Venstre: Barna i Blindern Barnestuer sklir på presenning på uteområdet. Høyre: Katt reddes ned fra tre.

– De beste ideene kommer gjerne når du ikke har så mange planer

Adailton Da Silva Cruz er brennende opptatt av å skape en barnehagehverdag fylt av kreativitet og gode opplevelser. Her deler han sine råd.

Publisert

– Barndommen er den mest kreative tiden i et menneskes liv. Når barn leker, drømmer de. Og når de drømmer, så drømmer de stort, sier barnehagemedarbeider Adailton Da Silva Cruz i Blindern Barnestuer i Oslo.

Han står bak kontoen Fantasifantastisk for barn på Instagram og Facebook. Her deler han erfaringer og kreative prosjekter.

Fantasi er en viktig del av barndommen, og barnehagen spiller en avgjørende rolle i å stimulere barnas fantasi og kreativitet, mener han.

– Når vi gjør det, gir vi barna muligheter til å utforske, oppdage, oppleve, være seg selv og prøve noe nytt, sier barnehagemedarbeideren.

Adailton Da Silva Cruz i Blindern Barnestuer,

– Kreativitet er smittsom

Nylig sto Da Silva Cruz på scenen under en inspirasjonsdag i regi av Idébroen. Her fortalte han om hvordan barn og kolleger inspirerer ham i hverdagen og kom med tips til aktiviteter og hvordan man kan skape gode lekemiljøer.

«Creativity is contagious. Pass it on» sa Albert Einstein en gang.

Å være kreativ hver eneste dag, er imidlertid ikke så lett. Så hvordan kan man stimulere til kreativitet i personalgruppa?

Bring noen av dine egne interesser inn i barnehagehverdagen, råder Da Silva Cruz.

– Er du for eksempel glad i musikk eller litteratur? Liker du å lage mat eller å gjøre aktiviteter ute i naturen? Spill på dine styrker!

– Ikke bare gi barna mulighet til å ha en bedre hverdag, men også deg selv. Når vi bringer inn noe som gir oss glede, som vi kan dele med barna, så åpner det seg masse muligheter, sa barnehagemedarbeideren.

Da Silva Cruz sin snarvei til kreativitet:

1. Tenk positivt!

2. Involver barna: – Dette er den korteste veien til kreativitet, for barna har masse ideer. Gi dem en pappeske og de finner raskt ut hva esken kan brukes til. Den kan for eksempel bli til et tog eller et fly, sier Da Silva Cruz.

3. Utforsk mulighetene og bruk ressursene dere har tilgjengelig: – I barnehagen har vi mange muligheter. Vi har naturmaterialer, gjenbruksmaterialer og forskjellige leker som vi kan benytte oss av, sier barnehagemedarbeideren.

4. Start prosessen: – Du trenger ikke ha en ferdig idé før du setter i gang. Hvis du for eksempel ønsker å markere nasjonaldagen med en estetisk aktivitet, men er usikker på hva dere skal gjøre; involver barna! Ta dem med til materialskapet. Ideene vil komme når du ser hva som finnes der og ved å snakke med barna, sier Da Silva Cruz.

5. Tør å prøve noe nytt: – Ikke gjør det samme om og om igjen, bare fordi du vet at det fungerer, sier barnehagemedarbeideren.

6. «Hva skal vi lage?» «Det finner vi ut sammen»: – Du trenger ikke alltid ha en plan for hva du skal lage. Det viktige er å være til stede og å være lydhør for fantasiene til barna. Magi skjer når du tror på det!

Dro på skattejakt

Da Silva Cruz fulgte opp med et eksempel på hvordan et lite initiativ kan føre til en hel uke med morsomme aktiviteter:

– En fin sommerdag i barnehagen tok jeg frem en blyant og litt vann. «Hvem vil ha sjørøverbart?» spurte jeg. Barna var med. Vi satte på sjørøvermusikk og lekte sjørøvere resten av dagen.

Da avdelingen skulle ut neste dag, spurte barna: «Kan vi leke pirater i dag også?»

Sjørøvere på skattejakt.

