Hannes Lekestue driver etter et amerikansk pedagogisk program som heter High/Scope. Det innebærer blant annet at aktiv læring og musikk står i fokus.
High/Scope er et pedagogisk program som på systematisk måte stimulerer barna til selv å ta initiativ og oppmuntrer til egenaktivitet. Gjennom egne valg og planlagte smågruppeaktiviteter, får barna muligheter til aktivt å bruke sine ressurser, utforske og gjøre egne, viktige erfaringer. Det krever også aktive voksne, som kan gi støtte og anerkjennelse overfor barnas valg og løsninger.
Det legges vekt på samtale, aktiv lytting, gjensidig respekt og samarbeid. Målet er at barnet lærer å stole på egne avgjørelser, og får selvtillit nok til å ta egne valg.
Personalet i Hannes Lekestue har en klar visjon: De skal brenne for menneskene de møter.
– Hvorfor er dere nominert til ”Årets barnehage”?
– Jeg tror vi er nominert fordi vi har foreldre som ser at vi gjør en forskjell hver eneste dag, at vi tilbyr det lille ekstra. Vi jobber for at Hannes Lekestue skal være den beste plassen å være for barn, personal, foreldre, besteforeldre og andre som kommer til oss! Vi tar det lille barnet på alvor og tar ungene med på alt som skjer i hverdagen. Vi har engasjerte voksne som byr på seg selv. Personalet har en enorm fleksibilitet og rom for å forme dagen selv, og ut av det opplever vi mye sprell. Gjengen er stabil og jobber godt sammen - vi utfyller hverandre, sier styrer i Hannes lekestue, Ann Elisabeth Haaland.
– Vi brenner for møter mellom mennesker, og elsker å glede andre: ”Den største gleden man kan ha, er å gjøre andre glad”, legger styreren til.
Det siste barnehageåret har barnehagen hatt ulike prosjekter som synliggjør hvordan de jobber.
– Prosessen er aller viktigst, alle får være med og vi deler med dem rundt oss. Eierskap er nøkkelen! Musikkvideoprosjektet ”Inni meg” er et av eksemplene. Fra idéen kom om å lage en ny musikkvideo, til konsert i hagen (for foreldre, søsken, besteforeldre og venner) ble en magisk ”reise”. Planlegging og prosess startet sammen med voksne og barn, vi måtte lære oss sangen – forstå teksten, øve hver dag mange ganger, solosang, synge i studioet til Kristoffer og hvor skulle konserten være? Vi måtte lære å tenke sammen; trenger vi en scene og hvordan løser vi det? Hvem skal komme? Invitasjoner måtte lages og deles ut og innspillingen foregikk underveis, forklarer en stolt styrer.
I musikken har barnehage jobbet med musikken og historien basert på ”Maurits Maur og den store barnålkrigen” av Geirr Lystrup.
Annonse
– En gang i uken har vi musikk i aldersinndelte grupper. Når våren kom, og avslutning for dette barnehageåret skulle planlegges, valgte vi å gå sammen – Madla og Tjensvoll – og inviterte foreldre på begge hus til å se forestillingen. 107 barn på scenen, to forestillinger og over 200 tilskuere. Vi lekte oss gjennom historien og musikken, der små og store presenterte vår musikkpedagogiske måte å jobbe på. Sammen skapte vi en herlig stemning både på scenen, blant tilskuerne og ikke minst back-stage, sier Haaland.
I en av nominasjonene fra foreldre står det:
«Barnehagen har et personal som fremmer barna og brenner for dem. De tar med barna på prosjekter på en helt spesiell måte. Barna er med på utviklingen og voksne og barn undrer seg sammen underveis. De involverer også oss foreldre på en fremragende måte. I bunnen har de pedagogikken High/Scope, og det er tydelig gjennom alt de gjør.»
Og:
«I Hannes lekestue tar de tak i situasjoner før de blir problemer. De har et fantastisk team av ansatte, lavt sykefravær og stabile ansatte. Dette er barnehagen foreldre jobber litt ekstra for å få barna inn i. De styrker barna og hjelper både barn og voksne.»
– Hva er barnehagens viktigste oppgave?
– Vårt hovedmål er å utvikle barnets sosiale kompetanse slik at de opplever mestring i sosialt samspill. Vi vil utvikle barnas selvtillit og styrke deres positive sider, slik at de kommer ut fra Hannes lekestue med et positivt selvbilde, sier styreren.
Høye mål der, altså. Men barnehagen stopper ikke med det. Barna skal også lære de mer fysiske tingene.
– Barnet skal lære gjennom de hverdagslige situasjonene som lek, måltider, toalettbesøk, påkledning og lignende. Vi kaller dette daglige aktiviteter og ”her og nå situasjoner”. Her skal de voksne være aktive og hjelpe barnet å se de erfaringene de faktisk gjør seg. Barnet vil legge disse erfaringene til tidligere ervervet kunnskap og erfaringer slik at nye strategier for handling kan planlegges og settes ut i livet. Ny handling settes i verk og barnet gjør seg nye erfaringer. Slik blir dette en runddans i sirkelen rundt aktiv læring, sier Haaland.
Fokuset ligger på aktiv læring og førskoletreningen starter allerede når barnet begynner i barnehagen.
– Kunnskapstilegnelse skjer best gjennom konkrete erfaringer som barnet selv tar initiativ til. Barnet lærer det som for dem gir mening. Aktiv læring forutsetter samarbeid og diskusjon. Vi har et mål om å inkludere barna gjennom ”learning by doing”. For oss er det utrolig viktig at barnet selv får anledning til å tenke og fundere over ulike løsninger. Barna kan så mye, så lenge vi stiller dem gode spørsmål som inviterer til tankevirksomhet. En stor og viktig oppgave for den voksne som er i samspill blir derfor å ikke gi dem løsninger, men å stille spørsmål, slik at barnet selv får muligheten til å komme med sine løsninger/ forslag. Det at barnet får situasjoner der det kan føle seg nyttiggjort og handlekraftig, vet vi gir økt selvtillit. Det er også utrolig viktig at den voksne er empatisk tilstede i samspillet, der undring og refleksjon blir tydelig for barnet, sier styreren.
Nøkkelord for måten Hannes lekestue jobber på, er mot, kraft og selvtillit.
– Hva ønsker du barna skal ta med seg videre når de begynner på skolen?
– Troen på seg selv i kraften av den de er. Jeg ønsker at de tar med alle de gode erfaringene og opplevelsene vi har delt, at de fortsetter å være nysgjerrige – våger å stille spørsmål og at de vil være inkluderende og gode venner. Det handler om å bli mennesker. Om å forberede mennesker til å skape en bærekraftig utvikling, avslutter Haaland.
Prisen deles ut på PBLs lederkonferanse 4. september. Vinneren får 25.000 kroner, i tillegg får barnehagen et diplom og et skilt som synlig bevis på at de er «Årets barnehage 2017».
Her er de åtte finalistene i «Årets barnehage 2017»: