Fra venstre: Daglig leder Gro Anita Hegg, nestleder/fagutvikler Sidsel Alsted Amundsen og nestleder Hege Wilson i stiftelsen Maritippen barnehage.Foto: Privat
Interne lærende nettverk i barnehagen: Er det en «tidstyv», litt «kaffeprat» eller skaper det utvikling, endring og kvalitet?
«Det handler om prioriteringer i en hektisk barnehagehverdag, om å utforske og prøve ut noe nytt, og da er det ekstra gøy å se at det faktisk har en effekt» skriver artikkelforfatterne.
Gro AnitaHeggdaglig leder i stiftelsen Maritippen barnehage
SidselAlsted Amundsennestleder/fagutvikler i stiftelsen Maritippen barnehage
HegeWilsonnest leder i stiftelsen Maritippen barnehage
PublisertSist oppdatert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Hva er et lærende nettverk?
Det finnes flere definisjoner av
begrepet, og vi i stiftelsen Maritippen barnehage mener denne beskriver det
best:
«Hensikten med lærende nettverk er å
skape kollektiv læring og endring gjennom erfaringsdeling, kollektiv
refleksjon, tilgang til ny kunnskap, nye ideer og inspirasjon». (Holmquist 2015)
Utdanningsdirektoratet
definerer lærende nettverk som: «En metode som bidrar til
at ansatte i barnehage og skole etablerer arbeidsformer som
bidrar til endring og videreutvikling av praksis.»
«Barnehagebasert kompetanseutvikling
innebærer at barnehagen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en
utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle barnehagens
samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter og bevege barnehagen fra
individorientert til kollektiv kompetanseutvikling». (Gottvassli, 2017)
Formålet til lærende nettverk og
barnehagebasert kompetanseutvikling, mener vi, har likhetstrekk både på
innhold og intensjon. I arbeidet med lærende nettverk, jobber vi nettopp
barnehagebasert. Det øker muligheten vår for felles læring og endring av
eksisterende praksis til det bedre.
Hvem er vi, og
hva er vår historie?
Stiftelsen Maritippen barnehage hører
til i Kristiansand, og er en stor privat barnehage med 135 barn og cirka 40
ansatte fordelt på åtte avdelinger. Allerede i 2015 ville vi ha et kompetanseløft
for alle ansatte.
En strategiplan ble utarbeidet og gjennomført:
Annonse
Assistenter tok fagbrev som barne- og
ungdomsarbeider.
Pedagoger gjennomførte
videreutdanningen innen veiledning og språk.
Leder og nestleder gjennomførte en
master i ledelse i 2020. Tittelen på oppgaven er «Lærende nettverk - nettverk som
en komponent i barnehageutvikling».
På hvilken måte
får vi synliggjort og systematisert kompetansen vår? Og hvordan løste vi dette
i praksis?
Å delta i nettverk er en arbeidsform
som vi i vår barnehage har stor tro på og god erfaring med. Vi vil påstå at
kollektiv refleksjon og erfaringsdeling gir oss kompetanseløft, erfaring og
kunnskapsdeling.
Med dette som bakgrunn fikk vi den
gode ideen; hva med å lage egne interne lærende nettverk i vår barnehage?
Hos oss har vi en ledergruppe som er
velfungerende, og som har fungert som et nettverk i mange år. Kunne vi få til
nettverk for barnehagelærerne og fagarbeiderne og assistentene også?
Høsten 2022 satte vi i gang.
Fagutvikler og nestleder fikk hovedansvaret for oppstart og gjennomføring. Alle
ansatte fikk informasjon om hva et nettverk er. De fikk en halvårsplan med
møtedato, tidspunkt, grupper og agenda. Da vi allerede var i gang med et felles
utviklingsarbeid, «mangfold og likeverd», etter gjennomført ståstedsanalyse, var
også dette en gyllen anledning til å få alle til å dra i samme retning.
