DEBATT

Silje Nordhus (til venstre) ble kåret til høstens Bravo-sjef. Hun får mange gode ord fra styrer Tina Lillebotn i Espira Østrem barnehage.
Silje Nordhus (til venstre) ble kåret til høstens beste Bravo-sjef. Hun får mange gode ord fra styrer Tina Lillebotn i Espira Østrem barnehage.

Høstens beste Bravo-sjef jobber i vår barnehage!

– Vi er veldig stolte over at en ansatt i Espira Østrem barnehage ble kåret til «Høstens beste Bravo-sjef», skriver styrer Tina Lillebotn.

Publisert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Bravo-leken er en lek som stimulerer barns språkutvikling gjennom å utforske lyder, bokstaver og ord i kombinasjon med sanseerfaringer og fysisk aktivitet.

Den er utviklet for barn fra ett år. Siden oppstarten i 2009 har over 1000 barnehager og skoler tatt i bruk Bravo-leken, som i tillegg brukes av spesialpedagoger, helsesykepleiere, familier og i menigheter.

Ansatte fra barnehager over hele Norge hadde sendt inn sine nominasjoner, og denne gangen var det Silje Nordhus som gikk av med seieren for arbeidet hun gjør med Bravo-leken i vår barnehage. 

I den anledning fikk vi tilsendt et eget festlig Bravo-samlingssett, diplomer og festutstyr, så dette feiret vi med en skikkelig Bravo-fest i barnehagen vår.

Godt språkverktøy

For oss som jobber med faglig utvikling i Espira Østrem, er det viktig å gi barna et godt språk og en god evne til å kommunisere i leken. Målet med språkarbeidet er at alle barna skal få møte et rikt og variert språkmiljø i barnehagen. Gode språklige ferdigheter er avgjørende for barnas livsmestring, både sosialt, kognitivt og emosjonelt. Språk er også et av Espiras tre satsingsområder, sammen med realfag og bevegelse

På flere avdelinger i Espira Østrem barnehage har vi etter vår egen faglige vurdering valgt å bruke Bravo-leken systematisk som et av språkverktøyene. På småbarnsavdelingene er det veldig viktig for oss at språkaktivitetene skal være lystbetont og være på barns premisser. Barns medvirkning står i fokus. For oss er Bravo-leken mer enn et språkverktøy. Det er en aktivitet hvor vi har felles fokus som styrker fellesskapet og gir læring på en lekbasert og morsom måte.

Stort engasjement blant barna

Bravo-leken foregår i korte økter på 10-15 minutter i tett samspill med en voksen. Leken gjennomføres ved at en voksen introduserer ulike begreper som konkretiseres ved hjelp av fysiske gjenstander og sanseerfaringer. Den styrker barns språkutvikling gjennom systematisk stimulering av sanser og motorikk i kombinasjon med ord, bokstaver og bilder.

På småbarnsavdelingen flokker barna seg sammen og danser når vi skal i gang med Alfabetdansen. De synes også det er veldig stas med en «high five»-bravo etterpå. 

Barna får selv velge om de ønsker å være med på samlingen, men pleier selv å samle seg så snart samlingen starter. Barna er med og gjentar ordene som blir vist og sagt av den voksne som har samlingen. Den som har samlingen kvalitetssikrer alltid at alle får delta i samlingene. I samlingsstunden blir det et godt samspill mellom barna og den voksne og barna viser at de synes dette er kjekt.

Samling hver dag

Bravo-leken karakteriseres av høy intensitet, engasjement og felles utforsking av språk og opplevelser. Dette gir økt ordforråd, styrket begrepsforståelse og språklig bevissthet som legger grunnlaget for gode leseferdigheter senere.

På mellomtrinnsavdelingen vår, starter vi dagen med Bravo-samling hver dag, også her får barna selv velge om de vil være med på samlingen. Barna er veldig engasjerte i samlingene og vi ser tydelig ut ifra gleden barna viser at dette er noe som er positivt. 

Vi synger og danser «Alfabetdansen» og bruker de ferdige ord- og bildekortene og bokstavmateriellet i samlingene. Barna får medvirke i stor grad og kommer med innspill underveis. Det som er veldig bra er at leken er bygget opp slik at det er en fin kombinasjon av å sitte i ro og motoriske bevegelser, da en skal trille Bravo-terningen der barna får motoriske oppdrag mellom øktene som kan være å rulle, fly, krabbe og lignende. Dette er en sansemotorisk aktivitet der barna får trene på motoriske bevegelser samtidig som det bruker sansene aktivt. 

Barna får gjennom Bravo-leken øvd seg på hukommelse ved å huske igjen ord og bilder, turtaking, konsentrasjon, språklig bevissthet, begrepstrening og det å være en del av et fellesskap. Vi ser at barna benevner begrepene fra Bravo-leken i hverdagen i etterkant av samlingene. Det er kjekt å se at de aller minste barna klarer å huske igjen begreper som for eksempel «varmt» og «kaldt».

Personalet synes også Bravo-leken fungerer som et godt verktøy som styrker felleskap og språklig bevissthet. Det er godt å ha et ferdige samlingstunder, som er lett å bruke. Vi synes det er veldig kjekt å bruke Bravo-leken, når vi ser at dette er noe som er kjekt for barna.

Hilsen til Silje

I forbindelse med at Silje ble kåret til høstens beste Bravo-sjef, fikk vi tilsendt dette fra Intempo AS, som står bak Bravo: 

– I høst var det ikke tvil om at det måtte bli Silje fra Espira Østrem som skulle bli den tyvende Bravo-sjefen i rekken som har mottatt heder og ære som «beste Bravo-sjef». Helt siden 2016 har barnehageansatte nominert sine kollegaer i konkurransen om å bli «Månedens beste Bravo-sjef», «Våren beste Bravo-sjef» eller «Høstens beste Bravo-sjef», sier Elisabeth Hunnes, markedssjef og prosjektansvarlig i Intempo AS.

– Det finnes så mange gode og engasjerte Bravo-sjefer ute i barnehagene og skolene som står på for å gi barna en utvikling som varer. Vi heier på alle dere og er imponerte over innsatsen. 

 

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS