Høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet, Randi Elisabeth Nordlie, drømmer om motiverte barnehagelærerstudenter som strømmer til studiet fulle av forventninger til egen læring. Studenter som ønsker å være tilstede fordi de har et brennende ønske om å bli nettopp barnehagelærere.
– Det er viktig at de ønsker å være sammen med barn og at det er barneperspektivet som driver dem framover mot deres framtidige yrke, sier Nordlie og beskriver dette som sitt ultimate læringsmiljø.
Hun ønsker at studenter og lærere sammen engasjerer seg i barnehagesaker, drøfter og diskuterer og er opptatte av samfunnsdebatten.
– Jeg ønsker at studentene vet at framtidsdrømmen deres er preget av en hverdag der barn og deres lek er i fokus, med en tett bemanningsnorm i en lærende organisasjon. At barnehagelæreren gis rom for å bidra med sin kompetanse. Og ikke minst at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sammen med Siv Jensen med all selvfølgelighet åpner pengesekken slik at gode rammer og romslige ressurser er på plass i barnehagen, sier Nordlie.
Hun er én av fem kandidater til å bli «Årets barnehageinspirator 2017». Prisen deles ut av PBL, og det er studenter ved landets barnehagelærerutdanninger som har nominert kandidater.
– Hvorfor er du nominert til «Årets barnehageinspirator»?
– Det vet jeg ikke helt, men det er veldig kjekt at studentene lar seg inspirere av det jeg formidler om yrket og samfunnsmandatet, sier Nordlie beskjedent.
Det er andre gangen Nordlie er en av de fem finalistene til prisen, og hun tror nok at engasjementet ligger synlig utenpå henne når hun er sammen med studentene.
– Jeg er veldig interessert og engasjert i barn, barnehage og barnehagelæreryrket! Det er jo dette jeg bruker tiden min på og jeg er opptatt av at både studentene og jeg selv skal lære. Jeg har et sterkt ønske om at studentene får føle på det å mestre i studiet sitt. At de skal gå ut som barnehagelærere med en visshet om at de kan! sier den engasjerte læreren.
Kanskje er det nettopp dette ønsket Nordlie klarer å formidle til studentene sine? Men sin lange fartstid i barnehagen har hun nettopp denne nærheten til yrket de utdanner seg til.
Annonse
– Jeg tror studentene opplever at jeg klarer å formidle kva barnehagen kan være, kva som kan være viktig i jobben som barnehagelærer og leder. Og jeg utfordrer dem i forhold til eksisterende praksis. Jeg klarer nok å sy sammen teori og praksis i undervisningen, og jeg tror at studentene opplever at jeg bidrar med relevant kunnskap.
Intervjuet fortsetter under bildet.
Dette er noe av det studentene sier om sin yndlingslærer:
«Ei utrolig flink og kunnskapsrik dame med mye og god erfaring fra yrket som hun gjerne deler med sine studenter. Det at vi får ta del i hennes personlige erfaringer gjør forelesningene hennes interessante, inspirerende og motiverende.»
«Hun brenner for barnehagelærere utdanningen. Har stort fokus på å stadig være i utvikling, både personlig men også at utdanninga skal være oppdatert på nyere forskning og hva som rører seg i samfunnet. Jobber intenst med å sikre gode barnehagelærere, med å dele sin kunnskap og erfaringer, hun er alltid tilgjengelig for veiledning både for studenter og tidligere studenter. Hun er en dame med bein i nesa, som inspirerer oss til å vise yrkesstolthet.»
«Hun brenner for barnehagelærerutdanningen og studentene som går på linjen. Hun er opptatt av å få best mulig barnehagelærerutdannede voksne ut i arbeid.»
– Fordi jeg vet hvordan det er å ikke mestre, sier Nordlie.
Det var da hun bestemte seg for å gjøre noe med dette, at hun oppdaget muligheter hun ikke visste fantes. Og hun visste at hun en gang i framtiden ville formidle denne kunnskapen og følelsen til andre.
– Etter tre fantastiske år på barnehagelærerutdanningen i Oslo, oppstod det et ønske om at jeg en gang i framtiden skulle jobbe med utdanning av barnehagelærere. Et ønske som ble sterkere mens jeg jobbet i barnehagen. Men da jeg fikk muligheten til å undervise, ble det likevel et vanskelig valg fordi det betydde at jeg måtte forlate barnehagen, sier Nordlie.
Likevel hoppet barnehagelæreren ut i det, og i dag underviser hun fortsatt av to grunner:
– På den ene siden trenger barnehagen faglig dyktige pedagoger, og jeg har tro på at jeg kan bidra til dette. Jeg liker jobben min best når jeg får bidra med og benytte egne erfaringer og kunnskap. På den andre siden liker jeg å lære, studere, fordype meg i tema og problemstillinger. Dermed passer det godt å drive med undervisning og læring sammen med barnehagelærerstudenter når jeg vet hvor viktig barnehagelæreryrket er.
– Hvem inspirerer deg?
– Det høres kanskje naivt ut, men hovedkilden til min inspirasjon, er uten tvil alle barna jeg har møtt i barnehagen. Selv om det snart er åtte år siden jeg jobbet i barnehagen, er det som om denne inspirasjonen bare blir sterkere. Jeg blir også inspirert av både tidligere medarbeidere fra barnehagen, studenter, praksisfeltet, kolleger, politiske stemmer og ulike samfunnsdebatter. Og alle som har god spørsmål og mener noe annet enn meg! Den eller det som utfordrer meg inspirerer meg ofte, avslutter Randi E. Nordlie