– En kollega som hadde sett hvor hyggelig vi hadde det dagen før, kom med en pose med forskjellige tekstiler. Dette ble til sjørøverpannebånd. Vi spiste sjørøvermat og hadde det veldig gøy. Vi fortsatte å leke sjørøvere i en hel uke. Vi laget flagg og sjørøverskip. En kollega på en annen avdeling lot seg inspirere og laget en skatt og et skattekart sammen med noen av førskolebarna. De inviterte oss med på skattejakt, fortalte Da Silva Cruz.

– Kreativitet er smittsomt. Det smitter over på barna og det smitter over på kolleger, sa han.

Derfor er det viktig å ikke være for rask til å «slå ned» andres ideer ved å si «det blir for vanskelig» eller «det vil ta for lang tid». Det vil drepe kreativiteten, påpekte han.

– Det er mye lettere å være kreativ når du har støtte fra kolleger og føler deg trygg nok til å prøve noe nytt, sa Da Silva Cruz.

– Men husk: De beste ideene er ofte de som kommer spontant, gjennom å være her-og-nå med barna. Og disse ideene kommer gjerne når du ikke har så mange planer.

Lagarbeid

På Instagram deler Da Silva Cruz bilder av flotte lekemiljøer, blant annet av en eventyrkrok inspirert av Pulverheksa, en frodig dinosaurkrok og en kulebane laget av papprør festet til veggen.

Kulebane på veggen.

– Jeg får ofte spørsmålet: Hvordan får du til dette i en hektisk barnehagehverdag?

Svaret er lagarbeid. Uten gode kolleger som brenner for å gi barna spennende og varierte lekemiljøer hadde det ikke vært mulig, fortalte han under foredraget.

– Vi kan ikke bruke for mye av vår tid på dette, men vi kan gjøre litt hver dag når vi har mulighet; til å hente noe, skrive ut noe, henge opp et bilde, involvere barna i prosessen. Litt og litt, til man kommer dit man ønsker, sa Da Silva Cruz.

Han fortalte at han og kollegene legger vekt på å dele avdelingen inn i ulike soner som inviterer til ulike typer lek, og at disse skal være lette å rydde.

– Vi øver med barna på å plassere tingene tilbake der de hører hjemme før de går videre til et nytt sted.

Leker stå fremme i hyller i barnehøyde, fremfor å oppbevares i kasser. Da Silva Cruz og kollegene setter også frem lekemateriell på måter som skal invitere barna inn i lek når de kommer om morgenen.

Dinosaurkrok.
Eventyrskog inspirert av Pulverheksa.

Da Silva Cruz sine tips for å utvikle gode lekemiljø:

1. Start smått: Når du skal skape et nytt lekemiljø kan du starte med små endringer, som å bytte ut/flytte på møbler eller legge til nytt lekemateriell og bilder. – Man trenger ikke gjøre alt på en gang, påpeker Da Silva Cruz.

2. Involver barna: – Ta for eksempel med noen barn på å skrive ut bilder som kan lamineres, samtidig som dere har en god samtale. Når barna er en del av prosessen gir det dem mer eierskap over lekemiljøet sitt, sier barnehagemedarbeideren.

3. Unngå å tenke på penger først: – Det er fort gjort å tenke at man må kjøpe mye nytt når man skal endre på lekemiljøet. Det er ikke nødvendig. Se heller på hva du har rundt deg av materiell, og hvordan du kan bruke dette på forskjellige måter. I barnehagen vår bruker vi mye pappesker, korker og annet gjenbruksmateriell.

4. Gi barna en opplevelse: – Det tar ofte litt tid før barna begynner å bruke et nytt lekemiljø. Presenter stedet for barna og gi eksempler på hvordan det kan brukes. Magi skjer ikke med en gang, det kommer med en opplevelse. Har du laget en sykehuskrok? Gi dem et oppdrag. For eksempel å hente en bamse som legen kan undersøke. Gi dem en opplevelse de kan bygge videre på, sier Da silva Cruz.

5. Konstant evaluering av hvordan barna bruker lekemiljøet: Hva fungerer, og hva fungerer ikke? Bør man endre eller tilpasse noe?

6. Utvikling skjer ved å observere og gjøre endringer: – Et lekemiljø er ikke et ferdig produkt, det må være i endring, sier Da Silva Cruz.

