DEBATT

Disse sakene ble mest lest i juli
Forskjellen på diagnose og oppdragelse og kronikk-klassikere var stoff som engasjerte i måneden som gikk.
Fikk du ikke med deg sakene som skapte mest engasjement på barnehage.no i juli? Fortvil ikke, her er en reprise:
1. – Barnehagelærere må vite forskjellen på diagnose og oppdragelse
– Vi må lære oss å forstå barns signaler og vite når det er aktuelt å stille en diagnose og når det primært handler om oppdragelse og pedagogikk, sier hjerneforsker Ann-Elisabeth Knudsen.
2. Her er finalistene til «Årets barnehage 2017»
Av 52 foreslåtte kandidater står det nå igjen kun åtte finalister som kjemper om å bli "Årets barnehage 2017".
3. – Struktur og normer skaper robuste barn
Hva er et godt liv for barn? – Det er å styrke barnets karakter ved å gi dem struktur og ansvar. De må lære og bære sin pose selv, sier den danske psykologen, Per Schultz Jørgensen.
4. – Jeg gråter. Du snakker
Om barnet klarer å svelge gråten, har metodene rundt det kanskje vært tilfredsstillende. For de voksne. Les Stian Pedersens kronikk om å anerkjenne barns gråt.
5. – En helt vanlig formiddag på jobben!
– Etter å ha slukt tre ostesmørbrød og en kopp kaffe, legger jeg meg ned i sofaen på pauserommet og tenker: «Dette har jo vært en stille og rolig dag, så langt!», skriver barnehagelærer Eirik Wold Falla.
6. Barnehagetante?
Barnehagetantens kunnskapsmål manglet fra læreplanen da Johanne Dahl Tysnes utdannet seg til barnehagelærer. – Merkelig, sier Tysnes, som egentlig heller ikke lærte noe om å passe barn.
7. Friluftsliv for de minste i barnehagen
– Kan man ikke ta på seg sekken en gang i uka og «bare» gå på tur? Må man ha mål, delmål og «tiltak» på alle turer? spør barnehagelærer Eirik Wold Falla.
8. – Vi har en overgang til skolen som kan ta livsgnisten fra barn
– Ikke kopier skolen inn i barnehagen, men forbered heller skolen på at det nå kommer noen viltre fem- og seksåringer, sier lærer og spaltist Håvard Tjora.
9. – Lille speil på veggen der
– Vær der for barna, men pass på å ta vare på deg selv også, oppfordrer barnehagelærer Stian Pedersen.
10. Se veggene Mathias malte for å gi barnehagen ny energi
Da han begynte som pedagogisk leder i en barnehage i Oslo, ante Mathias Minetti at miljøet på avdelingen kunne vært bedre. Så brukte han 100 arbeidstimer på å gi de fysiske omgivelsene mer rom for kreativitet og lekelyst.
Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.