– Å begynne i barnehage kan være krevende, spesielt for sjenerte barn som er mer forsiktige i nye situasjoner. En god overgang fra
hjem til barnehage er derfor viktig og danner en god base for barns utvikling
og læring nå, men også i fremtiden.
Slik
innledet Catharina van Trijp sitt innlegg under Norsk
barnehageforskningskonferanse i forrige uke. Hun er førsteamanuensis i
pedagogikk ved Universitetet i Stavanger og var på konferansen for å presentere
en studie publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Early Childhood
Development and Care.
Studien har undersøkt
om det er noen sammenheng mellom småbarns sjenanse ved oppstarten i barnehagen
og deres trivsel ved slutten av det første året i barnehagen.
Longitudinelle
studier på eldre barn har funnet at sjenanse kan predikere psykologiske og sosial-emosjonelle
utfordringer senere i livet. Det finnes imidlertid lite forskning på om
småbarns sjenanse ved oppstarten predikerer deres trivsel etter ett år i
barnehagen, opplyste forskeren.
– I denne
studien har vi derfor sett på småbarnas trivsel: I hvilken grad de føler seg
trygge med de ansatte, med andre barn i gruppa og i barnehagens fysiske miljø.
Og hvor vidt sjenanse ved barnehageoppstart kan påvirke barnas trivsel ett år
senere, fortalte van Trijp, som har samarbeidet med fire andre forskere om
studien – Ratib Lekhal, May Britt Drugli, Veslemøy Rydland og Elisabet Solheim
Buøen.
– Betyr
ikke at man ikke er sosial
Sjenanse hos
små barn kan komme til uttrykk på ulike måter, påpekte forskeren videre.
– Barna kan
vise litt mer varsomhet, angst eller tilbakeholdenhet i ulike situasjoner,
spesielt i nye situasjoner. For eksempel når man starter i barnehagen og må
forholde seg til nye omsorgspersoner, nye barn og nytt lekemateriell.
– Her er det
viktig å understreke at selv om man er sjenert, så betyr ikke det at man ikke
er sosial. Når et barn blir trygg på de andre barna og ansatte i gruppa, så kan
barnet være veldig sosialt.
Det er også
helt normalt å være skeptisk til fremmede, påpekte van Trijp.
– Men hvis
det tar lang tid før barnet klarer å knytte bånd til ansatte i barnehagen eller
andre barn, så kan sjenerthet kanskje påvirke den sosiale og emosjonelle
utviklingen. Derfor er det viktig å undersøke hvordan de sjenerte småbarna har
det i barnehagen, sa hun.
Over 500
barn
Studien er
en del av Trygg før 3-prosjektet, et samarbeidsprosjekt mellom NTNU, RBUP
region Øst og Sør og Handelshøyskolen BI.
Hovedmålet
har vært å utvikle og teste effekten av en modell for å heve
samspillskvaliteten på småbarnsavdelinger. I tillegg har forskerne sett på
barns utvikling, læring og trivsel.
I
hovedstudien deltok over 1500 barn fordelt på 187 småbarnsavdelinger i Oslo- og
Trondheimsområdet.
Delstudien
som van Trijp presenterte under konferansen baserer seg på data om totalt 567
barn som akkurat hadde begynt i barnehagen. Alle barna var under 19 måneder
gamle og de fleste hadde fulltidsplass.
– Vi begynte
å samle inn data om barns sjenanse i september 2018. Da sendte vi ut et spørreskjema
som ble besvart av foreldrene fordi vi mente at de hadde best oversikt over om
barna var sjenerte eller ikke. Ett år senere besvarte barnehagelærere et
spørreskjema om barnas trivsel i barnehagen. Vi hadde altså to
innsamlingspunkter.
Utfordrende
førsteår?
Forskerne
fant en signifikant sammenheng mellom barns sjenanse ved oppstart i barnehagen
og trivsel ved slutten av det første barnehageåret.
– De barna
som var mer sjenerte da de begynte i barnehagen, trivdes mindre etter det
første året enn andre barn. Vi fant ingen forskjeller mellom gutter og jenter,
fortalte van Trijp.
– Hva betyr
dette? Vi vet at overgangen fra hjem til barnehage kan være krevende, men
kanskje kan hele det første året i barnehagen være krevende, særlig for de
sjenerte barna?
Disse barna kan
trenge mer tid og støtte til å bli kjent med andre barn, ansatte og
barnehagemiljøet, sa forskeren.
– De
sjenerte barna er kanskje ikke vant til å leke med andre barn. Eller kanskje de
observerer andre barn som leker sammen, men ikke vet helt hvordan de kan komme
inn i leken selv. Derfor er det viktig å støtte disse barna så mye som mulig
når de forsøker å knytte kontakt med andre. Hvis ikke kan de gå glipp av
viktige sosiale interaksjoner og muligheter til å inngå vennskap.
– Selv om vi
finner at de sjenerte barna trives mindre i barnehagen det første året, så vet
vi ikke hva som skjer etter dette. Kanskje er de «slow to warm up». Altså at de
kan ha det litt vanskelig i starten, men så går det helt fint etter det første
barnehageåret. Det vet vi ikke fordi vi i denne studien ikke har sett på hva
som skjer videre.
Derfor er
det behov for mer forskning som følger barna over lengre tid i barnehagen, mener
van Trijp.
– Det er
også viktig å nevne at den sammenhengen vi fant mellom tidlig sjenanse og
trivsel er signifikant, men liten. Det kan godt hende at det er noen
beskyttende faktorer som kan være til hjelp for sjenerte barn, som for eksempel
høy kvalitet på samspillet mellom ansatte og barn og barna imellom. Med god
støtte fra de ansatte spiller det kanskje ikke så stor rolle om man er sjenert
det første året i barnehagen.
Videre
forskning
En
begrensning ved studien er at deltakergruppa var ganske homogen, opplyste van
Trijp avslutningsvis.
– Barna var
hovedsakelig fra norskspråklige familier med høy inntekt.
– Når vi kan
forske videre på dette, ønsker vi først og fremst å følge barna over en lengre
periode for å se om sammenhengen mellom sjenanse og trivsel vedvarer. Helst vil
vi ha med flere barn med minoritetsbakgrunn og barn fra familier med lavere
inntekt. Det kan også være interessant å se om ansatt-barn-relasjoner påvirker
sammenhengen mellom sjenanse og barns trivsel, avsluttet forskeren.