Idyllisk til på tettstedet Gjeving i Tvedestrand kommune,
ligger Knatten barnehage. Det har den gjort i 45 år. På en bergknatt, nær
sjøen. Med egen båt tilgjengelig for turer videre ut i sørlandsskjærgården.
Barnehagen er godkjent for 36 plasser. Nå har de 25 barn (36
plasser), og ei personalgruppe på åtte.
Og de er en av fem nominerte til kåringen av «Årets
barnehage 2023».
– Veldig hyggelig at noen tenker på å nominere oss, og
ekstra hyggelig å bli plukket ut blant såpass mange. Vi er en liten, foreldrestyrt
og foreldreeid barnehage på landet. Med dette får vi en bekreftelse på at vi
har et godt tilbud til barna våre. Det er viktig for oss, sier styrer Ellen
Hagane Færsnes.
Litt over
normene
På spørsmål om hva som gjør Knatten til en god barnehage, trekker
hun fram to ting. Personalet og beliggenheten. Rettere sagt bruken av
naturen som omgir dem.
Årets barnehage i PBL
Årets barnehage kåres under PBL Lederkonferanse i Bodø 3.- 5.
september.
Styret i PBL har satt følgende kriterier for at kandidatene
skal kunne vinne prisen Årets barnehage 2023:
• Et basistilbud med høy kvalitet
• En klar og tydelig pedagogisk profil
• En god og tydelig ledelse
• Tilfredse foreldre
• Prosjekt(er) som har vært utviklende og nytenkende
• Et godt arbeidsmiljø i barnehagen
• Lavt sykefravær over tid
• Et godt omdømme
Dette er årets finalister:
- Kardemomme barnehage, Oslo
- Knatten barnehage, Tvedestrand
- Linnea natur- og gårdsbarnehage, Indre Østfold
- Læringsverkstedet Eid barnehage, Stad
- Sjøskogbekken FUS barnehage, Trondheim
– Vi har hatt en veldig stabil personalgruppe i flere år.
For oss er det viktig at barna, så langt det lar seg gjøre, møter tryggheten i
kjente voksne hver dag. Det er også det foreldrene sier; at det er godt å
levere barna til voksne de kjenner. Vi er en stabil, kjent og trygg gruppe. En
av oss har jobbet her i 40 år, og det er flere som har jobbet her i 20 år. Det
sitter en kultur i veggene som gjør barnehagen til et godt sted å være. Og så
er vi bemannet litt ut over både pedagog- og bemanningsnorm.
Det siste er gjort helt bevisst, i samråd med eierne. I
kombinasjon med løsningsorienterte ansatte, medfører strategien til at det
svært sjelden er behov for å hente inn vikar, noe som foreldrene både merker og
setter pris på.
En forslagsstiller skriver at de aldri har levert til en
vikar, siden deres barn begynte i 2020. Resten av begrunnelsen levner liten
tvil om at Knatten har fornøyde brukere:
«De ansatte er utrolig
imøtekommende og løsningsorienterte, dagene er forutsigbare for barna, de er
mye ute i natur og har båt de er ute i om sommeren. Det pedagogiske materiellet
er lett tilgjengelig for foreldre å følge (…) Som foreldre føler vi oss alltid
godt ivaretatt og hørt, styrer er fantastisk flink til å ha dørene åpne, og man
er aldri redd for å ta opp noe. Knatten er en liten barnehage, men er det noen
som hadde fortjent å få denne prisen, så er det Knatten!»
Motorikk og styrket
indre
Barnehagens omgivelser består av både skog, hav og
fjellknauser, som gir et variert og utfordrende utemiljø. De legger også mye
vekt på at barna får bevege seg ute i naturen.
– Vi er veldig mye ute på tur. Det er en naturlig
læringsarena for barn, og en mestringsarena på en helt annen måte enn en
lekeplass. Det er absolutt noe barn trenger i dag; å kjenne på det som skjer
ute i naturen. Ikke bare for motoriske ferdigheter, de får styrket sitt indre
også, sier Færsnes.
– Hva tenker du er
barnehagens viktigste oppgave?
