Margrethe Thomassen er nestleder i Preg barnehager, og har ledet prosjektet fram mot nytt navn, logo og ny visjon for barnehagene.Foto: Anders Artmark Aanensen
– Har skapt både begeistring og engasjement, men også noe kritikk
NLM-barnehagene bytter navn og
logo, og ble fra og med 1. januar 2024 til Preg barnehager.
Det kommer fram i en pressemelding fra Misjonssambandet.
De 38
barnehagene deres har til nå vært organisert under navnet NLM-barnehagene. Nå bytter
organisasjonen navn til Preg barnehager, og alle barnehagene vil hete Preg
barnehager kombinert med sitt eget stedsnavn.
Dette avslutter en lengre
fornyelsesprosess som har gått over flere år, som har resultert i både nytt navn og ny visjon. Visjonen «Sammen om å sette verdifulle spor» var utgangspunktet for
det nye navnet, opplyser Misjonssambandet.
– Vi har
merket at NLM-barnehagene kommuniserer veldig dårlig ut til omgivelsene og
kundene. Barnehagene har en bred målgruppe, og da er NLM fremmed. Tanken begynte
da Misjonssambandet endret sin profil, og vi ville ha et navn som sa noe om
hvem vi er og hva vi står for, forklarer Margrethe Thomassen, nestleder i Preg barnehager og den som har ledet
prosjektet med å gi konsernet ny profil.
Hun er godt fornøyd med resultatet.
– Navnet
forteller hva vi gjør – vi preger barna og setter verdifulle spor. Det er et
navn som kan henge sammen med visjonen og er misjonsbefalingen i ett ord.
Logoen er både naiv og profesjonell – et barn kunne tegnet den, samtidig som
den har et tidsriktig uttrykk og henter elementer fra Misjonssambandets logo,
sier hun.
Samtidig er den
direkte henvisningen til eierorganisasjonen borte når NLM blir tatt ut av
navnet.
– Kritiske
røster kan spørre hvor Misjonssambandet er i dette, men vi ønsker at
Misjonssambandets navn og logo vil bli brukt på alt materiell vi lager. Det er
også naturlig når det grafiske uttrykket samsvarer bedre, sier Thomassen.
Hun forteller at
endringene har skapt både begeistring og engasjement, men også noe kritikk.
Annonse
– Flertallet
kan ikke vente på endringen av profil, men det er et mindretall som er
kritiske. Samtidig virker de fleste til å være enige i at «NLM-barnehagene»
ikke har kommunisert godt utad, sier Thomassen.
Hun ser nå frem
til at mennesker over hele landet skal få stifte bekjentskap til den nye,
verdibaserte barnehagen.
– Vi gleder
oss til å få bety en forskjell lokalt, og samtidig vise at vi er de samme
menneskene, med de samme verdiene og med samme eier. Vi har bare fått en ny og
mer tidsriktig drakt, avslutter Thomassen.