I strålende vær fikk barna delta i ulike realfagsleker organisert av pedagoger fra Vitensenteret på Teknisk museum.
– Barna i denne aldersgruppen er veldig interesserte i å gjøre mening av verden rundt seg. Det er gøy å kunne legge til rette for det, sier Rannei Solbak Simonsen ved Vitensenteret med et smil.
Hun og kollega Shahzia Vira syntes det var fint å kunne ta noen av aktivitetene de vanligvis har inne på Teknisk museum, med ut i sola.
Barna fikk blant annet prøve seg på å finne likevekt ved hjelp av en vekt med to bøtter og forskjellige gjenstander med ulik vekt som skulle puttes oppi bøttene, kaste terning og hoppe så mange ganger øynene på terningen viste, og synge Bæ, bæ lille lam med ulikt volum ved å bruke tallinja fra 1 til 10.
– Vi prøver alltid å bruke enkelt utstyr slik at de ansatte kan hente litt inspirasjon og ta aktivitetene med tilbake til barnehagen, sier Simonsen.
– Vi ønsker å vise at du ikke trenger masse fancy utstyr for å få til slike aktiviteter. Vi bruker kongler, pinner, rokeringer, bøtter og terninger, ting som finnes i alle barnehager, sier hun.
Saken fortsetter under videoen.
– Vannrenna er populær
Kuben ligger mellom Gamle Aker kirke og Akersveien Kanvas-barnehage, midt i Oslo sentrum.
Annonse
– Vi fikk muligheten til å leie dette området av kommunen og det er vi veldig glade for. Tanken vår er at man skal være her i dette uterommet og undre seg, utforske og lære om de ulike realfagene. Dette er et område alle Kanvas-barnehager kan bruke, sier eiendomssjef Lisbet Andersen i Kanvas.
– Området er fullt av ulike vekster, vi har en vannrenne som er veldig populær og vi har laftetømmer barna kan bygge ting med. Det er utstyr til å erfare på ulike realfaglige områder, sier hun.
På plassen finner vi også en telletrapp, en vekt, en stokk hvor man skal tre på ulike former og en værstasjon for måling av nedbør og vindforhold. Siden åpningen i fjor har det i tillegg kommet et innsekthotell på området.
– Etter hvert skal vi også få opp noen solsellelysstolper slik at vi forhåpentligvis kan produsere litt energi selv, forteller Andersen.
Kuben er et av Stiftelsen Kanvas’ tiltak for å realisere nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen, «Tett på realfag». Dette skal være et område som er tilrettelagt for å gi barnehagebarna erfaringer med realfaglige tema i uterommet.
På Kuben skal barna kunne undre seg og gjøre seg erfaringer innenfor rammeplanens fagområder; natur, miljø og teknologi, antall, rom og form og barnehagens digitale praksis.
– Men vi ønsker at området skal brukes enda mer, sier hun.
I løpet av onsdag og torsdag denne uken har barn og ansatte fra 12 Kanvas-barnehager deltatt på inspirasjonsdag i regi av Kanvas og Teknisk museum.
– Målet har vært å gi barnehageansatte inspirasjon til hvordan de kan jobbe videre med realfag i barnehagehverdagen, sier Andersen.
Til vanlig er ikke Kuben bemannet og det er de ansatte i barnehagene som selv har ansvar for å legge til rette for undring og utforsking når de besøker realfagsuteområdet med barnegruppen sin, opplyser hun.
– Her finnes det mange ting barn er nysgjerrige på. De voksnes rolle blir å være i tett dialog med barna, og sammen med barna prøve å finne svar på spørsmålene de har innenfor disse fagområdene, sier Andersen.
– Nå på våren og sommeren blir det for eksempel spennende å følge med på insektene og de mange vekstene som vokser her. Det er 23 forskjellige plantevekster på området, avslutter hun.