Delegasjonen fra Ministry of Gender, Labour and Social Development i Uganda fikk høre om hvordan barnehagene i Bydel Stovner jobber med å fremme inkludering og sosial utjevning.Foto: Eyvind J. Schumacher, Oslo Kommune
På besøk for å lære om det norske barnehagesystemet
– Det er fantastisk å se hvordan barnehagene ivaretar barna, og hvordan barna lærer samtidig som de leker og nyter naturen, sier Angela Nakafeero, kommissær for likestilling og kvinners rettigheter i Uganda.
Kunnskapsbanken skal legge til rette for langsiktig kunnskapssamarbeid med utviklingsland på områder hvor Norge har relevant kompetanse og erfaring. Barnehage er et område der Uganda særlig har etterspurt
norsk kunnskap, for å bedre barns oppvekstvilkår og fremme likestilling.
Innblikk i en vanlig barnehagedag
Under besøket fikk representantene fra Uganda høre om to prosjekter
i Bydel Stovner. Det første dreier seg om hvordan Oslo-bydelen jobber knyttet
til barn som ikke går i barnehage. Det andre prosjektet, Språksterk, har som mål å styrke barns
språkutvikling.
Språksterk er et
samarbeid mellom Universitetet i Oslo, bydelene i Groruddalen og PPT.
Prosjektet fokuserer blant annet på praksisbasert profesjonsutvikling for
ansatte i barnehagene, aktiviteter og arbeidsmåter for å styrke barnas
deltakelse, lek og utforskning i barnehagen, og barnehage-hjem-samarbeid for å
støtte barnas språkutvikling.
I Vestlisletta barnehage fikk representantene fra Uganda se
hvordan Språksterk-prosjektet fungerer i praksis. Samtidig fikk de et
innblikk i hvordan en vanlig dag i barnehagen er strukturert, og hvordan de bruker sang
og musikk.
Lek i naturen
Delegasjonen fra Uganda uttrykte begeistring for det
de fikk se.
Golooba Rogers, som har tittelen Senior Probation and
Welfare Officer, reflekterte over hvordan det norske samfunnet
verdsetter hvert enkelt barn:
Annonse
– Her på Stovner har vi sett at de bruker sosial
utvikling som et virkemiddel for å skape likeverdige samfunn, uttaler han i
pressemeldingen.
Angela Nakafeero, kommissær for likestilling og kvinners rettigheter i Uganda, syntes det var inspirerende å se hvordan barna lærer gjennom lek og utforskning av naturen:
– Det er fantastisk å se hvordan barnehagene ivaretar
barna, og hvordan barna lærer samtidig som de leker og nyter naturen.