Kom til barnehagen min en dag, Torbjørn Røe Isaksen!
Høyres kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil ha mer realfag inn i barnehagen. Men barnehagen er ikke en skole. Realfagslæringen som er der, er skreddersydd for et lekende, lærende barn.
Monica Laursen, pedagogisk leder i Leik FUS barnehage
PublisertSist oppdatert
Annonse
Mandag 17. august så jeg Torbjørn Røe Isaksen, ikledd hvit forskerfrakk fra forskerfabrikken, der han tittet meg rett inn i øynene fra Høyres facebookside og fortalte meg at jeg må ha mer realfag inn barnehagen.
Realfaget i barnehagen mener Torbjørn jeg skal gjøre mer av, bli bedre på og nå enda flere barn med. Kjære Torbjørn, kom hit til barnehagen min en dag da, så skal jeg vise deg!
Barnas lek er viktigst
I Leik FUS barnehage, som for øvrig er i en oppstartsfase, skrudde vi pulter på pedagogkontoret. Da vi ikke hadde nok originalskruer, måtte jeg og barna til skrueboksen, helle ut alle skruene og sammenligne dem for å finne skruer som passet. Sist vi malte helte vi salt på malingen og eksperimenterte med konsistenser. I dag under måltidet, da ingen av barna ville spise hjemmelaget gulrotsuppe fra i går, som vi for øvrig lagde sammen, måtte vi finne ut hva de ikke likte. Jeg hentet sukker, salt og sitron for at vi kunne identifisere hva som er søtt, hva som er salt og hva som er surt, for å kjenne igjen smakene og sette ord på hva vi ikke liker. Det endte riktignok med at alle barna ville ha mer søtt, men da fant vi i alle fall en smak vi likte.
Kom til barnehagen en dag, Torbjørn. Ikke en time, ikke to – men vær her en dag. La meg vise deg realfagene slik de eksisterer i barnehagen, slik at du forstår at jeg ikke kan ta inn mer realfag før jeg forstyrrer det aller viktigste i barnehagen; barnas lek.
Realfaget er til stede i barnehagen
Det er lett å la seg engasjere og motivere etter et kurs med forskerfabrikken, det kjenner jeg godt til. Forskjellen på meg og deg, Torbjørn, er at jeg er i barnehagen hver eneste dag. Jeg ser hvert forsøk, eksperiment, utforskende blikk, og jeg hører hvert spørsmål som vitner om realfagets glødende tilstedeværelse i barnehagen, være det seg et eksperiment så flyktig som et lite «like» på Facebook eller mer omfattende prosjekter. Derfor tok jeg meg friheten til å oversette dine forskerfabrikk-inspirerte Facebook-ord til en ordlyd jeg kjenner igjen.
Barnehagen er ikke en skole
Vi trenger ikke et realfagsløft i Norge, for vi starter allerede tidlig. Barnehagen er ikke en skole, men det er veldig mye læring i barnehagen. Den realfagslæringen som er der, er skreddersydd for et lekende, lærende barn i 1-6 års alderen. Vi er allerede gode nok, og vi når de barna som har interesse av det. Vi introduserer barn til realfag i barnehagen gjennom å eksperimentere, være nysgjerrige, teste ut og ha det gøy. Det legger et veldig godt grunnlag for barna den dagen de begynner på skolen. Kom til barnehagen min en dag, Torbjørn Røe Isaksen!
Høyres kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil ha mer realfag inn i barnehagen. Men barnehagen er ikke en skole. Realfagslæringen som er der, er skreddersydd for et lekende, lærende barn.