– Jeg har selv jobbet som styrer og pedagogisk leder i mange
år, og har opplevd den usikkerheten som personalet ofte står i når
ekskluderingssituasjoner oppstår. Det er bakgrunnen for at jeg har valgt å
forske på dette, sier Iversen som nå er stipendiat i pedagogikk ved
Universitetet i Stavanger.
I sitt pågående doktorgradsprosjekt undersøker hun altså hvordan
barnehageansatte involverer seg når barn blir ekskludert fra lekefellesskap
i barnehagen.
– Mange skulle nok ønske at det fantes et fasitsvar på
hvordan slike situasjoner skal håndteres, men det gjør det jo ikke. Hver
situasjon er unik. Med denne studien håper jeg likevel å bidra med begreper som
gjør at personalet kan drøfte hvordan man kan møte ekskluderingssituasjoner.
Avvist, unngått eller ignorert
Den første av totalt tre artikler i Iversens doktoravhandling
ble publisert i tidsskriftet Nordisk barnehageforskning denne sommeren. Her
presenteres resultater fra en studie basert på observasjoner forskeren har
gjort i to barnehager, av ansatte og barn i alderen 3-6 år.
Totalt ble det innhentet 230 observasjoner av ulike
lekefellesskap som deretter ble analysert. 28 av disse var observasjoner hvor
det oppstod ekskludering av barn og personalet intervenerte. Det handlet om situasjoner
hvor barn ble avvist, utestengt eller ignorert av andre barn, opplyser Iversen.
«Noen av observasjonene var vanskelige å klassifisere,
særlig situasjoner hvor barna så ut til å bli ekskludert ved å bli ignorert.
Dette var gjerne situasjoner hvor barnet prøvde å få oppmerksomhet fra andre,
men ble oversett. Jeg har kun inkludert observasjoner hvor ignoreringen var
tydelig» skriver hun i forskningsartikkelen.
Hun forteller at hun også støtte på noen etiske dilemmaer
underveis.
– Når oppgaven min var å observere ekskludering i
barnefellesskapet måtte jeg jo se på at barn var litt tøffe mot hverandre uten
å alltid gripe inn. Det var likevel noen situasjoner jeg valgte å gripe inn i
fordi jeg mente jeg som voksenperson hadde en plikt til det, særlig fordi det
ikke var noen ansatte til stede i situasjonen.
Fire tilnærminger
I situasjonene hvor det oppstod ekskludering involverte de
ansatte seg i varierende grad, forteller Iversen. Noen ganger bare et kort øyeblikk, med en handling eller et par setninger. Andre ganger
over lengre tid.
– Det kom veldig an på situasjonen. Både hva episoden
krevde av involvering, og hva personalet selv sto i; om de var veldig opptatt
med noe annet eller hadde mulighet til å slippe det de holdt på med og gå
ordentlig inn i situasjonen, sier Iversen.
Forskeren fant at personalets første tilnærming til
lekefellesskapet hvor ekskluderingen skjedde kunne systematiseres i fire ulike
tilnærminger: Undersøkende, avvisende, innlemmende og korrigerende.
Måten personalet valgte å tilnærme seg lekefellesskapet
på så ut til å ha stor betydning for den videre utviklingen av situasjonen,
samt for relasjonene, tilhørigheten og handlingsrommet personalet og barna fikk
videre.
Undersøkende tilnærming:
Ifølge Iversen beskriver den undersøkende
tilnærmingen situasjoner hvor personalets posisjonering var preget av at de
forsøkte å få mer klarhet i situasjonen. Altså få en forståelse for hva som
hadde skjedd, hvordan både det ekskluderte barnet og de/det barnet som sto for ekskluderingen
hadde det, og hva barna ønsket.
«Personalet bekreftet gjerne situasjonen ved å speile
eller gjenta hva som ble gjort eller sagt. De signaliserte ikke hva de
forventet at utfallet av situasjonen skulle resultere i. Der personalet inntok
en undersøkende tilnærming bidro dette til at både barn og voksne hadde et
forholdsvis stort handlingsrom videre ved at situasjonen var åpen, og det var
mulig og naturlig for personalet å kunne tilpasse sin videre involvering til
hvordan barna responderte, og hvordan situasjonen utviklet seg» skriver forskeren.
Etter hvert ble situasjonen i de fleste observasjonene
mer oversiktlig, og personalets intensjon kom tydeligere frem:
«Det bidro til at handlingsrommet etter hvert ble mindre,
og løsninger ble foreslått. Enten kom en til enighet, eller det kom konkrete
forslag til løsning fra barna eller personalet.»
Utfallet av den undersøkende tilnærmingen varierte,
opplyser forskeren. Noen ganger var barnet fortsatt ekskludert, andre ganger
ble det inkludert i ønsket lekefellesskap, og noen ganger ble barnet aktivisert
med noe annet.
Avledende tilnærming:
Den avledende tilnærmingen beskriver situasjoner
hvor personalet allerede fra start forsøkte å aktivisere det ekskluderte barnet
med noe annet.
«Her «tunet» ikke personalet inn på barna. Posisjonen
kunne gi rom for opplevelse av omsorg, og forstås å støtte opp under
psykologiske behov, dersom barnet for eksempel fant det tilfredsstillende å få
tilbud om å delta i det avledende forslaget. Målet med interveneringen ble
tydelig med en gang, og handlingsrommet ble snevret inn fra første tilnærming
for både barnet og personalet fordi det dreide seg om et konkret forslag til
handling» skriver forskeren.
Ved samtlige observasjoner med avledende tilnærming ble det
ekskluderte barnet tilbudt en annen aktivitet, opplyser Iversen.
«Generelt viste analysen at den videre utviklingen i
situasjonene der personalet startet tilnærmingen med en avledende posisjon ofte
så ut til å være forholdsvis låst, kanskje fordi forslaget var så konkret. Ofte
bestod interveneringen bare av tilbudet om et alternativ, og dersom barnet
takket nei til det, kom ikke personalet med andre forslag. Personalet fortsatte
da gjerne med det de hadde holdt på med før tilnærmingen, og barnet som hadde
opplevd å bli ekskludert, ble overlatt til seg selv.»
Når det var snakk om en avledende tilnærming fant
forskeren også at personalet i liten eller ingen grad involverte seg i det
lekefellesskapet som barnet ble ekskludert fra.
Innlemmende tilnærming:
I en innlemmende tilnærming ble det signalisert en
tydelig forventning fra personalet om at det ekskluderte barnet skulle
innlemmes i ønsket lekefellesskap. Noen ganger irettesatte også personalet
barna som sto for ekskluderingen.
«Personalet brukte sin makt og handlingsevne til å «tune»
seg inn på barnet som ble ekskludert, og viste omsorg for dette barnet, men
ikke til barna som ekskluderte. Den innlemmende tilnærmingen støttet kun opp om
det ekskluderte barnets psykologiske behov ved å forsøke å gi mulighet for
selvbestemmelse» skriver Iversen.
Personalets forventning om at barnet som ble ekskludert
skulle inkluderes i lekefellesskapet, slo ikke alltid til.
Det var kun i en tredjedel av tilfellene at barnet ble
inkludert i ønsket lekefellesskap. I de resterende tilfellene observerte
forskeren at barnet enten ble aktivisert med noe annet eller fortsatt var
ekskludert da personalet trakk seg ut av situasjonen.
– Dette synliggjør problematikken og utfordringen med å
håndtere ekskluderingssituasjoner. Personalet opplever ofte å ikke lykkes.
Det kan være krevende å stå i,
og man bør være bevisst på dette, sier Iversen.
Korrigerende tilnærming:
I situasjoner hvor personalet inntok en korrigerende
tilnærming, korrigerte de atferden til barnet som ble ekskludert.
«Personalet så ut til å oppleve at barnet hadde en atferd
som ikke var tillatt, og derfor irettesatte. Her «tunet» ikke personalet seg
inn på barnet eller viste omsorg, de gjorde ikke forsøk på å støtte barnet
eller sette seg inn i barnets situasjon. Posisjonen ga heller ikke personalet
mulighet for å understøtte barnas psykologiske behov ved å la barna oppleve
selvbestemmelse, kompetanse eller tilhørighet.»
I disse tilfellene var det usikkert om personalet
oppfattet situasjonen som en ekskluderingssituasjon eller ikke, opplyser
forskeren. Dette skyldtes kanskje at det handlet om ignorering, som kan skje
mer i det skjulte og kanskje også er mer ubevisst enn en direkte avvisning, påpeker
hun.
