Kristiansund har 24500 innbyggere, ni private barnehager og fem kommunale barnehager.Foto: Getty Images
Klagen har ligget 7 måneder hos kommunen: – Vi er veldig overrasket over at dette er noe å lure på
Første halvår har snart gått, uten at de ni private barnehagene i Kristiansund har kunnet ferdigstille sine budsjetter for 2024. Saksbehandling under enhver kritikk, mener PBLs advokat.
Innen 31. oktober hvert år, skal kommunene fatte
satsvedtak for private barnehager, i tråd med reglene om enkeltvedtak. På
denne måten får barnehagene vite hvilke økonomiske rammer de har å forholde seg
til kommende år.
Satsvedtakene bygger på regnskapene til kommunale barnehager
to år i forveien, og dersom barnehagene finner feil i beregningsgrunnlaget, har
de anledning til å klage.
På jumboplass
Nettopp det har skjedd i Kristiansund, der PBL (Private
Barnehagers Landsforbund) på vegne av sine medlemsbarnehager har påklaget vedtak
om satser som er langt under landsgjennomsnittet for 2024.
Mens snittet av norske kommuner betaler ut 277.742 kroner
per barn under tre år og 141.091 per barn over tre år, er satsene til
Kristiansund henholdsvis 228.792 og 112.899 kroner.
Altså nær 50.000 kroner lavere per småbarn og nær 30.000
kroner lavere per storbarn enn snittet av norske kommuner som har private
barnehager.
Det er desidert lavest i oversikten på PBLs faktanettsted barnehagemonitor.no, som
holder oversikt over norske kommuners tilskuddsvedtak fra år til år.
Koronautgifter
I klagen som leder for samfunnsøkonomisk avdeling i PBL Bjørn Kato
Winther sendte i november, pekes det blant annet på kommunens håndtering av
koronarelaterte utgifter.
– Klagen inneholder fem punkter. Etter hva vi forstår har
kommunen gitt oss medhold i noe, men dette er ikke kommunisert skriftlig. Det
synes vi er merkelig i seg selv. Men det virker som det er punktet rundt
koronautgifter som volder kommunen problemer, forklarer Winther.
Annonse
– Kristiansund har altså fattet satsvedtak, men ikke
behandlet klagen. Hadde de fattet vedtak på bakgrunn av klagen uten å gi
medhold, måtte de ha sendt den videre til statsforvalter for å få saken
avgjort, påpeker PBL-advokat Hans-Are Nyheim.
Winther legger til at kommunen eventuelt kunne ha fattet nye
satsvedtak basert på avklarte punkter i klagen, og dermed avhjulpet
barnehagenes vanskelige økonomiske situasjon.
Purret siden januar
Første purring i saken ble sendt i januar, får barnehage.no opplyst.
I april er ikke advokat Nyheim nådig i sin beskrivelse av
saksbehandlingen, som han mener er under enhver kritikk.
«Det er intet nytt som skulle tilsi en slik
saksbehandlingstid. Kommune-Norge ellers fikk allerede i 2020 med seg at
private barnehager skal behandles likeverdig, også når det kommer til
koronarelaterte driftsutgifter», skriver han i en e-post til kommunen.
Forklaringen Kristiansand kommune gir, er at de har forsøkt
å be statsforvalter om veiledning. Men at statsforvalter, for å opprettholde
sin habilitet som klageinstans, ikke har kunnet ta stilling. I stedet har kommunen
kontaktet KS for veiledning.
Barnehagene venter
Og der står saken, sju måneder etter at klagen ble sendt.
– Barnehagene venter, og lurer på hva endelig resultat blir,
sier Nyheim.
Han er lite tilfreds med måten Kristiansund kommune opptrer
på.
– De forholder seg ikke til forvaltningsloven, og plikten
til å gi foreløpig svar, sier Nyheim.
Overfor kommunen har han også påpekt at barnehagene ikke
kjenner seg igjen i virkelighetsbeskrivelsen som saksbehandler skal ha gitt i
kommunikasjon med statsforvalter.
– PBL mener at saken er opplagt?
– Vi er veldig overrasket over at dette er noe å lure på, og
hvorfor de må spørre kreti og pleti før de tar en selvstendig avgjørelse. Og vi
lurer på hva som ligger bak.
Har effektivisert driften
Økonomisjef Wenche Mostuen Eikeset i Kristiansund forklarer
det lave tilskuddsnivået med at kommunen i flere år har jobbet godt med å effektivisere
driften i kommunale barnehager.
– Vi har blant annet gjennomført store strukturendringer. Vi
la ned åtte barnehager og bygde to nye som var i drift fra henholdsvis 2015 og
2019, skriver hun i en e-post til barnehage.no.
– Når det gjelder kritikken som rettes mot lang
saksbehandlingstid, så fremstilles saken som om det er uproblematiske forhold
som ventes avklart. Når det arbeides med problemstillingene viser det seg at
realiteten er en annen, fortsetter Eikeset.
– Hvorfor tar klagebehandlingen så lang tid i denne
saken?
– Kommunen tilstreber seg alltid å gi et så riktig vedtak
som mulig. Det er to forhold som kommunen har ønsket svar på. Dette gjelder
koronarelaterte utgifter, og om man skal beregne pensjonssjablong for
renholdere/vaktmestere eller ikke. Ingen av problemstillingene ville
statsforvalteren gi et tilsvar på, for å opprettholde sin habilitet i en
eventuell klagesak. Kommunen har derfor tatt kontakt videre med KS, samt
diskutert saken internt på flere nivå.
- Utenfor vår kontroll
Økonomisjefen skriver videre at kommunen har konkludert i
saken knyttet til koronarelaterte utgifter, og at forholdet som gjenstår, og
som drar saken ut i tid, er knyttet til spørsmålet om bruk av pensjonssjablong
for renholdere/vaktmestere.
– KS vurderer om dette er en sak for departementet. Det har
vært en stor arbeidsmengde både hos Statsforvalter og hos KS som har medført
lengre saksbehandlingstid enn normalt. Dette er utenfor kommunens kontroll.
Kommunen har jevnlig etterspurt fremgang i saken og gitt tilbakemeldinger til
PBL. Dersom sentrale avklaringer ikke kommer innen kort tid, vil kommunen fatte
et vedtak i saken som vi mener er korrekt.
Svaret overbeviser ikke Nyheim.
– Kommunen
har ikke gitt tilbakemelding i tråd med forvaltningsloven, det har kun skjedd
etter purring fra meg. Kommunen kunne ha fattet vedtak i saken i januar, da
hadde saken vært avgjort av statsforvalter allerede. Nå vil saken kanskje ikke
bli avgjort før i 2025 og det må Kristiansund kommune ene og alene ta ansvar
for. Når det påstås at saken er utenfor kommunens kontroll, så er det
ansvarsfraskrivelse og forsøk på en bortforklaring på en situasjon kommunen
selv er ansvarlig for og som de private barnehagene blir offer for, kommenterer
han.
Barnehage.no
For ordens skyld minner vi om at barnehage.no gis ut av PBL.
Barnehage.no er også medlem i Fagpressen, og skal utøve saklig og kritisk journalistikk i tråd med god presseskikk og forankret i medieansvarsloven, Vær varsom-plakaten, Redaktørplakaten og PBLs formålsparagraf.
Barnehage.no har en fri og uavhengig stilling. Innholdet på nettsidene behøver derfor ikke være et uttrykk for hva PBL som utgiver måtte mene.