Gratis kjernetid i barnehagen ga bedre leseferdighet på 8. trinn
Minoritetsspråklige barn som fikk gratis kjernetid i barnehagen, hadde bedre leseferdigheter på 8. trinn enn de som ikke hadde dette tilbudet, viser rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
– Forskningen er tydelig på at gode barnehager gir bedre integrering, bedre språkkunnskaper og en god start for alle barn. Derfor er en av våre viktigste satsinger å få flere barn i barnehagen, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) i en pressemelding.
Tilbake i 2006 ble det startet opp forsøk med gratis kjernetid i barnehage i utvalgte Oslo-bydeler. Fire- og femåringer i disse bydelene fikk tilbud om 20 timer gratis kjernetid i uken.
Forskere har fulgt utviklingen til elever med innvandrerbakgrunn født i perioden 2004-2007 som hadde tilbud om gratis kjernetid da de var små.
En fersk rapport som ser på mestring på nasjonale prøver i lesing og regning på 8. trinn, viser følgende:
- De med gratis kjernetid oppnådde bedre mestring på den nasjonale leseprøven enn elever med innvandrerbakgrunn som ikke hadde dette tilbudet (sammenlignet med tidligere årskull fra samme bydeler).
- Gratis kjernetid ser ut til å ha en større effekt for gutter enn for jenter når det gjelder lesing.
- Barn i familier med lav inntekt, og hvor mor ikke jobber, ser ut til å ha størst utbytte av gratis kjernetid i barnehagen. For barn fra familier hvor mor ikke jobber har tiltaket hatt en positiv effekt både for lesing og regning.
Forskjeller innad i hovedstaden
Også byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo, Sunniva Holmås Eidsvoll (SV), har merket seg den ferske SSB-rapporten.
– Jeg håper regjeringen kommer til å satse på barnehagene, så vi kan få inkludert enda flere i barnehagefelleskapet fra tidlig alder, sier hun til barnehage.no.
– Nå går for første gang over 90 prosent av barna i Oslo i barnehagen. Men forskjellene er fortsatt store i Oslo. I enkelte bydeler går bare litt over halvparten av de yngste barna i barnehagen, mens dekningen er over 95 prosent i andre, sier byråden.
Skal man lykkes med å skape en god skole der alle har like muligheter må man sørge for god kvalitet i barnehagene, understreker hun.
– I Oslo har vi nå blant annet i gang et prosjekt med økt bemanning i levekårsutsatte områder da vi vet det virker inn på barnehagekvaliteten, sier byråden.
Vil at flere skal benytte seg av barnehagetilbudet
Gratis kjernetid-ordningen er videreutviklet til å bli en nasjonal ordning for alle barn i alderen 2-5 år fra familier med lav inntekt.
Fortsatt går færre minoritetsspråklige barn i barnehage. Mens 95 prosent av barna som ikke er minoritetsspråklige går i barnehage, gjelder dette 85 prosent av de minoritetsspråklige. For 1- og 2-åringer er forskjellen større, med henholdsvis 90 prosent mot 70 prosent, skriver Kunnskapsdepartementet i pressemeldingen.
– Flere av de som ikke går i barnehage, er trolig blant de barna som ville hatt mest utbytte av det gode arbeidet med språk og inkludering som gjøres i barnehagene. Med flere barn i barnehage vil det også bli lettere for foreldrene å delta i arbeidslivet. Derfor vil vi fremover styrke satsingen på barnehage i områder som har utfordringer med integrering, språk og levekår, sier kunnskapsminister Tonje Brenna.