Fagleder Gunnbjørg Hauge (t.v) og leder Anja Sterner, viser hvordan man kan bruke et batteri og stålull for å lage flamme. Sånn i tilfelle man har glemt fyrstikkene på skitur.

Slim, glede og realfag

I Pi-parken står barns lek i fokus. Læringen som følger i kjølvannet, er en ren bieffekt.

Publisert Sist oppdatert

Elitebarnehage. Ingeniørspirer. Læringsmål. Ord med dårlig smak. Ord som gir assosiasjoner til småbarn som sitter på skolebenken i stedet for å klatre i trær. Ord som klinger svært dårlig med ordet barnehage.

Ord som Pi-parken og iFokusbarnehagene i Larvik ble tvunget til å forsvare seg mot da de lanserte drømmen om et realfagsenter for førskolebarna i fjor høst. Nå har kritikken stilnet. For det første som møter deg når du går inn døra, er ikke skolebenker og tavler. Det er mikroskoper, forstørrelsesglass, farger, insekt, alle mulige figurer, gjenbruksmateriell, åpne og lyse lokaler og en gjeng unger som er intenst opptatte av det de holder på med. Støynivået er lavt og gleden lyser ut av førskolebarnas øyne.

Men kan blått vann, snø, tomflasker og tyngdekraft fungere som lek? Helt klart. For i følge barna er uka de tilbringer i Pi-parken den beste uka i måneden. Og akkurat nå, er det på forskningsrommet det skjer.

Mislykkes og like glad

– Forskning, faktisk? De er ikke for små til det?

Prosjektleder ved Pi-parken, Gunnbjørg Hauge, smiler mens hun ber to av barna hente kassen med snø som står utfor ytterdøra.

– Vel, i dag laget vi slim. Dog mislyktes vi, men det bryr vi oss ikke om. For både barn og voksne hadde det jo morsomt! Også lærte vi hva vi ikke skal gjøre neste gang.

– Det virker!

– Barna setter kassa med snø på bordet. Deretter får de velge den tomflaska de selv mener er hardest. En beholder på siden er fylt med blått vann. En gutt blir bedt om å kna en bit kitt til den er varm. Så heller Hauge varmt vann i den tomme flaska slik at den får stå og varme seg litt. Hun presiserer at nettopp denne jobben må utføres av en voksen.

Det er dryppende stille rundt bordet når forsøket er i gang. De får holde slangen som nå går fra det blå vannet til den nå tomme, varme flaske som er plassert i snøkassa, etter tur. Kittet brukes til å tette åpningen i flaska og holde slangen på plass. Så skjer det.

Det blå vannet forflytter seg på magisk vis fra beholderen og oppover slangen og ned i flaska. Barna gisper.

– Det skjer! Det virker! Flaska tisser!

I-m-p-l-o-d-e-r-t

Hauge smiler. Hun har nemlig mer på lur. For hva har skjedd med flaska nå? Den er jo helt flat!

– Vi sier at flaska har implodert, forklarer Hauge.

– Kan dere si det? I-m-p-l-o-d-e-r-t.

– Iiiimplooodeeert! gjentar barna andektig og kjenner på flaska som for et øyeblikk siden var så hard at de ikke klarte å klemme på den. Og nå er den flat?

Dermed er diskusjonen om tyngdekraften i gang. Ikke et barneøye viker fra forsøket og spørsmålene og resonnementet er en uendelig prosess. Fryden er til å ta og føle på og svært smittsom.

Det lille ekstra

Pi-parken er et resultat av et ønske om å gjøre noe mer for barna. Utgjøre en forskjell i deres liv og hverdag. Leder for parken, Anja Sterner, forklarer hvordan tanken ble til og hvordan den materialiserte seg til tilbudet de fire iFokusbarnehagene rullerer på å bruke i dag.

