Fagsamlingen «Menn i farta» tiltrakk seg nylig et 70-talls deltakere
på Teveltunet fjellstue i Meråker, under fellesnevneren at de er menn som
jobber i barnehage i Trøndelag.
På programmet sto bålet som pedagogisk arena, eksempler på superbra bevegelser i lek, mat og kosthold i barnehagen og på tur – og superkrefter i teori og praksis.
Fagsamlingen kom til i samarbeid mellom Statsforvalteren i Trøndelag, representanter fra praksisfeltet, Nord universitet og DMMH.
Men hva betyr det egentlig å være mann i barnehagen?
Barnehage.no stilte spørsmålet til flere. Her er svarene vi
fikk:
– Omsorg, trygghet og et fang å sitte i er viktig. Det har
ikke noe å si om man er kvinne eller mann. Det er artig å se utviklingen til
ungene, og være med å gi dem en pekepinn på verdiene det er viktig å tilegne
seg. Være med å skape robuste barn, bygge opp selvbilde og selvtillit – og være
en god rollemodell. Det er ikke alle som har en mann i livet sitt.
– Vi er en minoritet. En viktig del av det mangfoldet som
ungene skal møte. En minoritet i et lavtlønnsyrke og lavstatusyrke. Jeg mener
absolutt at vi har en plass i et barns oppvekst. Det å komme hit og møte andre
i samme posisjon og dele erfaringer, gjør noe med motivasjonen.
– Det varierer fra person til person. Jeg tror det er viktig
for unger å ha et mannlig forbilde, og jeg tror menn har en annen form omsorg
og væremåte med unger til tider. Og så er det forskjell fra mann til mann og
kvinne til kvinne. Ikke alle barn har en mann hjemme, og det kan være greit for
barn å se at menn er forskjellige og kvinner er forskjellige. Det er stereotypier
man ofte får høre, om hvem som er best på hva, men barna vet hvem de skal
spørre og kommer til den voksne som er best på det de trenger hjelp med.
Einar Rein (58), Stadsbygd Barne- og ungdomsarbeider, Fembøringen barnehage
– For meg betyr det å ha en jobb jeg trives med der jeg får
arbeide med unger og være mye ute. Ingen dag er lik. Jeg møter stadig nye
utfordringer, og hjelper unger med forskjellige utfordringer. Jeg har vært bonde
før, og er ikke skapt for å sitte på kontor. Jeg er ikke i barnehagen fordi jeg
er mann, men skjønner at jeg er en viktig rollemodell, så ungene ser at det går
an. Vi skal ikke så veldig mange år tilbake før menn som gjorde bleieskift og tok
ut pappaperm var et uvanlig syn. Jeg tror vi menn tør tillate mer av diverse
ting, som for eksempel boltrelek.
Ingar Arne Aae (39), Levanger
Pedagogisk leder, Espira Casa Musica barnehage
– Jeg opplever at det er så åpent og fritt og så mange typer
barnehager og praksiser, at man kan tilføre litt det man vil. For min del er
det musikken. Jeg kan bruke det jeg føler jeg er god på og kan, i samspill med
andre. Menn som jobber i barnehage, opplever at de møter stereotypier. For
eksempel forventninger om at man skal være vaktmester, ikt-ansvarlig og hjelpe
til med løfting. Da er det litt vårt ansvar å bekjempe de stereotypiene også. I
barnehagen min er vi bestemt på at alle gjør mye av de samme praktiske
oppgavene.
Ola Brurok (30), Trondheim
Barnehagelærer, Valset barnehage
– Uavhengig av kjønn er du som voksen en rollemodell for
barna. Du følger deres utvikling og er en påvirkningskraft. Kjønn har sikkert
betydning, men vi jobber mot samme mål. Alle har ulike erfaringer og interesser,
og hver enkelt har sin egen påvirkningskraft.
Victor Tranås (34), Hitra Pedagogisk leder, Knarrlagsund oppvekstsenter
– Jeg synes det er viktig at alle i barnehagen skal få være
seg selv, med personlighet, interesser og væremåte. Vi som jobber der tar imot
unger, som er noe av det skjøreste samfunnet har. Og unger er forskjellige. Jo
større mangfold – også gjerne i etnisitet, bakgrunn og arbeidserfaring – dess
større er muligheten for at hvert enkelt barn blir sett. Og så handler det om å
ha respekt og anerkjenne at vi er forskjellige, og ikke nødvendigvis være enige
i alt, men «gå i lag». Menn har en viktig rolle i barnehagen, fordi det er få
av oss, men vi er ikke viktigere enn kvinnene som arbeider i barnehage.