Alle kan være triste: Pedagog Kristin R. Kjærnes viser barna i Ørejordet barnehage hva det vil si å være trist. – Også dyr kan være triste, tror barna.Trine Jonassen
Ingen følelser er forbudte for barna i denne barnehagen
Ørejordet barnehage i Moss har tatt i bruk Psykologisk førstehjelpskrin og konseptet «Grønne tanker – glade barn».
Hver uke får fireåringene sette ord på en ny følelse og sammen med en voksen fundere rundt hva det vil si å være sint, glad og lei seg. I dag er det følelsen trist sin tur.
Pedagog Kristine R. Kjærnes har funnet fram esken med bok og bamser. En rød og en grønn. Den røde er sint, mens den grønne smiler. Hun gir dem til barna. Bamsene begynner umiddelbart å klemme og trøste hverandre.
– Hva er det å være trist, tror dere? Spør Kjærnes.
– Det er når det drypper fra ansiktet. Eller når vi ikke har noen å leke med, mener Isak.
– Det er sant. Tror dere det er den røde eller den grønne bamsen som er trist?
– Den røde! sier barna i kor.
Lærer følelser
Så langt i prosessen merker Kjærnes at barna gjenkjenner følelser hos seg selv og andre lettere enn før.
– Foreldrene forteller at barna snakker om følelser hjemme og at de gjerne vil trøste om noen er lei seg.
Kjærnes har tilpasset bruken etter nivået på barna. Ikke alle har fylt fire år, og det skal ikke så mye til før de mister fokus.
Annonse
– Det er jo det som er spennende også, da. At jeg åpner boka og viser tegninger av en bestemt følelse, og derfra vet vi aldri hvor samtalen ender.
Barna avslutter samlingen med å tegne triste ansikter i en tegning med tomt ansikt.
– Jeg er overbevist om at barna lærer mye om empati av dette og vi er kjempefornøyde med investeringen, smiler Kjærnes.
Rødtanker og grønntanker
– Det er en selvfølge at barn skal være fysisk aktive og øve seg på fysisk utfoldelse. Det burde være like selvfølgelig å styrke barns psykiske helse, sier forfatteren av Psykologisk førstehjelpsskrin, psykolog Solfrid Raknes.
– Det er god mental trening både for barn og voksne å øve på tanke- og følelsesbevissthet. Ved å hjelpe barn til å oppdage og sette ord på følelser og tanker som henger sammen med følelsene, blir barna mer kjent med seg selv og hverandre.
Vår tids store folkehelselidelser er angst, depresjon og rusproblematikk. Disse lidelsene rammer mange, og koster både den enkelte mye lidelse og samfunnet store penger. Både den enkelte familie og samfunnet er best tjent med tidlig forebygging av psykiske lidelser.
– Førstehjelpsskrinet kan hjelpe barn som er engstelige til å finne andre metoder enn tilbaketrekking, og barn med problemsinne å takle vansker uten at de går så mye utover andre. Ved å jobbe med barnets automatiske, negative tanker – rødtanker – kan det engstelige barnet med hjelp fra voksne lære å gjøre noe annet enn å trekke seg for eksempel om man er redd for ikke å få være med i leken, forklarer Raknes.
Det er ingen lett jobb å snu røde tanker til grønne, men det er verdt jobben, mener psykologen.