– I de korrigerende tilnærmingene var det ofte slik at
personalet kun gikk inn i situasjonen og korrigerte. Deretter trakk de seg ut
av situasjonen.
– Ingen fasit
Alle de fire tilnærmingene ble observert i begge deltakerbarnehagene,
og brukt av både pedagoger, fagarbeidere og assistenter, opplyser Iversen.
– Hvilken av disse tilnærmingene bør man helst ty til?
– Med den undersøkende tilnærmingen åpner man mer opp for
barns innspill, det er positivt. Samtidig ser man at utfallet ikke alltid er
som den ansatte ønsker. Det er altså ikke en fasit som betyr at det alltid
ender godt.
– Det handler veldig mye om situasjonen som
har oppstått, barna som er involvert, samt hva man står
i som ansatt og kapasiteten man faktisk har til å gå inn i situasjonen og klare
å fullføre. Hvis man begynner med en undersøkende tilnærming, må man ha
kapasitet og tid til å følge det opp. Hvis ikke bør man kanskje heller avlede
og invitere barnet med på noe annet, sier Iversen.
Føle seg hjemme
En av personalets oppgaver er å bidra til at barn
opplever inkludering, understrekes det i rammeplanen for barnehagen. I forskningsartikkelen
stiller forskeren spørsmål ved hvordan inkluderingsbegrepet skal forstås:
Handler det om at barn skal inkluderes i alle
lekefellesskap de ønsker å være en del av, eller handler det mer om at barn
skal ha en overordnet opplevelse av å høre til i barnehagens lekefellesskap?
«I min studie var barnas behov for å bli inkludert noen
ganger tydelig, andre ganger fremkom ikke det behovet klart. Kanskje handler
inkludering for barna først og fremst om den overordnede opplevelsen av
tilhørighet og det å føle seg hjemme (Yuval-Davis, 2011) på avdelingen, samt
det å få handlingsrom og handlingsalternativer nok til å oppleve medbestemmelse
og bli tatt på alvor» skriver Iversen.
Relasjonell støtte
Forskeren mener studien bidrar til å synliggjøre hvor
betydningsfulle personalets handlinger kan være for at barn blir ivaretatt når
det oppstår ekskluderingssituasjoner i barnehagen, samt hvor komplekse slike
situasjoner kan være.
«Når personalet intervenerer i et lekefellesskap hvor det
skjer ekskludering, kan det se ut som tilnærmingen de velger, og måten de møter
feltet på, påvirker barnas mulighet for medvirkning. Mulighetene for
medvirkning blir påvirket av om personalet som intervenerer legger til rette
for et stort eller et begrenset handlingsrom. Jo større handlingsrom, jo større
mulighet er det for barna å medvirke» skriver hun i forskningsartikkelen.
Iversen fant også mange eksempler i sitt datamateriale på
at barna selv ba om hjelp når de ikke fikk være med på leken.
– Det vanligste var at det ekskluderte barnet selv sa
ifra, men noen gang var det andre barn som var til stede som sa ifra på deres
vegne. Det viser jo en tillit til personalet og at barna trenger deres støtte.
Hun understreker at både barn som opplever å bli
ekskludert og barn som velger ekskluderingsstrategier trenger hjelp og
veiledning fra personalet.
Økt bevissthet
Ekskludering er en del av barnehagehverdagen og noe som
må håndteres, selv om det byr på utfordringer og dilemmaer for personalet,
påpeker forskeren.
– Hva kan vi lære av denne studien?
– Jeg håper den kan bidra til økt bevissthet rundt ulike tilnærminger man kan ha til situasjoner hvor barn ekskluderes fra
lekefellesskapet, sier Iversen.
«Ved å gi disse krevende situasjonene oppmerksomhet i
barnehagen, og ved å reflektere rundt dem, kan personalet utvikle en økt
bevissthet om handlingsrommet som blir skapt. Dette kan bidra til en mer
bevisst praksis, med muligheter for et åpnere lekefellesskap» påpeker hun i
forskningsartikkelen.
– Det handler også litt om å tørre å åpne opp. Tørre å
være ærlige med hverandre i personalgruppa om at dette faktisk kan være vanskelig, sier Iversen.