– Det kunne være så mangt. Jeg tenker at det er å gjøre
barna klare. Ikke bare for skolen, men trygge i seg selv. På den de er. Vi er
veldig opptatt av sosial kompetanse. Jobber mye med små grupper, og leker på
tvers av aldre så de store kan hjelpe de små, og de små kan lære av de store.
Vi ønsker å gjøre dem klare med tanke på hele samfunnsmandatet. I det inngår å
ha det godt i en gruppe og se dette med fellesskap og demokrati, samtidig som
vi skal ruste barna til å stole på seg selv og bli selvstendige. Det er det
viktigste i livet, kanskje: Det å være del av et samfunn og se både egne og
andres egenskaper. Jeg tror også nærhet til natur kan være viktig for
livsmestring. Det å møte litt motstand, erfare at det er lov å føle ting, men
også lære og mestre følelsene.
Fleksible på lek
De ønsker å være en barnehage som er for alle og gjør det
beste for hver enkelt. Færsnes forteller at de forsøker å være fleksible på
lek, og så langt som mulig ta hensyn til barnas ønsker og behov, heller enn å
si at nå skal alle være ute eller inne sånn og sånn.
– Vi velger å ta litt vare på de små gruppene, og har tro på
at det kan være fint når man har anledning. Jeg tror man kommer langt med å
høre hva barna har lyst til, og ta innspillene de kommer med. Det krever mer av
oss, når noen er inne og noen er ute, noen her og noen der. Men vi prøver å få
ting til å passe. Og så er det ikke alltid barna kan få det som de vil, men de
skal oppleve å bli hørt.
Egen båt fikk barnehagen i 2016. Den heter «Gilbert», og ble
kjøpt for penger som foreldrene hadde samlet inn. Bruken varierer litt, og en
periode måtte de la den ligge, grunnet en regelendring som gjorde at det ikke
lenger var nok med båtførerprøven for å kjøre med barnehagebarn. Siden er
reglene endret noe, og nå kan båten igjen ta dem ut til steder som Lyngør og
Risøya.
– Barna er flinke og båtvante, og vi er veldig glade i
båten. Ikke minst de dagene det er veldig varmt, bidrar båten til at vi får
lufta oss litt. De får også oppleve nærområdet på en helt annen måte, og se på
dyrelivet. Både sel, fugler, hummer, maneter og fisk kan sees fra båten,
forteller Færsnes.
Et godt sted å være
Hun synes det er veldig fint å ha foreldrene som eiere, og
opplever at de virkelig brenner for barnehagen.
– De er veldig villige og gode til å finne løsninger med
oss, og så kan de være med å forme oss gjennom innspill. Den daglige driften
legger de seg lite bort i, men de bidrar svært positivt med alt fra ny
garderobe til livredningskurs, fersk fisk fra havet, juleribbe fra lokal
frittgående gris, og yoga.
Knatten-navnet har barnehagen antakelig fått fordi den
ligger på en bergknatt.
– På uteområdet har vi et slags fjell, der barna får lov til
å gå høyere opp for hvert år, lengre og lengre ettersom de blir ett år eldre.
Vi har klatrestativ også, men ser at det er veldig populært å leke på
naturområdet. Det ble også bekreftet på bærekraftkurs, at ungene leker mest
rundt lekeapparatene. De liker å kunne gjemme seg litt bort bak et tre, og
undersøke noen maur, edderkopper eller bær, sier Færsnes.
– Hva ønsker du at
barna skal ta med seg videre fra barnehagen når de begynner på skolen?
– Vi ønsker at de skal ta med seg gode opplevelser og gode
minner. Håper at de husker oss som et godt sted å være, og at de hadde voksne
rundt seg som brydde seg om dem. At de tenker «Der var det godt å være, for der
var det noen som så og hørte meg både på gode og mindre gode dager!» Og så
håper vi de tar med seg opplevelsen og gleden ved å bruke naturen.
Tilbakemeldingen vi får fra skolen, er at «de som kommer fra dere bruker ofte
hele uteområdet og er oppe i heiene». Det tyder på at de har lært seg den gleden
naturen kan gi.
Her kan du stemme: