få gode erfaringer i sosial lek. Som forelder kan man legge
til rette for dette ved å invitere andre barn med hjem, slik at barnet får trent
seg på sosiale situasjoner og gode måter å tilnærme seg andre på for å få lov
til å være med i lek, sier Bekkhus.
– Man kan også jobbe med sosial kompetanse. Snakke med barna
om hvordan de kan kommunisere godt med andre. Egenskaper som empati og gode
problemløsningsevner styrker barns relasjon til andre. For eksempel vet vi at
prososial atferd som å hjelpe og trøste, er noe som blir høyt verdsatt i lek
med andre, råder
hun.
Bekkhus understeker samtidig at sjenerthet ikke alltid er en negativ ting:
– Det er en
stor andel av befolkningen som kan være sjenerte og hvor mye kan variere med
alder og situasjon. Det kan også være beskyttende. For eksempel har studier
vist at unge gutter som var sjenerte ikke i like stor grad deltok i regelbrytende
atferd. Det er imidlertid viktig kunnskap for oss som jobber med barn at
kontakt og relasjoner med andre barn er noe enkelte sjenerte barn kan oppleve
som vanskelig, men er noe de veldig gjerne ønsker. Da trenger de kanskje oss
voksne til å hjelpe dem i gang.