DEBATT

– Du har ikke fortjent respekten til et barn, dersom du ikke har vunnet tillitten til barnet, skriver Erle Sellevåg.

– Du har ikke fortjent respekten til barn om du ikke har vunnet deres tillit

– Uten gode relasjoner kan ikke læring blomstre. Uten gode relasjoner er man utrygg grunn, skriver Erle Sellevåg.

Publisert Sist oppdatert

Klar tale denne gang: Du har ikke fortjent respekten til et barn, dersom du ikke har vunnet tillitten til barnet. Punktum.

Man har gjerne utskiftning i personalet, vikarer innom. De blir slitne, barna tester jo så mye grenser. De nekter å høre etter.

Men er det rart da? Egentlig forteller de deg: «Jeg kjenner deg ikke godt nok, jeg stoler ikke helt på deg enda. Derfor setter jeg forsvaret mitt opp.»

Da er det din oppgave å bryte ned forsvaret ved å bygge relasjoner i fredstid.

Hvordan gjør man det?

Først må du erkjenne hvilke barn som er mest utrygge på deg. De du «sliter» med å gi beskjeder til, de som gjør det stikk motsatte. Igjen og igjen. Klart, er man nyansatt er dette en normaltilstand. Da er relasjonene usikre av naturlige årsaker. Men jobben er den samme. For de som har jobbet med barna over lengre tid, bør det stikke dypere.

Deretter må man kartlegge hvilket nivå relasjonen ligger på. Hvor godt kjenner du dette barnet?

Så starter jobben. Man må gjøre seg interessant, vinne tillitt, bruke tid på barnet der man kan, når det er fred mellom alle parter på avdelingen. Da først kan man gli inn i en relasjon man kan bygge videre på, dag for dag, kloss for kloss, perle for perle, tur for tur.

Så står man gjerne der noen uker etter og kan gi en tydelig beskjed, for så å oppleve at barna forstår at nå mener du alvor. De vet at du 99 prosent av tiden er omsorgsfull, tilstede, engasjert og tar barna på alvor. Da har man vunnet en respekt som tåler grensesetting. Man kan plassere relasjonen på et høyt nivå, man er glad i hverandre, de stoler på deg.

Det føles godt.

En relasjon kan defineres noe sånt som dette:

Et typisk kontaktmønster i en gruppe av visse personer, hvor kontaktmønsteret har den egenskapen, som helhet betraktet, at den kan anvendes for å forklare hvordan disse personene oppfører seg.

Uten gode relasjoner kan ikke læring blomstre. Uten gode relasjoner hjelper det ikke med innbydende lekemiljø. Uten gode relasjoner er vi ikke gode forbilder for barnas dannelse av vennskap seg imellom. Uten gode relasjoner er man utrygg grunn.

Så der må fokuset være, før planer og andre faglige fokus. Har du ikke relasjonene i orden, har du en jobb å gjøre. Vær ærlige med hverandre, kartlegg relasjonsnivået på avdelingen, tør å si at nå er det vanskelig, jeg trenger tid til å bygge på en relasjon.

Gi relasjoner status i barnehagen. Så kan man forvente at alt annet man skulle gjort følger etter.

På bloggen enpedagogstanker kan du lese flere av Erle Sellevågs kommentarer.

Powered by Labrador CMS