KRONIKK
Ina Eian er leder for kvalitet i Læringsverkstedet.
Foto: Privat
Vi lærer sammen: Regional ordning for barnehagebasert kompetanseheving
I Læringsverkstedet er søkelyset på å skape kvalitet i barnas hverdag en drivkraft i alt vi gjør, skriver Ina Eian, og deler deres erfaringer med regional kompetanseordning.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Å skape en hjertekultur der alle
er inkludert og har omsorg for hverandre har i flere år vært vårt viktige
overordnede satsningsområde. Dette fokuset ble ytterligere forsterket da vi i
januar 2020 fikk et nytt kapittel om psykososialt barnehagemiljø i Lov om
Barnehager.
For oss er det akkurat det hjertekultur handler om; å skape en
praksis som forebygger mobbing, krenkelser og utestengelse. En praksis der gode
relasjoner mellom voksne og barn og barn imellom skaper varme, inkluderende,
trygge og forutsigbare miljøer som ivaretar barnas behov for trivsel, trygghet
og utvikling på best mulig måte. Et oppdrag med mening, som kan ha enorm
betydning, også etter at barna har vokst seg ut av barnehagen og inn i sine
videre liv.
Et gjensidig og likeverdig kompetansepartnerskap
Høyere krav, til barnas beste, stiller nye krav til de
voksnes kompetanse og rammeplan for barnehager setter like kvalitetskrav til
alle barnehager. REKOMP er et godt virkemiddel for å øke personalets kompetanse
og utjevne forskjeller mellom barnehager. I 2021 startet Læringsverkstedet opp
et REKOMP prosjekt i samarbeid med Læringsmiljøsenteres ved Universitetet i
Stavanger, med tema Inkludering- forebygging av mobbing i barnehagen.
Prosjektet inkluderer over 70 av våre barnehager i Oslo og Viken.
I dette partnerskapet skapes et trygt psykososialt
læringsmiljø for alle involverte. Noe som gir en god forutsetning for læring. Gjensidig
læring er en av hovedhensiktene med REKOMP. Nemlig det doble formålet om at prosjektene
skal bidra til økt kompetanse for alle parter i samarbeidet. Gjennom
samarbeidet har vi i Læringsverkstedet reflektert og lært mye og vi har fått en
bekreftelse fra kompetente fagfolk ved Læringsmiljøsenteret at vi er på rett
vei. Hjertekultur, fysisk leke- og læringsmiljø, lek og bevegelse, barns
egenverd og aktive voksne er en del av Vår Pedagogikk i Læringsverkstedet, og
viktige kjernekomponenter i å skape et godt psykososialt barnehagemiljø, der
inkludering og forebygging av mobbing er i fokus. Gjennom veiledningsøktene har
Læringsmiljøsenteret blitt godt kjent med ulike utfordringer og suksesser i
barnehagenes praksiser, og barnehagen har fått mulighet til å se på egen
praksis med nye briller. Det har bidratt til refleksjoner, læring og økt
kompetanse i en gjensidig prosess mellom barnehager og Universitet.
Læringsmiljøsenteret har gjennom
prosjektet, blitt godt kjent med vår pedagogiske praksis og ståsted i
Læringsverkstedet. Pedagogikk med fokus på hjertekultur og helhetlig syn
på barns omsorg, lek og læring bidrar til utvikling og læring i hele
personalgruppa. Et ståsted som hviler trygt på rammeplanens kvalitetskrav,
nyere forskning og som setter barns egenverd i sentrum av pedagogikken. Dette
legger et godt grunnlag for arbeidet i vårt prosjekt.
Kompetanseutviklingstiltakene i REKOMP skal være
basert på lokale behov, og i samarbeidet vårt har det vært lett finne veien
videre for utvikling sammen. Det er av stor betydning for barnehagene at
utviklingsarbeidet vårt samsvarer med det de ellers jobber med, og at vi fra
Læringsmiljøsenteret og barnehageeier drar i samme retning.
Sammen for kvalitet
Oppstarten av prosjektet ga barnehagene rom og anledning til
god planlegging og forankring av prosjektet. Gjennom blant annet en grundig
ståstedsanalyse som vurdering av barnehagenes kompetansebehov. Relasjoner ble
derfor det tema vi valgte å starte med. Kvaliteten på relasjoner og samspill i
barnehagen har stor betydning for barnas opplevelse av et trygt og godt
psykososialt barnehagemiljø. Om vi ikke hadde jobbet med dette før? Joda! I
flere år! Men, vår fagansvarlig Ingrid Midteide Løkken fra Læringsmiljøsenteret
ga oss ny innsikt i teori og forskning som en god start på prosjektet. Hvilken
annen arena er mer egnet for å jobbe med inkludering enn i lek? Aktive voksne
med god relasjonskompetanse var et godt utgangspunkt. Med et godt utgangspunkt
i kunnskap om betydning av kvalitet i relasjoner dreide vi prosjektet over til
fokus på fysisk leke- og læringsmiljø. Hverdagen er rammen rundt det
gode liv i barnehagen og det fysiske leke- og læringsmiljøet er en del av denne
rammen.
Vi inngikk også samarbeid med Trude Anette Brendeland, kjent
som «Fantasifantasten» og laget flere inspirasjonsfilmer til barnehagene med
blant annet Trude og vår egen fagutvikler Kari Pape. Nye fagansvarlige fra
Læringsmiljøsenteret kom etter hvert inn og deres kompetanse kunne neppe passet
bedre. Nå fikk vi eksperter på både endringsledelse og fysisk leke- og
læringsmiljø med på laget. Thomas Moser, Elin Ødegård og Silje Vignes Flesjå;
takk så langt for inspirerende kunnskapsrike foredrag og filmer,
refleksjonsoppgaver, veiledninger og synliggjøring av nye perspektiver og som
inspirerer oss til læring og utvikling.
Veien videre
Vårt partnerskap mellom nettverk av Læringsverkstedets
barnehager og Læringsmiljøsenteret, skaper ny felles kunnskap og innsikt som
bygger bro mellom våre institusjoner. Vi har stor tro på at slike prosjekter
kan gi oss flere synergieffekter, enn det vi evner å se i dag. Prosjektet
pågår. Vi er på vei. Hver barnehage i sitt tempo. Vi går sammen.