Fra venstre: Elin Eriksen Ødegaard og Katrine Nyvoll Aadland.Foto: Eline Lundervold
Kast en ball og se hva som skjer!
Ballen regnes som verdens eldste leketøy. Den har vært og er fremdeles i bruk over hele verden. Kast en ball til et menneske og du vil få en ball tilbake. Du har kommet i kontakt og dagen er blitt rikere.
ElinEriksen ØdegaardProfessor og leder for BARNkunne – Senter for barnehageforskning, Høgskulen på Vestlandet (HVL)
KatrineNyvoll AadlandFørsteamanuensis ved HVL og FORSKER tilknyttet BARNkunne – Senter for barnehageforskning
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Mange barn har i sin rikholdige samling av leker en tøyball,
en plastikkball i sterke farger og kanskje en badeball hjemme. Men kanskje er
det ballongen som er mest populær? Billig i innkjøp og kanskje derfor også
undervurdert som humørspreder i andre sammenhenger enn pynt i fødselsdagsselskaper.
Kast en ballong til et barn og du har skaffet deg moro og aktivitet i lang
tid.
Som barnehageforskere har vi tilbrakt uendelig mange timer i
mange barnehager i ulike deler av Norge. Vi har observert for forskningsmål og
vi har bidratt til kvalitetsutvikling i barnehagene. Her reflekterer vi over
våre erfaringer med ballen og spør: Hvor kommer ballen fra, hvorfor, og hvordan
kan vi berike de pedagogiske miljøene i barnehagen ved å leke med baller?
Ballen – et leketøy
med en kulturhistorie
Arkeologer har funnet det de mener er baller fra så langt
tilbake som 3000 år før vår tidsregning (fvt). På veggmalerier fra Egypt datert
omkring 1800 fvt. kan man se mennesker i ballspill. Marmorrelieffer med samme
motiv er funnet i Hellas og datert cirka 500 fvt. Ut fra slike funn kan vi tolke at ballspill
var en vanlig og populær aktivitet i oldtiden.
I Norden laget de baller av tre
i oldtid og middelalder. Ballen ble slått med et balltre og denne leken ble
kalt for knattleikr. Omkring år 1100 fvt., spilte perserne og tibetanerne ball fra hesteryggen. Dette spillet ble
kalt for polo, som betyr ball. Baller laget av tolv skinnbiter, hver bit skåret
som en femkant er funnet i Hellas. På samme måte blir mange fotballer laget den
dag i dag. Sokrates skal ha uttalt: «Se min kjære gutt, den virkelige
verden skal sees ovenfra se ut som disse ballene laget av 12 biter skinn, hver
lapp sin fargenyanse». Det sies også at guden Zevs som baby fikk en ball
laget av ull.
Flere tusen år etter de eldste ballene finnes det et
stort utvalg av baller i våre leketøy- og sportsbutikker, og store deler av
verdens befolkning spiller ball, enten individuelt eller i lagspill. Svært
mange mennesker er sterkt følelsesmessig engasjert og ofte har ballspill
medført blodig alvor. I svært mange sportsgrener og leker dreier spillet seg
rundt ballen og dens bevegelser, det være seg fotball, rugby, bandy, håndball,
basketball, golf, cricket, bowling, biljard, boccia, tennis, badminton, volleyball,
kanonball, slåball, baseball eller klinkekuler.
Vi kan bare gjette oss til hvordan ideen om ballen ble til.
En klump med myk leire som blir kastet fra den ene til den andre vil snart få
en fastere, jevnere og et mer sirkelformet preg. Det samme vil en håndfull
gress. De arkeologiske funnene rundt om i verden viser at baller ble laget av
de materialer som var tilgjengelige på det stedet en levde og lekte. Baller av
stein ble gjerne brukt på bakken som i kjeglespill. Store baller av lær som var
fylt av halm eller gress fungerte godt til å sparke av gårde, mens mindre
baller kunne kastes.