Et utviklingsarbeid er
prosessorientert, skal utvikle den pedagogiske kvaliteten og tar utgangspunkt i
personalets medvirkning. Vi har initiert, implementert og er nå godt i gang med
videreføring. Dette er de tre fasene som et utviklingsarbeid består av.
Vi delte inn nettverk etter stilling,
slik at ledergruppen er et nettverk, barnehagelærerne et annet, og siden
fagarbeidere og assistenter er såpass mange ble disse delt i to grupper.
I tillegg opprettet vi Teams som er en
digital plattform, for alle. Her deler vi oppsummeringer, faglige artikler og
referater fra hvert nettverksmøte.
Kunnskapsdeling
er nøkkelen
Før vi tok juleferie sendte vi ut en
spørreundersøkelse hvor personalet skulle evaluere tilfredshet, tema, arbeidsmåte,
praktiske rammer og organisering.
Det er så mye kunnskap blant våre
ansatte og denne må vi dele i fellesskap. Kunnskapsdeling er nøkkelen tenker
vi, og det øker både kompetansen og kvaliteten. Vi tar med en god definisjon
som et eksempel:
«Kunnskapsdeling
handler om at god praksis i organisasjonene ikke lukkes inne hos
enkeltpersoner, men blir felles eiendom for flere som dermed kan dra nytte av
den. Kunnskapsutvikling handler om å utnytte den sosiale, kulturelle og
organisatoriske kapital som finnes i mange organisasjoner for å skape ny
praksis. (Hargreaves & Fullan, 2012).
Vi synes visjonen vår sier alt om det viktige
arbeidet vi jobber for. Den viser vei og sier også noe om våre verdier.
«LEK OG LÆR I TRYGGE OMGIVELSER»
Dette innebærer at:
Alle barn skal nå sine mål
Alle barn skal oppleve seg som en del
av fellesskapet
Alle barn skal oppleve inkludering og
mestring
Fokus på et trygt og godt
barnehagemiljø for alle barn!
Hva har vært
innhold og tema i de ulike nettverk?
Rolleavklaring og
forventninger
Delingskultur: Hvordan øke samarbeidet på tvers?
«Det tause barnet»
Barnelitteratur
og formidling
Lederrollen: Utvikling
av ledelseskapasitet sammen
Foreldresamarbeid
Voksenrollen: Deltakelse
i lek
Praksisfortellinger
fra avdelingene med refleksjoner
Konflikthåndtering
og grensesetting
Evaluering av utviklingsarbeidet
vårt
Innholdet i nettverkene varierer.
Deltakerne må høre podcast, se filmsnutter, lese fagartikler, løse caser og
blant annet bidra med praksisfortellinger. Dette gir grunnlag for refleksjoner,
diskusjoner og erfaringsdeling.
Ved å ta i bruk ulike
tilnærmingsmåter, får vi frem et større mangfold av perspektiver.
Suksesshistorier
er til for å deles!
Vi vil påstå at vårt arbeid med
interne nettverk i barnehagen absolutt har vært - og er en suksesshistorie.
Basert på tilbakemeldinger og evalueringer fra de ansatte, er dette arbeidet
virkelig noe vi skal fortsette med.
Påstanden innledningsvis om at interne
lærende nettverk er «tidstyv» eller «kaffeprat» kan herved avkreftes! Det
handler om prioriteringer i en hektisk barnehagehverdag, om å utforske og prøve
ut noe nytt, og da er det ekstra gøy å se at det faktisk har en effekt. Det har
i alle fall skapt både endring, økt kompetanse, utvikling, og dermed kvalitet
hos oss.
Vi har fått forespørsler fra andre
barnehager om de kan bruke vårt arbeid for å sette i gang i egen enhet. Det
sier vi ikke nei til. God praksis er til for å deles; sterkere sammen!
Avslutningsvis deler vi også en
kommentar til evalueringen av nettverkene: