INSPIRASJON

Fra venstre: Elin Eriksen Ødegaard og Katrine Nyvoll Aadland.

Kast en ball og se hva som skjer!

Ballen regnes som verdens eldste leketøy. Den har vært og er fremdeles i bruk over hele verden. Kast en ball til et menneske og du vil få en ball tilbake. Du har kommet i kontakt og dagen er blitt rikere.

Publisert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Mange barn har i sin rikholdige samling av leker en tøyball, en plastikkball i sterke farger og kanskje en badeball hjemme. Men kanskje er det ballongen som er mest populær? Billig i innkjøp og kanskje derfor også undervurdert som humørspreder i andre sammenhenger enn pynt i fødselsdagsselskaper.

Kast en ballong til et barn og du har skaffet deg moro og aktivitet i lang tid.

Som barnehageforskere har vi tilbrakt uendelig mange timer i mange barnehager i ulike deler av Norge. Vi har observert for forskningsmål og vi har bidratt til kvalitetsutvikling i barnehagene. Her reflekterer vi over våre erfaringer med ballen og spør: Hvor kommer ballen fra, hvorfor, og hvordan kan vi berike de pedagogiske miljøene i barnehagen ved å leke med baller?

Ballen – et leketøy med en kulturhistorie

Arkeologer har funnet det de mener er baller fra så langt tilbake som 3000 år før vår tidsregning (fvt). På veggmalerier fra Egypt datert omkring 1800 fvt. kan man se mennesker i ballspill. Marmorrelieffer med samme motiv er funnet i Hellas og datert cirka 500 fvt. Ut fra slike funn kan vi tolke at ballspill var en vanlig og populær aktivitet i oldtiden.

I Norden laget de baller av tre i oldtid og middelalder. Ballen ble slått med et balltre og denne leken ble kalt for knattleikr. Omkring år 1100 fvt., spilte perserne og tibetanerne ball fra hesteryggen. Dette spillet ble kalt for polo, som betyr ball. Baller laget av tolv skinnbiter, hver bit skåret som en femkant er funnet i Hellas. På samme måte blir mange fotballer laget den dag i dag. Sokrates skal ha uttalt: «Se min kjære gutt, den virkelige verden skal sees ovenfra se ut som disse ballene laget av 12 biter skinn, hver lapp sin fargenyanse». Det sies også at guden Zevs som baby fikk en ball laget av ull.

Flere tusen år etter de eldste ballene finnes det et stort utvalg av baller i våre leketøy- og sportsbutikker, og store deler av verdens befolkning spiller ball, enten individuelt eller i lagspill. Svært mange mennesker er sterkt følelsesmessig engasjert og ofte har ballspill medført blodig alvor. I svært mange sportsgrener og leker dreier spillet seg rundt ballen og dens bevegelser, det være seg fotball, rugby, bandy, håndball, basketball, golf, cricket, bowling, biljard, boccia, tennis, badminton, volleyball, kanonball, slåball, baseball eller klinkekuler.

Vi kan bare gjette oss til hvordan ideen om ballen ble til. En klump med myk leire som blir kastet fra den ene til den andre vil snart få en fastere, jevnere og et mer sirkelformet preg. Det samme vil en håndfull gress. De arkeologiske funnene rundt om i verden viser at baller ble laget av de materialer som var tilgjengelige på det stedet en levde og lekte. Baller av stein ble gjerne brukt på bakken som i kjeglespill. Store baller av lær som var fylt av halm eller gress fungerte godt til å sparke av gårde, mens mindre baller kunne kastes.

Det er i særlig grad engelskmennene som har utviklet ballspill. På 1800-tallet utformet de regler for ballspill som nå brukes verden over. De fleste ballspill har historisk sett appellert mest til gutter. Men jentene har gradvis fått innpass. Kvinner fikk lov å spille tennis på slutten av 1800-tallet og gradvis har de tatt i flere baller enn tennisballen.

For de helt små barna er det blitt laget baller som kan lage lyder som små rangler. For eksempel puttet de nøtter i ballene i Sør-Amerika. I Afrika brukte de flettede tynne greiner som de hadde steiner inni. Vi ser at mennesker har utviklet leker av lokale materialer. Funn av gamle baller viser også variasjoner når det gjelder den estetiske utformingen. Malte treballer i vakre mønster har vært statusleker. Klinkekulenes vakre farger har fascinert barn i generasjoner.

Fröbels 1. lekegave

Ballen er en leke som bli gitt til mange små barn. Foreldre kaster baller og plukker tappert ballen opp fra gulvet gjentatte ganger til barnets fryd og glede. Vi har til gode å se det barnet som ikke lyser opp og gjør seg klar når noen signaliserer at de vil leke med ball.

Det var nok heller ikke tilfeldig at Fröbel, barnehagens far, valgte ballen som den første lekegave som skulle gis til spedbarnet, da i form av en sirkelformet sak som skulle henges i en snor over barnets seng slik at barnet kunne se på ballens bevegelser. Fröbel har mange ideer om hvordan man kan utforske og forstå verden gjennom ballen - et symbol på den geometriske sirkelen.

Hvordan er ballens status i norske barnehager i dag?

Myke tøyballer og små plastballer finnes på avdelinger for de yngste barna. Men ikke alle barnehager har baller tilgjengelige for de litt større barna. Er man for redd for harde taklinger og knuste vindu? Det er klart at ball ikke alltid fungerer så godt innendørs i trange lokaler. Da gir gymsalen bedre rom for utfoldelse med ball innendørs. Men ballonger kan vel fungere på avdelinger eller i garderober, kanskje til og med softballer?

