Margrethe Thomassen er nestleder i Preg barnehager, og har ledet prosjektet fram mot nytt navn, logo og ny visjon for barnehagene.
Margrethe Thomassen er nestleder i Preg barnehager, og har ledet prosjektet fram mot nytt navn, logo og ny visjon for barnehagene.

– Har skapt både begeistring og engasjement, men også noe kritikk

NLM-barnehagene har fått nytt navn fra nyttår. 

Publisert

NLM-barnehagene bytter navn og logo, og ble fra og med 1. januar 2024 til Preg barnehager.

Det kommer fram i en pressemelding fra Misjonssambandet. 

De 38 barnehagene deres har til nå vært organisert under navnet NLM-barnehagene. Nå bytter organisasjonen navn til Preg barnehager, og alle barnehagene vil hete Preg barnehager kombinert med sitt eget stedsnavn. 

Dette avslutter en lengre fornyelsesprosess som har gått over flere år, som har resultert i både nytt navn og ny visjon. Visjonen «Sammen om å sette verdifulle spor» var utgangspunktet for det nye navnet, opplyser Misjonssambandet.

– Vi har merket at NLM-barnehagene kommuniserer veldig dårlig ut til omgivelsene og kundene. Barnehagene har en bred målgruppe, og da er NLM fremmed. Tanken begynte da Misjonssambandet endret sin profil, og vi ville ha et navn som sa noe om hvem vi er og hva vi står for, forklarer Margrethe Thomassen, nestleder i Preg barnehager og den som har ledet prosjektet med å gi konsernet ny profil.

Hun er godt fornøyd med resultatet.

– Navnet forteller hva vi gjør – vi preger barna og setter verdifulle spor. Det er et navn som kan henge sammen med visjonen og er misjonsbefalingen i ett ord. Logoen er både naiv og profesjonell – et barn kunne tegnet den, samtidig som den har et tidsriktig uttrykk og henter elementer fra Misjonssambandets logo, sier hun.

Samtidig er den direkte henvisningen til eierorganisasjonen borte når NLM blir tatt ut av navnet.

– Kritiske røster kan spørre hvor Misjonssambandet er i dette, men vi ønsker at Misjonssambandets navn og logo vil bli brukt på alt materiell vi lager. Det er også naturlig når det grafiske uttrykket samsvarer bedre, sier Thomassen.

Hun forteller at endringene har skapt både begeistring og engasjement, men også noe kritikk.

– Flertallet kan ikke vente på endringen av profil, men det er et mindretall som er kritiske. Samtidig virker de fleste til å være enige i at «NLM-barnehagene» ikke har kommunisert godt utad, sier Thomassen.

Hun ser nå frem til at mennesker over hele landet skal få stifte bekjentskap til den nye, verdibaserte barnehagen.

– Vi gleder oss til å få bety en forskjell lokalt, og samtidig vise at vi er de samme menneskene, med de samme verdiene og med samme eier. Vi har bare fått en ny og mer tidsriktig drakt, avslutter Thomassen.

Powered by Labrador CMS