Det er i særlig grad engelskmennene som har utviklet
ballspill. På 1800-tallet utformet de regler for ballspill som nå brukes verden
over. De fleste ballspill har historisk sett appellert mest til gutter. Men
jentene har gradvis fått innpass. Kvinner fikk lov å spille tennis på slutten
av 1800-tallet og gradvis har de tatt i flere baller enn tennisballen.
Annonse
For de helt små barna er det blitt laget baller som kan lage
lyder som små rangler. For eksempel puttet de nøtter i ballene i Sør-Amerika. I
Afrika brukte de flettede tynne greiner som de hadde steiner inni. Vi ser at
mennesker har utviklet leker av lokale materialer. Funn av gamle baller viser
også variasjoner når det gjelder den estetiske utformingen. Malte treballer i
vakre mønster har vært statusleker. Klinkekulenes vakre farger har fascinert
barn i generasjoner.
Fröbels 1. lekegave
Ballen er en leke som bli gitt til mange små barn. Foreldre
kaster baller og plukker tappert ballen opp fra gulvet gjentatte ganger til
barnets fryd og glede. Vi har til gode å se det barnet som ikke lyser opp og
gjør seg klar når noen signaliserer at de vil leke med ball.
Det var nok heller
ikke tilfeldig at Fröbel, barnehagens far, valgte ballen som den første
lekegave som skulle gis til spedbarnet, da i form av en sirkelformet sak som
skulle henges i en snor over barnets seng slik at barnet kunne se på ballens
bevegelser. Fröbel har mange ideer om hvordan man kan utforske og forstå verden
gjennom ballen - et symbol på den geometriske sirkelen.
Hvordan er ballens
status i norske barnehager i dag?
Myke tøyballer og små plastballer finnes på avdelinger for
de yngste barna. Men ikke alle barnehager har baller tilgjengelige for de litt
større barna. Er man for redd for harde taklinger og knuste vindu? Det er klart
at ball ikke alltid fungerer så godt innendørs i trange lokaler. Da gir
gymsalen bedre rom for utfoldelse med ball innendørs. Men ballonger kan vel
fungere på avdelinger eller i garderober, kanskje til og med softballer?
Ikke mange utelekeplasser har en ballbane, men mange
barnehager benytter nærmiljøets åpne plasser og ballbaner. I våre observasjoner
ute i barnehagen, ser vi lite baller på barnehagens uteområde. Hva om vi lager
til ulike fysiske miljøer der barn får utfordret sine motoriske og sosiale ferdigheter
med ballen? Rockeringer som henger etter tau i trærne vil med all sannsynlighet
invitere barn til å kaste baller igjennom, gjerne ved at de prøver på et
overarmskast.
Kjegler (gjerne flasker med vann, kanskje som barna selv har
pyntet?) plassert på rekkverk og sandkassekanter vil med all sannsynlighet
invitere barna til å kaste baller hardt på flaskene. Store bøtter, kasser og
kurver på bakken vil invitere barna til å kaste baller oppi, gjerne ved at de
prøver et underarmskast. Tilgang på mange baller i ulik størrelse, vekt og materiale
i miljø som inviterer til ulik bruk av ball, vil gi barna mange ulike erfaringer
med ball.
Tilgang på baller på uteområdet vil med all sannsynlighet
også øke aktivitetsnivået til barna. Vi vet at det er store forskjeller på
aktivitetsnivået til barn, og at ikke alle barnehagebarn når Helsedirektoratet sine
anbefalinger om fysisk aktivitet som er: «Barn 1-5 år bør være allsidig fysisk
aktive med varierte bevegelser, aktivitet og lek i minst 180 minutt fordelt
utover dagen». For de eldste barna, blir det også anbefalt at en av disse tre
timene er fysisk aktivitet av moderat til høy intensitet, altså der en blir
varm og litt andpusten.
