«Bachelorprosjektet til din nyutdannede kollega er mer enn bare en studentoppgave» skriver artikkelforfatteren.Foto: Getty Images
Kommer du til å lese bacheloroppgaven til din nyutdannede kollega?
«Det ville vært synd om den store jobben de har gjort det siste halvåret på utdanningen forblir taus kunnskap,» skriver universitetslektor Lisa Annika Brandt.
LisaAnnika BrandtUNIVERSITETSLEKTOR ved INSTITUTT FOR PEDAGOGIKK, UNIVERSITETET I AGDER
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Barnehagelærerstudenter
leverer i disse ukene bacheloroppgaven sin. Om kort tid er studietiden over, og
om ikke altfor lenge skal de ut i arbeidslivet som barnehagelærere.
Jeg vet at
de nyutklekkede barnehagelærerne ser frem til å komme ut til dere i feltet, så
jeg håper at dere vil ta imot dem med nysgjerrighet og åpne armer.
En fin måte
å ta imot dem på, er å be dem legge fram bacheloroppgaven sin for deres nye
kollegaer. De har skrevet om viktige temaer som kjønn, lek, inkludering,
samlingsstunder, motorisk utvikling og høytlesing. Fra sidelinjen ser jeg
hvordan de nøye velger tema og fremgangsmåte, og hvordan de graver seg gjennom
bunkevis av relevant faglitteratur for å kunne skrive om akkurat det de ofte
synes er noe av det mest spennende på barnehagefeltet. Tålmodig tar de imot
veiledning og spisser problemstilling og tekst uke etter uke. De er ydmyke og
nysgjerrige overfor feltet og prøver å forstå og se tingene fra mange
forskjellige perspektiver.
Jeg har selv
hatt gleden av å veilede en flott og engasjert gjeng studenter i deres
bachelorprosjekter i år.
Som veileder
følger jeg med på opp- og nedturer, støtter og motiverer så godt jeg klarer. I
motsetning til studentene mine, er det ikke nødvendigvis resultatet av oppgaven
som jeg går og bekymrer meg for. Det jeg frykter er at de eneste som faktisk
leser disse flott arbeidene, er studentene selv, sensorene og en håndfull
stolte familiemedlemmer (selv om det siste jo er veldig hyggelig).
Vi vet at
nyutdannede barnehagelærere har en tendens til å prøve å skjule sin faglighet
fordi de er redde for å bli upopulære hvis de markerer seg for sterkt i sin nye
jobbsituasjon. Derfor har jeg en bønn til dere i barnehagene: Kan dere være med
å legitimere at også de nye barnehagelærerne får brukt sin faglige stemme, ved
å spørre dem om og diskutere bachelorprosjektet deres?
Det ville
vært synd om den store jobben de har gjort det siste halvåret på utdanningen
forblir taus kunnskap. Prosjektet kan vise dere hva deres nye kollega er
spesielt opptatt av, og kanskje til og med danne grunnlag for spennende faglige
diskusjoner i personalgruppen.