Hva skjer hvis den voksne som har ansvaret for barna får et illebefinnende og blir ute av stand til å påkalle hjelp? Vet de eldste barna hvordan man ringer nødnumrene og hvilke tall de består av?
Det var nettopp det trebarnsmamma Nina Maaø-Ruden (29) oppdaget at hennes eldste datter ikke ante noe om. Dermed bestemte hun for å gjøre noe som kunne være til nytte for alle som har omsorg for barn.
Etter kort tid var Bæbu-sangen et faktum.
Tok av
Sammen med gründer av Alfabetika, Anne Lise Borgen, laget hun fargerike kort med reglene på, som er fine å skrive ut og henge opp i barnehagen.
Kortene ser du bildekarusellen over.
– Jeg sjekket med barnehagen først, om de hadde hatt noe fokus på dette med nødsamtaler. De hadde en uke om det i begynnelsen av året, men ikke noe mer etter det.
Maaø-Ruden la ut reglene på nettsiden sin, Idebank for småbarnsforeldre, der hun i løpet av kort tid fikk en hel del tilbakemeldinger. Både foreldre og barnehager syntes kortene var geniale.
På nettsiden Idebank for småbarnsforeldre kan du laste ned og skrive ut kortene gratis. Verken Maaø-Ruden eller Borgen er ute etter å tjene penger på ideen.
– Nei dette er bare to småbarnsmødre som vil bidra med noe nyttig, sier Maaø-Ruden.
Ha det som tema
Hun foreslår at barnehagene skriver kortene ut og gjør et tema ut av dette.
– Kortene sier ingenting om hva barnet skal si, men dette er noe barnehagen kan ta opp og snakke med barna om. Vi kjørte en liten undersøkelse blant barnehageforeldre om hvorvidt de hadde snakket med sine barn om dette. De færreste hadde det. I tillegg bør barn vite hvordan de skal bruke familiens smarttelefoner. De fleste telefonene gir deg muligheten til å ringe nødnummeret fra låstskjermen, men det fungerer bare om barna vet hvor den knappen er. Og har de koden til telefonen og vet hvordan de skal finne en kontakt, for eksempel mamma eller pappa, og bruke telefonen til å ringe med?
Og når du snakker med barna om nødnumrene, husk å si 1-1-0, 1-1-2 og 1-1-3. Sier du tallet som 113 – hundreogtretten – blir det fort til 10013 i barnets hode. Spesielt i en stresset situasjon.
Det kan også være nyttig med rollelek der barna sammen med voksne øver på en nødsituasjon.