INSPIRASJON
Bildene i denne artikkelen er fra Barnas Have på Nøtterøy.
Foto: Privat
Inspirasjon til fleksible lekemiljøer i møte med de eldre barna
Barna skal få muligheter til å sette i gang, styre og strukturere leken sin selv, skriver artikkelforfatterne.
Dette innlegget henger sammen med forrige innlegg - der vi så
nærmere på lekemiljøet til de yngste barna i Barnas Have på Nøtterøy. Det vil derfor
være relevant å lese det først. I forrige innlegg beskrev vi 4 veivisende
stikkord for å arbeide strukturert med lekemiljøene, og disse stikkordene er like
aktuelle i arbeid med lekemiljøene til eldre barn.
Nå vil vi vise konkrete eksempler på hvordan det kan se ut når
stikkordene justeres og tilpasses i møte de de eldre barnas behov i leken.
Eksempel 1:
1. FLEKSIBILITET
Fleksibilitet er fortsatt den røde tråden, og i møte med de eldre
barna handler det helt konkret om at de skal få muligheter til å sette i gang,
styre og strukturere leken sin selv. Vi er ute etter rom og materialer som gir
barna muligheter til å tenke selv og tenke sammen, og til å skape lek selv og skape
lek sammen med andre. Slik vil miljøene bidra til at det blir flere måter å
leke på, flere måter å møtes på, flere måter å forstå hverandre på, rett og
slett flere måter å være mennesker sammen på.
2. MATERIALER
Grunnmaterialene skal fortsatt fungere som basen i lekemiljøet.
Det sentrale med grunnmaterialene er at de ikke kommer med en fasit eller
oppskrift på hvordan de skal settes sammen eller kombineres. Slik fungerer de
fleksibelt og kan i stor grad ivareta barnas autonomi, ønsker og behov i leken.
Grunnmaterialene fremstår som nøytrale da de hverken er knyttet til kjønn,
alder eller definerte leketemaer. Når disse elementene og materialene er
tilgjengelige i større mengder, fungerer de som grunnmaterialer. Det gir barna
mulighet til å bygge opp scenografien til den leken de ønsker å leke.
3. MENGDE
Mengde av materialer er også et sentralt stikkord. Etter hvert som
barna blir eldre vil leke- og materialkompetansen utvikles, og da trenger vi «mye
av mye». Det innebærer å tilby barna en viss materialrikdom, uten at det må
forveksles med overflod eller kaos i miljøene.
Det er viktig å poengtere at barnas lekemiljøer må preges av en
meningsfull progresjon slik at de møter spennende og varierte lekemuligheter alle
årene de går i barnehagen.
4. MØTEPLASSER
Vi liker å bruke ordet «leketorg» som en møteplass når vi
tilrettelegger for de eldre barnas lek. Ved å plassere materialer og leker sentralt
i rommet, gjerne på et lavt platå eller en scenemodul, kan barna gripe det som
gir mening for dem. Dette gir barna oversikt over hva som er tilgjengelig, og kan
være med på å gi impulser som inspirerer dem til å tenke og skape lek på nye
måter.
Vår erfaring er at dersom leker og materialer oppbevares i kasser inne i
skap eller oppå hyller kan det ofte begrense kreativiteten, og man får lett en ute
av øye, ute av sinn situasjon. Dette betyr ikke at alt til enhver tid skal
stå fremme og tilgjengelig, men at det kan rulleres på leker og rekvisitter
slik at barna kan oppdage nye kombinasjoner og få fornyet inspirasjon.
Hvor ofte må vi endre lekemiljøet, og når skal vi få tid til dette?
Dette er to spørsmål vi ofte møter på. Det umiddelbare svaret er
at dette først og fremst er et arbeid som gjøres innenfor barnehagens
åpningstid og med barn til stede, og er en del av den daglige ivaretakelsen.
Lekemiljøene kan med fordel gjøres om på når det er på tide med en opprydning i
forbindelse med en overgangssituasjon. Da skal materialer og leker uansett
sorteres og samles igjen, og det gir rom for å flytte på de store
grunnmaterialene slik at rommet gir en ny invitasjon neste gang det skal lekes der.
Vi vil også anbefale å sette av tid på personalmøter som en del av
det å vedlikeholde lekemiljøene. Drift, pleie og vedlikehold er nødvendig, og
må prioriteres for å unngå at lekemiljøene forfaller over tid. Det er en del av
arbeidet med å innfri barns rett til lek.
Gjennom de to filmsnuttene ønsker vi å vise hvor raskt rommet
og lekeinvitasjonene kan endres med utgangspunkt i de samme grunnmaterialene.
Og tusen takk igjen til Barnas Have på Nøtterøy for at vi får
jobbe, leke og teste ut ulike ideer i deres inspirerende rom.
Eksempel 2:
Dette innlegget ble først publisert på bloggen til STYD.