KKS-rådgiver og jurymedlem Kathrine Pedersen forteller at de innsendte søknadene viser stor variasjon i omfang og tematikk – og at juryen har fått innblikk i mange spennende prosjekter.
Foto: Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Gir heder for kunstprosjekter
Englia barnehage i Mo i Rana, Barnehagen Hundre i Tromsø og Bortigård barnehage i Bergen mottar den nasjonale barnehageprisen for kunst og kultur i 2021.
– Prisen ble sist delt ut i 2017, og vi var spente på responsen fra barnehagene da vi lyste ut prisen på nytt, med søknadsfrist i august i år, forteller Kathrine Pedersen, som er rådgiver ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS).
Hun konstaterer at antallet søknader har gått litt ned siden forrige runde, og tror det kan ha ulike årsaker – både at det har vært et langt opphold siden forrige utdeling, og koronautfordringene samfunnet har stått i, som har gjort at barnehagene har måttet organisere hverdagen på nye måter.
– Likevel er det utrolig gledelig å se alt det solide arbeidet som gjøres innen fagområdet kunst, kultur og kreativitet i mange barnehager rundt om i landet, sier Pedersen.
Disse vant
Vinnerbidragene denne gang, kom henholdsvis fra Mo i Rana, Tromsø og Bergen:
- Englia barnehage, med prosjektet «Så mange menneska som finnes i verden, men ingen e helt lik». Et prosjekt om mennesker, kunst og barns kroppslige og estetiske læreprosesser.
- Barnehagen Hundre, med prosjektet «Gjensidig påvirkning» Møtene mellom 2 åringene og naturleira. Et av målene med prosjektet var å la barna bli godt kjent med naturleire som materiale og som dermed blir en støtte for barnet i sin måte å uttrykke seg på – i sin måte å samhandle med verden på.
- Bortigard barnehage, med prosjektet «Mellom, Sammen». Målet for prosjektet var at barna skulle utvikle sin toleranse for hverandre gjennom arbeid med kunst. I tillegg ønsket de at kunstprosjektet skulle bidra til å skape samhold og felles opplevelser for de ulike kohortene i barnehagen ved hjelp av film, foto og utstillinger.
Barnas stemmer
– Årets vinnere viser i sine søknader høy grad av faglighet og refleksjon rundt prosess og gjennomføring. Barnas stemmer kommer tydelig fram og juryen ser prosjekter som ivaretar barns medvirkning og mulighet for progresjon i arbeidet, sier Pedersen, og fortsetter:
– Søknadene viser et personale som åpner opp og tilrettelegger det fysiske miljøet, og tilgjengeliggjør varierte materialer som lar barna skape sine egne prosjekt og egne uttrykk. Gjennom dokumentasjon ser juryen hvordan barnehagene har fordypet seg over tid og jobbet systematisk med prosjektene.
Foruten henne selv, har juryen bestått av Inger Margrethe Stoveland og Anne Helga Henning.
Stoveland er leder for Fluks – Senter for ung kunst og kultur ved universitetet i Agder. Henning har jobbet som atelierista på Svartlamon kunst og kulturbarnehage i Trondheim fra 2007 til 2017 – og jobber nå som universitetslektor i tegning ved fakultetet for arkitektur og design på NTNU og er utøvende billedkunstner.
Til inspirasjon
KKS ønsker med denne prisen å løfte fram bruken av kunstfag og estetiske læringsprosesser i barnehagene til inspirasjon og læring for sektoren som helhet.
– På nettsiden vår har vi etter hvert fått bygget opp en solid ressursbase med mange gode og varierte prosjekter fra barnehager og skoler rundt omkring i landet. Presentasjon av årets vinnerprosjekter og utdyping av juryens begrunnelse publiseres på kunstkultursenteret.no i løpet av høsten, forklarer Pedersen.
– Vi ønsker at så mange som mulig bruker ressursbasen vår for å hente inspirasjon til egne prosjekter, legger hun til.
Vinnerne mottar en skulptur av Harald Bodøgaard. I tillegg vinner barnehagen 10.000 kroner som skal være øremerket videre kunst- og kulturfaglig arbeid i barnehagen.