Ikke mange utelekeplasser har en ballbane, men mange barnehager benytter nærmiljøets åpne plasser og ballbaner. I våre observasjoner ute i barnehagen, ser vi lite baller på barnehagens uteområde. Hva om vi lager til ulike fysiske miljøer der barn får utfordret sine motoriske og sosiale ferdigheter med ballen? Rockeringer som henger etter tau i trærne vil med all sannsynlighet invitere barn til å kaste baller igjennom, gjerne ved at de prøver på et overarmskast.

Kjegler (gjerne flasker med vann, kanskje som barna selv har pyntet?) plassert på rekkverk og sandkassekanter vil med all sannsynlighet invitere barna til å kaste baller hardt på flaskene. Store bøtter, kasser og kurver på bakken vil invitere barna til å kaste baller oppi, gjerne ved at de prøver et underarmskast. Tilgang på mange baller i ulik størrelse, vekt og materiale i miljø som inviterer til ulik bruk av ball, vil gi barna mange ulike erfaringer med ball.

Tilgang på baller på uteområdet vil med all sannsynlighet også øke aktivitetsnivået til barna. Vi vet at det er store forskjeller på aktivitetsnivået til barn, og at ikke alle barnehagebarn når Helsedirektoratet sine anbefalinger om fysisk aktivitet som er: «Barn 1-5 år bør være allsidig fysisk aktive med varierte bevegelser, aktivitet og lek i minst 180 minutt fordelt utover dagen». For de eldste barna, blir det også anbefalt at en av disse tre timene er fysisk aktivitet av moderat til høy intensitet, altså der en blir varm og litt andpusten.

Det blir ofte mye løping når ball er involvert. Lek med ball er en fin aktivitet også for ansatte i barnehagen.

Lek med ball når du fryser

Mange ansatte begynner fort å fryse i utetiden, for mens ungene gjerne løper rundt står de ansatte mer i ro. Dette har vært et tema som er blitt tatt opp på mangt et personalmøte etter det vi kjenner til.

Ikke alle ansatte liker seg ute når det regner og blåser. Men en badeball kan vel få en ny arena? Man kan dessuten risikere å få seg en god latter når man som voksen gjør noe så latterlig som å leke med badeball i regnvær. Fordelen med badeball i regnvær er at den ikke plasker når den treffer sølepyttene, men vær obs om det blåser for da får du løpeturer med på kjøpet.

Snøen inviterer til snøballkasting. En fin blink kan få konkurranseinstinktet fram hos de ansatte og er god kastetrening for små armer. Dessuten beriker enkle hverdagsaktiviteter det pedagogiske miljøet. En sandkassekant har fått en ny betydning og miljøet inviterer til mer varierte aktiviteter.

Lek med ball når du er stiv i nakken

Noen ansatte i barnehager er også plaget med slitasje i nakke og rygg. Kanskje en ballplass i barnehagens uteområde ville være en god investering? Hva med et basketballstativ i lav høyde ved siden av et høyere oppe? Å løfte armene er en god bevegelse når man er stiv i nakken. De ansatte får anledning til å være mer i aktivitet, det forebygger sykefravær, samtidig som barn synes det er stor stas når ansatte tar seg tid til å spille med dem.

Ballonglek gjør samme nytten. Kast ballongen høyt opp i luften!

Kast en ball til et barn som...

...pleier å gå alene. Kanskje får du den tilbake og kontakt er opprettet. Du kan også risikere at det kommer andre barn til og vil være med. Kanskje fortsetter de en dag uten din deltakelse?

...sitter mye i ro, enten fordi barnet ikke kan gå eller fordi barnet ikke har så mye energi. Det er kontaktskapende samtidig som det er god motorisk trening. Slik kontakt og trening vil kunne bidra til barns mestringsfølelse, noe som bidrar til gode barnsdomsopplevelser.

Drill jentene i drilling

Hvorfor ikke ta en vri på likestillingsarbeidet i barnehagen? Vi vet at jenter i ungdomsskolealder føler seg underlegne guttene i ballsport. La dem få bli ballvant fra barnehagealder av. Kanskje er det ballsterke jenter i personalgruppen som kan få en spesiell oppgave?

Slå et slag for ballen i barnehagen!

Kilder

Eikset, A.S.B., Ødegaard, E. E. (2020). Historical Roots of Exploration – Through a Fröbelian Third Space. In: Hedegaard, M., Ødegaard, E. E. (eds). Children’s Exploration and Cultural Formation. International Perspectives on Early Childhood Education and Development, vol 29. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-36271-3_7

Helsedirektoratet.no: Barn og unge – generelle råd - Helsedirektoratet

Krogager, HA., Aadland, KN., Johannessen, K., Jones, R. & Aadland, E. (2022). Associations between the movement environment and preschooler’s physical activity and sedentary time in Norwegian preschools. European Early Childhood Education Research Journal. https://doi.org/10.1080/1350293X.2022.2147562

Nilsen, AK., Anderssen, SA., Resaland, GK., Johannessen K., Ylvisaaker, E. & Aadland, E. (2019). Boys, older children, and highly active children benefit most from the preschool arena regarding moderate-to-vigorous physical activity: A cross-sectional study of Norwegian preschoolers. Preventive medicine reports https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2019.100837

White, G. (1971): Antique toys. Chancellor P.

Ødegaard. E. E. (2002). Kast en ball. Kunnskapsdepartmentents blogg (avsluttet).

Powered by Labrador CMS