Mari Fagerheim er fag- og utviklingssjef i Espira kunnskapsbarnehagen.

Gjentar suksessen - og legger fram ferske forskningsresultater

Espira inviterte til sitt første forskningsseminar i fjor, med mål om å dele ny kunnskap med de som jobber direkte med barna. På nyåret skjer det igjen. 

Publisert

–  Vi fikk mange positive tilbakemeldinger på initiativet vårt. Flere av de som deltok trakk frem at det var et spennende program, og at det var fint å få oversikt over ny forskning. Vi var godt fornøyde med at vi fikk belyst kvalitetsperspektivet fra flere av de store forskningsprosjektene som har vært på kvalitet i barnehagen de siste ti-årene, GoBaN, Trygg før 3 og KUMBA. I tillegg fikk vi en god oversikt over forskningsfeltet gjennom at vi fikk presentert en oversikt over norsk forskning om hva kvalitet er, bør være og kan være. 

Det sier fag- og utviklingssjef Mari Fagerheim i Espira kunnskapsbarnehagen. 

Da de inviterte til sitt første forskningsseminar for litt over et år siden, var målet blant annet å nå fram til de som jobber direkte med barna. 

– Vi hadde en del pedagoger og styrere i salen, men også representanter fra barnehageeiere, interesseorganisasjoner og nasjonale myndigheter. Selv om ikke alle jobber direkte med barn, håper og tror jeg at særlig barnehageeiere og styrere bidrar til å formidle oppdatert forskning og kunnskap inn i arbeidet med kvalitet i barnehagen.

Nytt seminar i januar

30. januar inviterer Espira til nytt seminar på Litteraturhuset i Oslo. 

Temaet for seminaret er resultater fra forskningsprosjektet «Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen» (KUMBA), som nå er i sin avsluttende fase. Målet med KUMBA er å utvikle et forskningsbasert, validert kvalitetssystem som er bygget på barnehageloven, rammeplanen, ansattes vurderinger og barns perspektiver. KUMBA har forsket på reviderte versjoner av to eksisterende verktøy: Espira BLIKK, som vurderer prosesskvalitet i barnehagen, og Trivselsmonitoren, et verktøy for systematiske barnesamtaler. Funnene fra prosjektet overleveres Utdanningsdirektoratet og kan være med å legge grunnlag for direktoratets videre arbeid med kvalitetsvurderingsverktøy.

«Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen» (KUMBA)

  • Samarbeidsprosjekt mellom DMMH, Espira, Levanger kommune og Nord Universitet, ledet av DMMH.
  • Mål: Utvikle et forskningsbasert, validert kvalitetssystem som er bygget på barnehageloven, rammeplanen, ansattes vurderinger og barns perspektiver.
  • Deltakere: 6 kommunale barnehager i Levanger kommune og 10 Espira-barnehager i Rogaland. 21 barnehagelærere fra disse barnehagene har vært medforskere i prosjektet.
  • Prosjektet omfatter 311 ansatte og barn i 16 barnehager.
  • Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet.

– Det er skrevet en intensjonsavtale mellom Udir og DMMH som handler om at resultatene fra KUMBA-prosjektet og rettighetene til verktøyet overlates til Udir etter prosjektets slutt. Dette vil inngå i Udirs arbeid med å utvikle og drifte et kvalitetsvurderingsverktøy for barnehagesektoren. Jeg tenker det er en styrke at både BLIKK-verktøyet og Trivselsmonitoren er bygget på den norske rammeplanen, og jeg er glad for at Udir ser dette som interessant, sier Fagerheim. 

Utfordrer politikere

Seminaret åpnes av en ansvarlig politiker for området og avsluttes med et panel med politikere fra Utdanning- og forskningskomiteen på Stortinget. Akkurat hvem det blir er så langt ikke avklart. Temaet for panelsamtalen er forskning for fremtidens barnehager.

– Vi tenker det er viktig at politikere som arbeider med barnehage også er oppdatert på forskningen om kvalitet i barnehagen. Politiske diskusjoner om kvalitet i barnehagen havner ofte i diskusjoner om hvorvidt det er tilstrekkelig bemanning. God bemanning i barnehagen er selvsagt viktig, men det er også veldig viktig for kvaliteten hvilken pedagogisk praksis de ansatte utøver. Vi må ha kvalitet i relasjonene og samspillet med barna – det vet vi at kan utgjøre en betydelig forskjell, særlig for sårbare barn. Dette synes vi det er viktig at politikere kjenner godt til!

Sier Fagerheim, og fortsetter: 

– I barnehagesektoren har vi de siste årene diskutert finansiering og eierforhold. Jeg mener vi må være mer opptatt av at vi har barnehager av god kvalitet, enn hvem som eier barnehagen. For Espira som privat barnehageeier har det alltid vært viktig å jobbe kunnskapsbasert, og vi har vært opptatt av å skape arenaer for å snakke om forskning og kvalitet i barnehagen i mange år. Jeg håper at politikerne ser at private aktører bidrar til utvikling i sektoren, og at det har verdi at store, private barnehageeiere har store kompetansemiljøer og kapasitet til å drive kvalitetsutviklingen i barnehagesektoren fremover.

Powered by Labrador CMS