– Ta tak i ting tidlig, råder Hege Skjei. GettyImages / Garberg Foto
– Som leder må man tørre å ta tak i det ubehagelige
– En leder må være åpen, ærlig og direkte, og ha evne og vilje til å møte mennesker ansikt til ansikt når man står overfor en vanskelig personalsak, sier barnehageleder Hege Skjei.
Hun er styrer i Bukkspranget gårds- og naturbarnehage i Stjørdal kommune, og har skrevet bacheloroppgave ved Dronning Mauds Minne Høgskole, om lederatferd i vanskelige personalsaker.
– En god leder må ha relasjonell kompetanse og være modig. Man må tåle å ta tak i det ubehagelige og tørre å kalle en spade for en spade, sier Skjei.
Intervjuet erfarne ledere
Skjei ble interessert i temaet etter å ha hørt mange historier om betente og overmodne personalsaker – noe hun også selv har erfaring med som barnehageleder.
I forbindelse med bacheloroppgaven intervjuet hun fire ledere med erfaring i å håndtere vanskelige personalsaker på en god måte, to barnehageledere og to ledere fra andre bransjer.
Informantene fikk selv definere hva som regnes som «vanskelige personalsaker».
– Fellesnevnerne var uønsket atferd hos personalet og når ansatte ikke har evne til å fungere i jobben sin og ikke skjønner det selv. Videre anså de også når folk var i personlig krise som vanskelige personalsaker, for eksempel samlivsbrudd eller dødsfall, forteller Skjei.
Gjennom analysen av intervjuene fant Skjei særlig to ting som kunne belyse hvordan ledere med bred ledererfaring håndterte de vanskelige sakene:
Annonse
– De var godt forberedt og de turte å ta tak i det som var vanskelig, sier Skjei.
– Forberedelsesprosessen handler om å tenke godt igjennom når man skal ta det opp med den ansatte og hva som kan dukke opp under samtalen. Felles for alle informantene var at de pratet med dem det gjaldt, hentet inn fakta og så for seg et scenario der de tenkte gjennom hvordan de skulle møte ulike ting som kunne komme, tilføyer hun.
Å ha noen å snakke med når man står midt i en vanskelig personalsak, var også viktig for lederne Skjei intervjuet. Dette var viktig for å ivareta seg selv oppi det hele.
– Alle hadde noen å debriefe med. Noen hadde ledere over seg eller en kollega som hadde samme arbeidsoppgaver. Andre hadde et lederteam, enten på egen arbeidsplass eller et ledernettverk de kunne prate med, forteller hun.
Skjei kan selv skrive under på at det ikke er enkelt å fortelle noen at jobben de gjør ikke er bra nok.
– Hvordan bør man som leder tilnærme seg denne personen?
– Først må man sette seg inn i hvilken type person det er og hvordan man bør håndtere denne typen person. Så er det viktig å være ærlig og direkte, og man må tåle de reaksjonene som kommer, det kan være alt fra sinne til at folk blir veldig lei seg, sier Skjei.
Hun har følgende tips til barnehageledere:
– Vær tett på de ansatte slik at du vet hva som foregår i miljøet. Ta tak i ting tidlig, ikke la det bygge seg opp til å bli store verkebyller. Dokumenter underveis. Hvis du ikke dokumenterer det som skjer under samtaler, møter og lignende, blir det plutselig bare ord mot ord. Det er veldig greit å kunne bla tilbake i dokumentasjonen og vise til det som har skjedd eller ting som har blitt sagt tidligere, avslutter barnehagelederen.