Teksten under er hentet fra Fylkesmannens vedtak.
Barnehageloven § 1 Formål første ledd, første punktum
«Eier må sikre at tiltak som beskrevet i barnehagens tilbakemelding på tilsynsrapporten, tiltaksplan, og
strakstiltak bidrar til varig endring i barnehagens pedagogiske praksis og fysiske lekemiljø.
Her ønsker vi eiers vurdering av måloppnåelse knyttet til revidert tiltaksplan og en videre plan for
implementering av utvikling og endring».
Barnehagen har satt inn flere tiltak. De har m.a. økt bemanningen, innført fast ukentlig møtedag,
utviklet arbeidsplaner for å sikre felles rammer for pedagogisk arbeid og for å frigi mer tid til
pedagogisk arbeid. De har hatt inne pedagogisk rådgiver og samarbeidet med Dronning Mauds
Minne høgskole. De har også hatt direkte veiledning som handler om samspill mellom ansatte og
barn.
Vi viser videre til saksdokumentene for fullstendig oversikt over barnehagens tilbakemeldinger.
Barnehagen vurderer det slik at tiltakene har bidratt til bedring og at tiltakene vil bidra til varig
endring i barnehagens pedagogiske praksis.
Kommunen er enig i at det har skjedd noe positiv utvikling i barnehagens pedagogiske praksis.
Samtidig mener kommunen at observasjonene avdekker at mye av det som skjer virker tilfeldig.
Mye blir tatt på sparket. Observasjoner viser voksne som ofte er lite tilstedeværende og som derfor
blir utydelige og svake rollemodeller for barna.
Fylkesmannen vurderer at den pedagogiske praksisen, jf. lovkravet i barnehageloven § 1 Formål,
første ledd, første punktum, i barnehagen over lang tid har vært mangelfull. Fylkesmannen ser også
at barnehagen over lang tid har fått mulighet til å rette forholdene uten at dette har blitt gjort på en
måte som tilfredsstiller lovkravene. Fylkesmannen mener at lovkravet ikke er oppfylt.
Barnehageloven § 1, første ledd, første punktum
«Eier må umiddelbart sette inn tiltak for å forebygge, håndtere og følge opp krenkelser og mobbing i
barnehagen. Her ønsker vi å få en redegjørelse over hvilke tiltak barnehagen har satt inn for å bedre
praksisen i arbeidet med forebygging, håndtering og oppfølging av krenkelser og mobbing i barnehagen»
Barnehagen mener at ordet krenkelse er blitt brukt ukritisk og urettmessig av kommunen og viser til
Utdanningsdirektoratets definisjon i «Grunnlagsdokument for arbeidet med barnehage-, skolemiljø,
mobbing og andre krenkelser». Barnehagen legger vekt på at barns subjektive opplevelse er sentral
og at kommunen har for lite informasjon om både situasjoner, relasjon barn-ansatte og barnets
opplevelse av hendelsene.
Kommunen viser til at det er observert flere episoder der en vurderer at barn har blitt krenket i
barnehagen. Krenkelsene er gjort av andre barn, men også episode der voksen krenker barn.
Kommunen mener også at det mangler en gjennomgående forståelse og praksis der voksne veileder
barna i hvordan de skal håndtere hendelser som de føler er ubehagelig eller kan tolkes som en
krenkelse, f.eks. gjennom ulike verktøy for å mestre motgang.
Vi viser ellers til saksdokumentene.
Fylkesmannen vurderer det slik at barnehagens praksis jf. lovkravet i barnehageloven § 1 Formål,
første ledd, første punktum, ikke er oppfylt. Barns behov for omsorg og lek, læring og danning som
grunnlag for allsidig utvikling oppfylles ikke når barnehagen ikke tar tak i negativ adferd som krenker
barn.
Barnehageloven § 1, første ledd, første punktum
«Eier må sette inn tiltak for å forhindre flere alvorlige hendelser. Her ønsker vi å få en redegjørelse på
hvordan barnehagen jobber med sine risikovurderinger knyttet til sikkerhet for barn og en oversikt over
hvilke situasjoner som er risikovurdert siden mai 2018».