Det blir ofte mye løping når ball er involvert. Lek med
ball er en fin aktivitet også for ansatte i barnehagen.
Foto: Eline Lundervold
Lek med ball når du
fryser
Mange ansatte begynner fort å fryse i utetiden, for mens
ungene gjerne løper rundt står de ansatte mer i ro. Dette har vært et tema som
er blitt tatt opp på mangt et personalmøte etter det vi kjenner til.
Ikke alle ansatte liker seg ute når det regner og blåser. Men en badeball kan vel få en ny
arena? Man kan dessuten risikere å få seg en god latter når man som voksen gjør
noe så latterlig som å leke med badeball i regnvær. Fordelen med badeball i
regnvær er at den ikke plasker når den treffer sølepyttene, men vær obs om det
blåser for da får du løpeturer med på kjøpet.
Snøen inviterer til
snøballkasting. En fin blink kan få konkurranseinstinktet fram hos de ansatte og
er god kastetrening for små armer. Dessuten
beriker enkle hverdagsaktiviteter det pedagogiske miljøet. En sandkassekant har
fått en ny betydning og miljøet inviterer til mer varierte aktiviteter.
Lek med ball når du er
stiv i nakken
Noen ansatte i barnehager er også plaget med slitasje i nakke
og rygg. Kanskje en ballplass i barnehagens uteområde ville være en god
investering? Hva med et basketballstativ i lav høyde ved siden av et høyere
oppe? Å løfte armene er en god bevegelse når man er stiv i nakken. De ansatte får anledning til å være mer i aktivitet, det forebygger sykefravær, samtidig
som barn synes det er stor stas når ansatte tar seg tid til å spille med dem.
Ballonglek gjør samme nytten. Kast ballongen høyt opp i luften!
Kast en ball til et
barn som...
...pleier å gå alene. Kanskje
får du den tilbake og kontakt er opprettet. Du kan også risikere at det kommer
andre barn til og vil være med. Kanskje fortsetter de en dag uten din
deltakelse?
...sitter mye i ro, enten fordi barnet ikke kan gå eller
fordi barnet ikke har så mye energi. Det er kontaktskapende samtidig som det er
god motorisk trening. Slik kontakt og trening vil kunne bidra til barns
mestringsfølelse, noe som bidrar til gode barnsdomsopplevelser.
Drill jentene i
drilling
Hvorfor ikke ta en vri på likestillingsarbeidet i barnehagen?
Vi vet at jenter i ungdomsskolealder føler seg underlegne guttene i ballsport.
La dem få bli ballvant fra barnehagealder av. Kanskje er det ballsterke jenter i
personalgruppen som kan få en spesiell oppgave?
Slå et
slag for ballen i barnehagen!
Kilder
Eikset,
A.S.B., Ødegaard, E. E. (2020). Historical Roots of Exploration – Through a Fröbelian Third Space. In:
Hedegaard, M., Ødegaard, E. E. (eds). Children’s Exploration and Cultural
Formation. International Perspectives on Early Childhood Education and
Development, vol 29. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-36271-3_7
Krogager, HA., Aadland, KN., Johannessen, K., Jones, R.
& Aadland, E. (2022). Associations
between the movement environment and preschooler’s physical activity and
sedentary time in Norwegian preschools. European Early Childhood Education
Research Journal. https://doi.org/10.1080/1350293X.2022.2147562
Nilsen,
AK., Anderssen, SA., Resaland, GK., Johannessen K., Ylvisaaker, E. &
Aadland, E. (2019). Boys, older children, and highly active children benefit
most from the preschool arena regarding moderate-to-vigorous physical activity:
A cross-sectional study of Norwegian preschoolers. Preventive medicine
reports https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2019.100837
White, G.
(1971): Antique toys. Chancellor P.
Ødegaard. E. E.
(2002). Kast en ball. Kunnskapsdepartmentents blogg (avsluttet).