Gode matvaner starter tidlig, i alle fall i Hoppensprett Melbu Aktivitetsbarnehage.Privat
– Mat er en del av det pedagogiske tilbudet
– Vi har et stort ansvar for å bidra til gode matvaner tidlig i barndommen, sier Marte Steffensen, som er styrer i Hoppensprett Melbu Aktivitetsbarnehage.
Marte Steffensen, styrer i Hoppensprett Melbu Aktivitetsbarnehage
Publisert
Annonse
I Hoppensprett Melbu liker vi aktivitet og aktive barnehagebarn trenger energi! Og energien får barna i stor grad gjennom maten de spiser. Mer enn halvparten av det barna spiser daglig spises hos oss! Derfor har vi et stort ansvar for å bidra til gode matvaner tidlig i barndommen.
I Hoppensprett er vi inspirert av Berit Nordstrand sin forskning og hennes gode ideer og tips:
«Visste du at alle cellene inni kroppen din får byggeklosser fra maten du spiser? Byggeklossene gjør at kroppen kan vokse og reparere seg selv hvis noe går i stykker. De brukes også til å lage energi og gode følelser som fryd og glede. Noe mat er POFF! Den virker veldig fort, men brukes opp med en gang. Annen mat er GROOVY! Den er stappfull av nyttige byggeklosser som gjør at kroppen orker å leke masse og konsentrere seg lenge.»
-Berit Nordstrand, «Sukkerkok i hodet»
Barna elsker å høre om «groovy» mat og «poff» mat og de forstår fort hva det betyr. De forventer at vi voksne gjør det mulig for dem å leke masse og konsentrere seg lenge! Vi vil være med og bidra til at barna får disse viktige byggeklossene. Derfor tilbereder vi i Hoppensprett Melbu hjemmelaget, varm lunsj av rene råvarer hver dag. Kostholdet vårt består primært av grønnsaker, frukt, fisk, bønner, linser, grove kornprodukter, brun ris og fullkornspasta.
Vi velger ”langsomme” karbohydrater fremfor ”raske”, og kontrollerer sukker- og saltinnholdet ved å tilberede maten fra grunnen av. Det merkes både hos liten og stor at maten gir overskudd, metthetsfølelse og glede.
I Hoppensprett Melbu har vi også gjennom et samarbeid med Norsk Smaksskule fått faglig påfyll og inspirasjon! Vi synes det er kjempegøy å kunne inspirere og skape sunne, gode holdninger knyttet til mat, råvarer og smak.
«For å påvirke barns valg av mat er det to perspektiver som er viktigere enn alt annet. For det første trenger de gode opplevelser med mat og i tillegg trenger de å delta i utformingen av opplevelse, Det betyr at både matkultur og måltidsopplevelser er de to viktigste ordene når man ønsker å påvirke barns matvaner».
-Norsk Smaksskule
Annonse
Hoppensprettbarnehagene har siden oppstarten hatt fokus på at matlagingen skulle være en del av det pedagogiske tilbudet. Derfor lar vi barna få være med og planlegge menyen og tilberede måltidene. I denne medvirkningen får vi gode læringsopplevelser og barna blir bevisste på hvordan de kan påvirke sin egen helse ved å ta gode valg.
Barna lærer om hvilke smaker som gjemmer seg i fiskesuppa og hvordan grønnsaker endrer utseende, smak og konsistens når de tilberedes. De får erfaring med rene smaker og lukter, utfordrer sansene og opplever gleden av å lage mat sammen.
Vi tar oss også god tid til selve måltidet. En god måltidsopplevelse er viktig enten maten nytes under grantrærne i skogen, i steinene i fjæra, i lavvoen eller rundt bordet. Vi snakker om maten vi spiser, undrer oss sammen med barna, prøver og feiler. Er det noe som ikke smaker godt, så kanskje vi smake igjen på en annen måte? Hvordan smaker det hvis man holder seg for nesa? Barna syns det er kjempeartig å oppleve at smaker endrer seg når vi utelukker en eller flere sanser.
”Tunga må bare venne sæ til den nye smaken, så lika æ det!” sa en liten luring.
Det er ingenting å si på motivasjonen.
Og bare så det er helt klart: Når vi spiser ”groovy” mat til hverdags, går det helt fint med litt ”poff” mat i helga. Balanse er best!