DEBATT

Er egentlig rammeplanen et kjærlighetsløst dokument selv om ordet kjærlighet ikke er nevnt? spør barnehagelærerstudentene Susann Avreid Rullandsdal, Susanne Thømt Støleggen, Cecilie Walle, Annette Sofie Ørken, Malin Myhrvold Pedersen, Kristine Sandem Aarhus og Rebecca Eriksen Bhaiji.

Kjærlighet med andre ord

Selv om ordet kjærlighet ikke er nevnt i den nye rammeplanen betyr ikke det at rammeplanen er et kjærlighetsløst dokument, mener syv studenter fra Høgskolen i Østfold. – Selv om ordet kjærlighet ikke er nevnt i rammeplanen, så tolker vi det slik at kjærlighet likevel blir beskrevet gjennom ord som åpenhet og varme.

Publisert Sist oppdatert

Vi ønsker å svare barnehagelærer Glenn Kringlebotten på kronikken «Rammeplanen – et kjærlighetsløst dokument», der han skriver om hvor viktig det er med kjærlighet i barndommen og at ordet kjærlighet ikke er nevnt i den nye rammeplanen. Han trekker frem egne erfaringer som belyser hvor viktig kjærlighet i barndommen er. Ut fra dette ønsker vi som barnehagelærerstudenter å få fram hvordan «kjærlighet» kommer til syne i rammeplanen. For er egentlig rammeplanen et kjærlighetsløst dokument?

Vi tenker at det å vise kjærlighet innebærer å involvere seg følelsesmessig i barnas liv. Det kan tenkes at kjærlighet ligger i ordet omsorg, men samtidig kan det være veldig individuelt hva hvert enkelt menneske tenker at kjærlighet er.

Rammeplanen er samfunnsmandatet til barnehagen og legger grunnlaget for det pedagogiske arbeidet med barna. Selv om ordet kjærlighet ikke er nevnt i rammeplanen, så tolker vi det slik at kjærlighet likevel blir beskrevet gjennom ord som åpenhet og varme. Vi tenker at personalet viser kjærlighet ved å sørge for at alle barn opplever tilhørighet, trygghet og blir møtt av voksne som ivaretar deres behov for omsorg. Under kapittel 3 «Barnehagens formål og innhold» nevnes blant annet at personalet skal «være lydhør for barnas uttrykk og imøtekomme deres behov for omsorg med sensitivitet». Omsorg går blant annet ut på å se hvert barn som subjekt, dekke barnets behov og at omsorgen du gir skal være gjensidig – altså at barnet også skal føle at det får den omsorgen det trenger.

Ordet kjærlighet er forankret i formålsparagrafen i barnehageloven. Innholdet i rammeplanen er bygget på disse paragrafene. Som nevnt ovenfor er kjærlighet et vidt begrep med individuelle synspunkter og meninger. Omsorg dekker en del av det vi ser på som kjærlighet, og de punktene som er nevnt under omsorg i rammeplanen forteller oss at vi skal møte barna med tillit, anerkjennelse, nestekjærlighet og empati.

Så, er egentlig rammeplanen et kjærlighetsløst dokument, eller er det bare at ordet kjærlighet er et så vidt og individuelt begrep at det blir vanskelig å definere?

Dette debattinnlegget er skrevet av Susann Avreid Rullandsdal, Susanne Thømt Støleggen, Cecilie Walle, Annette Sofie Ørken, Malin Myhrvold Pedersen, Kristine Sandem Aarhus og Rebecca Eriksen Bhaiji.

Powered by Labrador CMS