– Vi tenkte og funderte mye rundt hva vi kunne gi barna som var nettopp det lille ekstra. Og realfag har lenge vært et politisk satsingsområde. Og hva handler realfag om? Jo, lek og undring, fantasi og kreativitet. Realfag omslutter oss og er i alt vi gjør, sier Sterner med dårlig skjult stolthet.

Det handler om å ruste barn for hverdagen og framtiden. Visjonen er robuste barn som ikke er redde for å spørre, være kritisk og bruke all sin fantasi og undring.

Leke seg til forståelse

Og dette er bare starten. Pi-Parken er seks måneder gammel og nå vil de bli enda bedre.

– Vi har masse ideer og vi ønsker å utvikle parken og dele den med flere. Lærer barn å like realfag tidlig, er de bedre rustet. Det å leke seg til forståelse er noe vi har stor tro på, sier Sterner.

Parken har også vært et betydelig kompetanseløft for de ansatte i de fire barnehagene.

– Ja, vi lager ukentlige planer slik at de ansatte kan forberede seg. Og uka etter at gruppa har vært her, jobber de videre med temaet – som denne uka er kulde og varme – og deler det med de andre barna i barnehagen. Det er også givende for de største barna og være sammen alene, sier Hauge.

På svært nært hold

I rommet ved siden av forskningsrommet høres frydefull latter når mikroskopet blir satt på håndflata til en av jentene.

– Det kiler, ler huhn mens hun og vennene studerer den glitrende overflata på storskjermen på veggen.

Nå står barna i kø for å få sjekket alt fra genseren til tennene sine under det håndholdte mikroskopet. Det er lek og læring hånd i hånd.

En bieffekt

Pi-Parken er bygd på barns premisser. Pi-Parken er rett og slett lek i et spisset miljø der barna ikke blir undervurdert, men får leve ut fantasier, være kreativ, undre seg, bruke nysgjerrigheten og spørre til de blir blå i ansiktet.

– Læringen er rett og slett en bieffekt av leken, ler Sterner.

Det er nemlig ingen selvfølge at et barn vet hva 100 stykker er selv om det kan telle så langt.

– Her om dagen satte barna seg ned for å telle småting. Det ville ingen ende ta og til slutt kom de til 100. Da lå 100 små ting foran dem og det var første gang de hadde konkretisert tallet 100. Noen hadde lært dem å telle så langt, men de hadde ingen begrep om hvordan 100 ting faktisk så ut, sier Sterner, som berømmer den verbale leken blottet for kjønnsroller og stereotype leker.

– Hva sier dere til kritikerne som mener dere avler elitebarn?

Hauge trekker på smilebåndet. Dette er kritikk hun er vant til å høre.

– Vi øver på å kle på oss, på å spise selv, på å gå og snakke og slutte med bleie. Men å øve på farge, form, antall og hva som rører seg rundt oss, det skal vi ikke? Det er å undervurdere barna og frata dem en viktig rett. 

Og nettopp det driver de ikke med i Pi-parken. 

Dette er Pi-parken:

Pi-parken er en felles avdeling for iFokusbarnehagene, med beliggenhet i Nedre Verksgård i Larvik. I nærheten er det planlagt Mattepark og Newton-rom.

Det er skolestarterne ved en av iFokusbarnehagene som får være minst sju uker i Pi-parken det siste året de går i barnehagen. 

Om iFokusbarnehagene:

Fokusbarnehagene er eid og drevet av iFokus AS. De har  fire barnehager; Tjølling, Lysheim, Grevle og Torpeløkk.

iFokusbarnehagene har sammen etablert Pi-parken. Pi-parken er tilpasset barn i alderen tre til seks år, med hovedfokus på realfag. Gjennom trygge rammer, med fokus på omsorg, lek og realfag skal barna få knekke mange spennende nøtter. På den måten skal de få muligheten til å bli glad i teknologi, naturvitenskap, forskning, matematikk, konstruksjon og IKT. 

Les mer om konseptet her.

Powered by Labrador CMS