Fra idé til aktivitet

Under foredraget kom Da Silva Cruz også med flere eksempler på hvordan spontane ideer har utviklet seg til å bli magiske dager i barnehagen hans, for både små og store.

– Jeg er ikke opptatt av å komme med en oppskrift, men å vise hva en idé kan føre til, sa han.

Bamsen behandles i sykehuskroken.

Redde katt fra et tre:

I forbindelse med en temauke om brannsikkerhet laget Da Silva Cruz en brannstasjon ved hjelp av forskjellige kasser og paller på barnehagens uteområde.

– Jeg hentet også frem en stige, uten at jeg hadde noen plan om hva vi skulle bruke den til. Jeg tenkte bare at en brannstasjon må ha en stige.

Da barna så stigen spurte de: Skal vi redde en katt fra et tre? God idé, tenkte Da Silva Cruz.

– Vi plasserte stigen ved et tre og fant frem en kattebamse. Vi flyttet katten opp og ned i treet, slik at også de små barna kunne klarte opp og redde den. Slik holdt vi på hele dagen mens vi hørte på musikk og koste oss, fortalte han.

– Det startet altså med et spontant innspill fra barna.

Sølekjøkken:

Dette er en favoritt blant barna i Blindern Barnestuer på høsten, fortalte Da Silva Cruz videre.

– Det er nesten ikke noe som er mer gøy enn sølekjøkken på høsten! Det er vått. Det er masse naturmaterialer. Vi kan dra på tur for å plukke kastanjer, blader og kongler, og putte dem oppi gamle kasseroller, sa han.

– Den fine rolleleken som oppstår i sølekjøkkenet involverer alle barna i barnehagen vår.

Fiske i sandkassa:

Kortreist fisketur ble også en stor hit blant barna, opplyste Da Silva Cruz.

Etter å ha vært på fisketur til både Sognsvann og en bekk like ved barnehagen, var interessen for fisk stor.

– Barna snakket veldig mye om fiskearter og spurte nesten hver dag om vi kunne dra ut og fiske igjen. Jeg tenkte: Hvordan kan vi lage fiskedam i barnehagen?

Da Silva Cruz fant frem en presenning han bruker til ulike formål. Denne gangen ble den brukt til å lage fiskedam i sandkassa etter at barna først hadde gravd en stor grop.

– Barna hentet kvister og steiner som vi la i dammen for å lage litt miljø. Deretter festet vi metallklips på noen laminerte bilder av ulike fiskearter vi hadde fra før. Vi lagde også fiskestenger av pinner som vi festet en snor og magnet til, fortalte han.

Så var det bare å kaste snøret uti dammen og håpe at fisken bet på.

– Vi hadde det veldig gøy, og barna lærte enda mer om fisk.

Barnehagen mottok i 2023 Forskerfrøprisen for et prosjekt om livet under vann. Det kan du lese mer om her.

Skli på presenning:

En annen populær aktivitet i barnehagen, er å skli på presenning, opplyste Da Silva Cruz.

Ideen til denne aktiviteten fikk han og en kollega en sur høstdag da barnas motivasjon for å være ute ikke var på topp.

– Jeg tenkte at vi måtte finne på noe gøy. Kunne vi bruke presenningen vår til noe? Kanskje skli på den? Vi brukte teltkroker for å feste presenningen til bakken og helte litt vann blandet med såpe på den. Barna sklei ned bakken og syntes det var kjempegøy, fortalte Da Silva Cruz.

– Nå spør de ofte om å få å skli på presenningen, enten det er vår eller høst.

Fokus på arbeidsmiljøet

Avslutningsvis i foredraget pekte Da Silva Cruz på noe han mener er helt avgjørende for å gi barn en god barnehagehverdag: Et godt arbeidsmiljø.

– Hvis vi ikke har et godt arbeidsmiljø, fungerer ingenting. Hvordan kan vi da planlegge sammen, dele ideer og også tåle å høre ideer vi ikke liker uten å drepe kreativitet?

– Vi må spille på hverandres styrker. Skape et trygt miljø hvor alle kan få dele sine ideer og føle seg sett og hørt. Et godt arbeidsmiljø er viktig for å kunne gi barna det de trenger, sa han.

Powered by Labrador CMS