– I en travel hverdag kan det fort gå litt på autopilot. På denne måten får vi testet ut gamle sannheter og kanskje finner vi noen nye, sier Tonje Viste Terjesen om småskrittsforbedringer.Foto: Privat
– Små endringer kan gi stor effekt
– Det kan være enklere å få til mange små endringer enn å legge opp til store omveltninger, sier Lene Kjeldsaas som veileder både studenter og ansatte i Kanvas-barnehager i gjennomføring av småskrittsforbedringer.
Småskrittsforbedringer
handler om små endringer i hverdagen som likevel kan gi stor effekt, forteller
Tonje Viste Terjesen.
Hun er
barnehagelærer i Torvbråten Kanvas-barnehage.
– For meg virket
alt som handlet om endring så stort og omfattende. Nå vet jeg at det også kan
bety små forbedringer i hverdagen, og at det er veldig lite som skal til for å
få til en positiv endring, sier den pedagogiske lederen.
Møtes én
gang i uka
I Torvbråten
Kanvas-barnehage har de denne høsten satt i gang et lite eksperiment: De vil
teste effekten av å la barn som skal begynne på samme avdeling neste år gå på
tur eller gjøre andre aktiviteter sammen én gang i uka.
– Vi har
alltid jobbet med overgangen fra små- til storbarnsavdeling på våren, men vi
har følt på at det ikke er nok tid til dette og at det ofte skjer andre ting
som gjør at overgangsmøtene ikke blir prioritert så høyt som de burde, sier
Terjesen.
Hun lærte om småskrittsforbedringer som metode da hun tok
etterutdanning på BI i pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen.
– Hypotesen vår
er at hvis vi møtes et par timer én gang i uka, gjennom et helt år, så vil overgangen
til ny avdeling bli lettere og tryggere for de yngste. Noen ganger går vi på
tur, andre ganger er vi i gymsalen til skolen i nærheten av barnehagen eller vi
er sammen inne på en avdeling, forteller barnehagelæreren til Barnehage.no.
Det er enda
en god stund til barna skal over på ny avdeling, men Terjesen og kollegene ser
allerede en positiv effekt av tiltaket.
–
Lekerelasjonen mellom barna utvikler seg og både barn og ansatte blir stadig
bedre kjent på tvers av små- og storbarnsavdeling. På grunn av sykefravær har
vi de to siste onsdagene byttet litt rundt på avdelingene og vært sammen hele
dagen. Det har vært gøy og lærerikt for små og store.
Annonse
– Vi har
bare positive erfaringer så langt, og vi gleder oss til høsten når vi får se de
endelige resultatene, forteller barnehagelæreren.
– Ikke
store omveltninger
Det er flere
år siden småskrittforbedringer ble innført gjennom et lederutviklingsprogram i
Stiftelsen Kanvas. Metoden har nå blitt en del av kulturen i flere barnehager.
– Det kan
være enklere å få til mange små endringer enn å legge opp til store
omveltninger, sier leder for Kanvas kompetanse, Lene Kjeldsaas, i en
pressemelding.
Hun veileder
både studenter på BI og ansatte i Kanvas-barnehager i gjennomføring av
småskrittsforbedringer.
– Det
handler om å formulere en hypotese som du ønsker å teste, mer enn å sette et
konkret mål for endringen. Kanskje har du for eksempel en hypotese om at det
blir roligere rundt bordet hvis de ansatte også sitter i ro når barna skal
spise. For å finne ut om hypotesen stemmer må du teste det ut. Det blir som et
lite eksperiment, sier hun.
Neste skritt
er å planlegge hvordan eksperimentet skal gjennomføres. Hvis de ansatte skal
sitte i ro må alt som skal brukes under måltidet være på plass, slik at man
ikke trenger å reise seg, påpeker Kjeldsaas.
Deretter
skal man beskrive hvilket utfall man forventer, og til slutt lager man en
testmal, et lite skriftlig notat som gjør at eksperimentet kan gjentas ved en
senere anledning.
– Så starter
selve testfasen, kanskje går den over noen dager, eller noen uker, alt ettersom
hvilken hypotese du ønsker å teste. Når testfasen er over, skal resultatet
analyseres. Ble det roligere rundt bordet? Og hva kan vi lære av det? sier
Kjeldsaas.
Hun
understreker at småskrittsforbedringene helst skal være så små som mulig. Poenget
er at eksperimentet som gjennomføres skal være så lite at avdelingen rekker å
planlegge hva man skal teste ut og hvordan det skal gjennomføres, på ett
refleksjonsmøte.
Måltidet og garderobesituasjonen
Tonje Viste Terjesen forteller at småskrittsforbedringer har blitt en del av henne som barnehagelærer.
– Hvilke andre endringer har dere gjort på avdelingen?
– Vi har for eksempel jobbet med måltidsituasjonen. Nå sitter de ansatte ved bordet gjennom hele måltidet, det gir større ro. Vi tar ikke lenger pauser eller gjør andre ting når det er måltid. Da trenger barna oss.
De ansatte har også gjort litt om på rutinene før de skal ut.
– Vi er færre i garderoben om gangen for å gjøre denne overgangssituasjonen bedre for barna. Først er det gjerne én ansatt som tar med seg tre barn ut i garderoben. Når de er ferdige med å kle på seg går de ut, og en ny ansatt tar med seg neste gruppe barn, og så videre. På denne måten blir ikke denne overgangen så overveldende for oss ansatte heller, sier Terjesen.
– Vi er ikke opptatt av at alle skal ut på 20 minutter og at påkledningen skal gå fort. Vi vil gi barna tid til å gjøre og prøve selv. Å dele inn i mindre grupper, gir også gode muligheter for gode samtaler med hvert enkelt barn.
Alle kan komme med forslag
Terjesen forteller
at målet er å skape en kultur i barnehagen der alle ansatte opplever at de kan
komme med forslag til hypoteser de har lyst til å teste ut.
– I en
travel hverdag kan det fort gå litt på autopilot. Mye av det vi gjør i
barnehagen, gjør vi fordi vi alltid har gjort det sånn. På denne måten får vi testet
ut gamle sannheter og kanskje finner vi noen nye, sier hun.
Ett tips fra
barnehagelæreren er å ha en hylle i barnehagen med tomme skjemaer, slik at
ansatte kan skrive ned forslag til nye småskrittsforbedringer som man kan
diskutere på neste møte. Dette har hun selv god erfaring med.
Småskrittsforbedringenes seks steg
1.
Formuler en hypotese:
Hva ønsker
du å teste ut?
2.
Planlegg eksperimentet:
Hvordan skal
det gjennomføres og hvor mange skal involveres? Hvordan kan du gjøre
eksperimentet raskest mulig og med minst mulig kostnader? Hvor lite kan du
gjøre for å allikevel få den læringen som er nødvendig for å få svar på
hypotesen din.
3.
Beskriv forventet utfall:
Hva tror du
blir utfallet av eksperimentet? Hva du tror kommer til å skje i eksperimentet
ditt? Skriv det ned, gjerne med notater om hvorfor du regner med nettopp dette
utfallet.
4. Lag testmal
eller prototype:
Lag et lite
skriftlig dokument som beskriver eksperimentet dere skal gjennomføre, og
hvordan det skal gjennomføres. I dette trinnet skal du forsøke å la folk
oppleve noe. Det gir ofte mer pålitelige resultater å «utsette» dem for noe,
for så å observere hvordan de reagerer, enn å spørre dem. Det vi sier er ofte
annerledes enn det vi gjør.
5. Test
og observer:
Hold deg til
planen du har laget. Legger du merke til noen endringer? Hvordan kan du observere med egne øyne eller
gjennom målinger hva som skjer i eksperimentet? Å se med dine egne øyne gir en
helt annen læring enn regneark og rapporter.
6.
Analyser og lær:
Hva skjedde
og hvorfor? Hva kan vi lære av det? Hva sier resultatene av observasjonene og
målingene dine om hypotesen? Fikk du svarene du trengte? Hvorfor tror du
resultatene ble som de ble?