– Tilgang er viktig, sier Line Hansen Hjellup. I Spangereid naturbarnehage i Lindesnes har de også et lite utebibliotek.Foto: Magne Hadland
Ti nøkler for å skape god lesekultur i barnehagen
– Bøkene må være tilgjengelige overalt. På avdelingen, i garderoben, i tursekken og på do, sier Line Hansen Hjellup. Hun og Sissel Hadland brenner for å skape leseglede.
Hjellup er utdannet lærer og har mange
års erfaring som skolebibliotekar. I dag er hun rådgiver for språk, lesing og
skriving i Lindesnes kommune. Hadland er utdannet barnehagelærer. Hun har en
fortid som styrer i Spangereid naturbarnehage, men jobber nå med førsteklasse
på Spangereid skole.
Sammen har de skrevet boka «Leseglede
i barnehagen – 10 nøkler til god lesekultur».
– I 2009 var jeg relativt nyutdannet og
jobbet som styrer. Jeg husker at bøkene på dette tidspunktet ofte sto høyt oppe
på et skap. Og hvis det ble bladd i bøkene, var det som regel de ansatte som
bladde for å unngå at de ble ødelagt, forteller Hadland.
En dag fikk hun en telefon fra Hjellup:
«Skal vi lage et barnehagebibliotek?»
– Sissel tok oppdraget på strak arm. Jeg
fant frem en kasse med bøker og vi satte dem opp i barnehagen. Vi hadde en bok
der foreldrene skrev ned hvilke bøker de lånte med hjem og vi passet på at vi
fikk dem tilbake, forteller Hjellup.
Dette var den spede starten på det som
etter hvert skulle bli en svært god lesekultur i Spangereid naturbarnehage,
opplyser de.
Ti nøkler
Nylig tok Hjellup og Hadland turen fra Lindesnes til Oslo for å spre leseglede under barnehagekonferansen
Nordiske Impulser i regi av Utviklingsforum. Med seg i bagasjen hadde de et
knippe med ti nøkler for å skape god lesekultur i barnehagen.
– Noen av disse lesegledenøklene er
dere helt sikkert gode på allerede, og noen kan dere sikkert utvikle dere på. Vi
kommer i hvert fall til å jobbe videre med dette i barnehagene i Lindesnes
kommune, sa Hjellup til konferansedeltakerne.
1. Bad barna i
bøker
Annonse
– Dette
handler om å ha bøker tilgjengelig overalt. Inne på avdelingen, i garderoben,
ute i sandkassen, i tursekken, på do. Tilgang er så viktig, sier Hjellup.
I Spangereid naturbarnehage merket de
en stor endring i barnas interesse for litteratur etter at bøkene ble
tilgjengelige for dem overalt.
– Det er veldig gøy å se at barn leser
for andre barn, at barn leser for voksne og at voksne leser enda mer for barn,
sier Hadland.
Barn og foreldre står også fritt til å
låne med seg bøkene hjem, fra hvor som helst i barnehagen, opplyser Hjellup.
– Foreldrene må ikke lenger skrive ned
hvilke bøker de låner. Står det noen fristende bøker i sandkassen, kan de bare ta
dem med seg. Dette fungerer aldeles utmerket. Familiene låner, leser og leverer
tilbake. Vi har ikke kontroll på hvor bøkene er, men de kommer inn til slutt.
I dag har flere barnehager i kommunen lignende
utlånsordninger. Og en stor andel av bøkene familiene har tilgang til kommer
fra folkebiblioteket, forteller Hjellup.
– De har sluttet å sende ut purringer
og de sender heller ikke krav hvis bøkene blir ødelagt. Det er helt avgjørende
for at vi skal lykkes. For det er ikke gøy hverken for barnehageansatte eller
foreldre å få en purring, sier hun.
– Samarbeidet mellom folkebiblioteket og
kommunen har vært helt fantastisk. Hver barnehage kan låne inntil 300 bøker i
seks måneder før de får en vennlig påminnelse om at det kan være lurt å bytte ut
bøkene i barnehagebiblioteket.
2. Bli kjent med
barnegruppa
Hva liker egentlig barnegruppa å lese?
Og hva er de mest interessert i?
– Det er ikke alltid like enkelt å
treffe det enkelte barn og barnegruppa, for gruppene er av og til store og
barna har forskjellige interesser, sier Hadland.
– Man må tenke på alder, men også
kjønn. Det er ikke nødvendigvis de samme bøkene som treffer jenter og gutter. Språkbakgrunn
er også veldig viktig å tenke på. Noen barn kommer fra et annet land og en
kultur der man ikke har tradisjon for høytlesing. Da må man kanskje ha en litt annen
tilnærming. Gruppestørrelse spiller også inn, sier Hjellup.
3. Finn de rette
bøkene
Det er en jungel av ulike barnebøker
der ute og en bit av denne jungelen bør være tilgjengelig i barnehagen, mener
Hadland og Hjellup.
Enhver barnehage bør ha et stort mangfold
av bøker. Da har man mye større mulighet til å finne rett bok til rett barn, påpeker
de.
4. Les høyt for
alle barn hver dag
– I den forrige rammeplanen sto det at
personalet skulle lese høyt for alle barn hver dag. Nå står det bør. Vi mener
det finnes mange gode grunner til å lese hver dag, sier Hadland.
For eksempel gir høytlesing et godt
utgangspunkt for å snakke om livet og verden omkring oss. Det stimulerer barnas
fantasi og nysgjerrighet, og bidrar til språkutvikling. Ikke minst skaper høytlesing
gode relasjoner mellom voksne og barn.
– Blir alle barn lest for hjemme? Og
hvor ofte eller hvor sjelden blir barna lest for i barnehagen? Dette har vi
reflektert over i Lindesnes-barnehagene, forteller Hjellup.
I 2018 gjennomførte de en uformell
kartlegging i barnehagene.
– Det viste seg at mange leste mindre
enn de trodde. Noen barn ble nesten aldri lest for i barnehagen og de aller fleste
av dem var gutter.
Hjellup tror ikke det de fant i
Lindesnes-barnehagene var særskilt for dem.
– Skal det være lov for barn å velge
bort høytlesing? Vi stiller dette spørsmålet i boka vår. Rammeplanen påpeker at
alle barn skal involveres i språkstimulerende aktiviteter. Og vi må kanskje
lese litt ekstra for dem som ikke blir lest for hjemme, sier hun.
5. Involver barna
aktivt i høytlesingen
Engasjerte voksne som involverer barna
i høytlesing, er avgjørende for å skape leseglede, mener Hjellup.
– Barna må ikke bli passive tilhørere.
De må bli engasjert i handlingen og få bruke nye ord og begreper som dukker opp
i bøkene. Da er det viktig at den ansatte er engasjert selv, sier hun.
Før man begynner å lese kan det også være
lurt å forberede seg litt sammen med barna, minner Hadland om.
– Se på forsiden. Hva heter boka? Hva
kan den handle om? Les på baksiden. Se på bildene. Hva kan barna om temaet på
forhånd? Få dem med i samtalen, undringen og refleksjonen slik at de blir
aktive og får bruke språket sitt, sier hun.
– Etter at man har lest boka kan man dramatisere eller tilrettelegge for rollelek eller konstruksjonslek knyttet
til handlingen, foreslår Hjellup.
6. Lag spennende
leseprosjekter
– Når det gjelder de yngste barna kan
det være lurt å ta utgangspunkt i et interessant tema. Man kan lese en hel haug
av bøker om temaet, både bøker med bare bilder, men også fortellinger. Det er også
lurt å ha masse konkreter som barna kan bruke i lek, sier Hadland.
Når det gjelder de mellomste barna kan
det være en god idé å ta utgangspunkt i litterære figurer, for eksempel Gruffalo,
Brillebjørn, Albert Åberg eller Bukkene Bruse, foreslår hun.
En aktuell forfatter kan også være et godt
utgangspunkt for et spennende leseprosjekt.
I fjor hadde de eldste barna i
Spangereid naturbarnehage forfatter Lars Mæhle som tema for sitt leseprosjekt. Forfatteren
som står bak krimserien «Mysteriene i Kråkeslottet barnehage».
– Barna ble kjent med hvem han er, hva
det vil si å være forfatter og hva en illustratør gjør. De skrev også epost til
Mæhle, og fikk svar. Det var kjempestas.
I løpet av prosjektet prøvde barna seg
som forfattere. De lagde sin egen krimbok: «Mysteriene i naturbarnehagen», og de
hadde boklanseringsfest.
7. Engasjer hele
personalet i arbeidet med leseglede
Leseglede smitter, påpeker Hjellup.
– Det handler om å spre det gode
budskap. Og det er veldig gøy når hele personalet er med og fokuserer på det
samme. Vi anbefaler sterkt å sette leseglede på sakslista til utviklingsarbeid
i barnehagen, sier hun.
8. Smitt
foreldrene med leseglede
– Framsnakk bøker i bringe- og hentesituasjoner.
Lag et eget barnehagebibliotek. Foreldrene må jo bli fristet når det er bøker
overalt. Man kan dessuten trekke frem bøker i utviklingssamtalen. Skal et barn
slutte med bleie? Gi foreldrene en bok som kan hjelpe, sier Hadland.
Bøker kan også trekkes frem på
foreldremøtet, foreslår hun.
– Man kan for eksempel lese litt fra
en bok i begynnelsen av møtet, og anbefale ulike bøker som foreldrene kan låne
med seg hjem.
9. Skap en rød
tråd i overgangen fra barnehage til skole
– I Lindesnes har vi sett på hvordan leseglede
kan bidra å skape en god overgang fra barnehage til skole, og vi har valgt ut noen
bøker som skal følge barnet i denne overgangen, forteller Hjellup.
Hun trekker frem «Hvordan begynner man
på skolen?» av Anna Fiske og «Bukkene Bruse begynner på skolen» av Bjørn F.
Rørvik.
– Barnehagene samarbeider også med
skolen om et foreldremøte før barna begynner på skolen – hvor språk og
høytlesing er tema. Her blir foreldrene utfordret til å låne med seg bøker fra
skolebiblioteket ved skolen barnet skal begynne på. I tillegg drar
førskolebarna på skolebesøk og har høytlesing med fadderklassen sin.
10. Hold deg
oppdatert på barnelitteratur
I alle Lindesnes-barnehagene som har et
eget barnehagebibliotek, har de også utnevnt en barnehagebibliotekar, forteller
Hadland. En ansatt som har ansvar for å holde seg oppdatert på barnelitteratur og
passe på at det er mange bøker tilgjengelig i barnehagen.
Andre måter å få oversikt over ny
barnelitteratur på, kan være å lage lesesirkler i barnehagen. Eller man kan
legge flere bøker på et bord – for eksempel i begynnelsen av et personalmøte – og
gi de ansatte et kvarter til å lese så mange bøker de kan, råder Hadland.
– Da får flere ansatte på hver avdeling
mulighet til å lese de ulike bøkene, sier hun.