Barnehagen har iverksatt en rekke tiltak for å forhindre alvorlige hendelser. De har hatt en
gjennomgang og revidering av barnehagens rutiner knyttet til HMS-rutiner, telling av barn,
brannvern, kvelningsfare, matlaging. Det er gjennomført risikovurdering tilknyttet oppgradering av
uteområde, gjennomført vernerunder og opplæring i avvikshåndtering og avvikssystem.
Avvikssystemet benyttes mer enn tidligere og det ble ikke observert alvorlige hendelser i perioden
september-oktober 2018.
Det ble imidlertid registrert nye henvendelser og bekymringer etter 31. oktober. PPT rapporterer at
barn som har sluttet i barnehagen, ikke lenger har behov for utredning.
Vi viser videre til saksdokumentene for fullstendig oversikt.
Kommunens vurdering ved at kommunen ikke observerte noen alvorlige hendelser under perioden
med observasjoner var årsaken til at de nedjusterte bekymring for omsorgen og sikkerheten til
barna. Nye henvendelser om hendelser etter 31. oktober medførte ny bekymring.
Vi viser til saksdokumentene for fullstendig oversikt over kommunens vurderinger.
Fylkesmannen vurderer at krava i barnehageloven § 1, første ledd, første punktum ikke er oppfylt.
Flere hendelser som fremkommer i saken, viser at barnehagen ikke godt nok forebygger og sørger
for trygghet og omsorg for barna i barnehagen.
Barnehageloven § 1 første ledd første punktum og § 2 første og andre ledd, samt deler av
tredje ledd
«De ansatte må avdekke og forstå ulike barns behov og forutsetninger. Vi regner med at dette vil bli
omhandlet i eiers vurdering av måloppnåelse knyttet til revidert tiltaksplan.»
Barnehagen erklærer at de ansatte både har vært og er i stand til å avdekke og forstå ulike barns
forutsetninger og behov. De sier videre at faglig veiledning og samarbeid med DMMH har ført til og
vil føre til ytterligere forbedringer hos ansatte og deres evne til å avdekke barns behov og
forutsetninger.
Kommunen derimot mener at de gjennom observasjoner avdekker at barn gjennom følelsesuttrykk
viser behov for voksne, men at voksne går forbi på veg til noe annet. I saksdokumentene er det også
beskrevet flere eksempler der barn ikke blir møtt og fulgt opp av voksne.
Fylkesmannen vurderer det slik at barnehagens pedagogiske virksomhet og praksis ikke
imøtekommer alle barns behov og forutsetninger for utvikling. Barnehagen gir ikke fullt ut barn
muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter jf. kravene i
barnehageloven § 1 første ledd første punktum og § 2 første og andre ledd, samt deler av tredje
ledd. Lovkravene er ikke oppfylt. Vi viser videre til hendelser som fremkommer i saksdokumentene.
Barnehageloven § 1 første ledd første punktum og § 2 første og andre ledd, samt deler av
tredje ledd
«Barns ulike behov og forutsetninger må legges til grunn for planlegging og organisering av den
pedagogiske virksomheten. Her ønsker vi å få dokumentasjon som viser at dette gjøres f.eks. gjennom en
synliggjøring av barneperspektivet i planleggingen av en samling eller måltids-situasjon.»
Barnehagen hevder at det er barns ulike behov og forutsetninger som ligger til grunn ved
planlegging og organisering av den pedagogiske virksomheten.
Kommunen mener at det er tilfeldighetene som rår og eksemplifiserer dette ved å vise til
kommunens observasjoner over tid. Kommunen mener det er lite i observasjonene som
sannsynliggjør at barnehagen tar utgangspunkt i barns behov og forutsetninger.
Fylkesmannen vurderer det slik at kravene i barnehageloven første punktum og § 2 første og andre
ledd, samt deler av tredje ledd § 1 første ledd, ikke er oppfylt. Vi vurderer det slik at det pedagogiske
arbeidet i barnehagen fremstår for overflatisk og tilfeldig og sannsynliggjør at praksisen ikke tar
utgangspunkt i barnas behov og forutsetninger i planlegging og organisering av den pedagogiske
virksomheten.
Barnehageloven § 1 første ledd første punktum og § 2 første og andre ledd, samt deler av
tredje ledd
«Eier og styrer må sørge for at barn får medvirke i sin hverdag. Her ønsker vi å få årsplanens
konkretisering av barnehagens arbeid med å sikre barns medvirkning samt dokumentasjon på at dette
gjennomføres i praksis.»
Barnehagen fastslår i sin tilbakemelding at barna medvirker i sin hverdag og har også igangsatt tiltak
for at dette skal bli bedre.
Kommunen derimot fastslår at det er ingen observasjoner i perioden 3. september – 31. oktober
2018 som kan tolkes dithen at barn få medvirke i sin hverdag på den måten det blir beskrevet i
barnehagens årsplan. Kommunen vurderer det dithen at barnehagens forståelse og praksis av
barns medvirkning ikke er tilstrekkelig tilstede, til tider mangelfull og følger ikke rammeplanens
intensjoner.
Viser ellers til saksdokumentene.
Fylkesmannen legger til grunn at det som kommer frem i saksdokumentene sannsynliggjør at barna
ikke i tilstrekkelig grad får oppfylt sin rett til medvirkning. For at barn skal kunne medvirke utfra sine
forutsetninger og behov, må de voksne møte barna på en sensitiv og anerkjennende måte og være
lydhøre for barnas initiativ.
Fylkesmannen mener at barnehagen ikke oppfyller kravene i barnehageloven § 1 første ledd første
punktum og § 2 første og andre ledd, samt deler av tredje ledd.
Barnehageloven § 1 første ledd første punktum og § 2 første og andre ledd, samt deler av
tredje ledd
«Eier og styrer må umiddelbart sørge for at alle barn opplever en hverdag som er helsefremmende både
fysisk og psykisk. Her ønsker vi en redegjørelse av hvilke tiltak som er satt i gang i barnehagen siden mai
2018.»
Barnehagen erklærer at barna har en hverdag som er helsefremmende både fysisk og psykisk.
Tiltakene handler om samarbeid med DMMH, utvikling av fysisk læringsmiljø, barns medvirkning,
tellerutiner og ansattes tilstedeværelse.
Kommunen mener at både observasjoner og tilbakemeldinger fra foreldre viser at den
helsefremmende funksjonen i barnehagen er sterkt varierende og situasjons- eller personbetinget.
Viser ellers til saksdokumentene.
Fylkesmannen legger til grunn at det fremkommer at barn ikke blir sett. Videre at barna opplever at
voksne ikke tar tak og håndterer ulike situasjoner gjennom barnehagedagen. Dette sannsynliggjør at barnas hverdag i barnehagen ikke fremmer god helse, både fysisk og psykisk. Dette er uheldig for
barna både på kort og lang sikt. Fylkesmannen mener at barnehagen ikke oppfyller kravene i
barnehageloven § 1 første ledd første punktum og § 2 første og andre ledd, samt deler av tredje
ledd.
Barnehageloven § 7, første ledd
«Eier må sikre at planlagte kompetansetiltak og lederstøtte gir økt kvalitet og forsvarlig pedagogisk drift av
barnehagen. Her ønsker vi en oppdatert bemanningsoversikt for barnehagen og redegjørelse over
hvordan barnehagens eier tenker lederstøtte i implementeringsarbeidet i barnehagen.»
Barnehagen mener at igangsatte, gjennomførte og planlagte tiltak som er beskrevet gir god støtte og
legger et godt grunnlag for økt kvalitet og forsvarlig pedagogisk drift av barnehagen. Barnehagen
viser til kartlegging og måling som Private Barnehagers Landsforbund (PBL) har utført. Eier innførte
ny norm for pedagogisk bemanning og bemanningsnorm fra august 2018. Det er planlagt
ekstraordinær støtte utover i 2019, både i form av lederstøtte og samarbeid med DMMH.
Kommunen mener at de gjennom observasjonsperiodene ser tegn på bedring av praksis. De mener
likevel at barnehagens samfunnsmandat og intensjonen i rammeplanen ikke er synlig som felles
forståelse for barnehagens virksomhet.
Viser ellers til saksdokumentene.
Fylkesmannen vurderer det slik at barnehageeier ikke fyller ansvaret sitt for å drive
barnehagevirksomheten etter gjeldende lover og regelverk. Barnehageeier må sørge for at
barnehagen har den nødvendige kompetansen som skal til for å drive barnehagen i samsvar med
lov og regelverk. Slik pedagogisk praksis fremstår i denne barnehagen sannsynliggjøres det at
barnehagen ikke oppfyller kravene i barnehageloven § 7, første ledd.