– Det var en gang, for lenge, lenge siden.
100 år siden? Nei. 200 år siden? Nei. 300? For faktisk 700 år siden levde det
en konge i Mali som het Mansa Musa. Han eide en stor del av Vest-Afrika. Så rik
var han, sier Raymond Sereba fra scenen.
En konge på
reisefot og et tre med store, avlange frukter står sentralt i den nyskrevne barneforestillingen
som vises på Melahuset denne våren og høsten.
Sagnomsust
leder
Forestillingen
«Verdens rikeste mann og kakaotreet» er skrevet og fremført av Sereba selv, og
baserer seg på en idé og et konsept av Khalid Salimi, som etablerte Melahuset i 2016.
I
forestillingen forteller Sereba altså historien om Mansa Musa. Han var konge av
Maliriket under dets glansperiode på 1300-tallet og styrket rikets
handelsforbindelser og utdanningsvesen.
Musa var
kjent som en sjenerøs leder. Han er også kjent for å ha gjennomført en
storstilt pilegrimsferd til Mekka, hvor han skal ha brakt med seg en karavane
på over 60 000 personer og masse gull.
Denne reisen
skildres i forestillingen.
– Selv
ganske små barn har ofte hørt en del ting om Afrika, gjerne litt negative ting.
Derfor ønsker jeg gi dem noe annet. Vise dem at det er mye positivt som har
skjedd i Afrika opp gjennom historien, som også skjer i dag, sier Sereba.
«Reiste»
gjennom barna
Sereba er danser,
musiker og forteller. Han er fra Elfenbenskysten og har bodd i Norge siden
1983. I rundt 40 år har han holdt konserter og verksteder for barn i alle aldre
og for voksne. På oppdrag fra
Rikskonsertene har Sereba også holdt seminarer og opptrådt i diverse land,
blant annet i Sri Lanka, Sør-Afrika, Palestina, Jordan og på Island.
Annonse
Selv om
kunstneren har lang erfaring fra scenen, er dette den aller første
forestillingen han har skrevet selv.
– Da jeg ble
spurt om å lage denne forestillingen skjønte jeg at jeg måtte «reise» gjennom
barna – se dem – mens jeg skrev. Barn må behandles med stor respekt, og den
respekten har jeg hatt med meg under skrivearbeidet. Å få denne forespørselen
fra Khalid var ikke bare et oppdrag, men en anerkjennelse, forteller Sereba.
Sang og dans
er en sentral del av forestillingen, som er laget for barn i alderen fire til
seks år.
– Jeg har prøvd
å finne både ord og en uttrykksmåte som gjør det interessant for barna å sitte og
lytte, sier Sereba som synes det er en glede å spille for barnehagebarn.
Identitet
Kultur er
identitet, og ikke minst en arena for felles opplevelser, påpeker Tonje Lacher
som er kommunikasjonsansvarlig for Melahuset og Melafestivalen.
– Det er
viktig at barn får høre historier fra ulike kulturer og tradisjoner, sier hun.
– Norske,
nordiske og europeiske historier er lettere tilgjengelig for oss og regnes
automatisk som en del av vår kulturarv. Vi ønsker rett og slett å utvide
kulturarvbegrepet med forestillingene våre. Når man får nye historier fortalt, utvider
man perspektivet sitt og utvikler en forståelse for hvordan ting henger sammen,
legger Lacher til.
Gjenkjennelse
Melafestivalen
ble arrangert i Oslo for første gang i 2001, og helt siden starten har barn
vært en viktig målgruppe både her og på Melahuset, forteller hun.
– Det blir
stadig flere barn her i landet med afrikansk eller asiatisk opphav, og det er
viktig at også deres historier, eventyr og tradisjoner blir formidlet på scenen
og at de får vist det frem for sine lekekamerater.
– Det er
veldig viktig at man kan kjenne seg igjen i dem som står på scenen, men også at
man kan kjenne igjen noen av de historiene som fortelles, sier hun.
For noen
barn vil Mansa Musa allerede være godt kjent, mens andre vil få sitt første
møte med ham gjennom forestillingen, påpeker Lacher.
«Verdens rikeste mann og kakaotreet» hadde premiere 25. april. Forestillingen er gratis og vises på Melahuset i Oslo våren og høsten 2023.
Om Melahuset og Melafestivalen:
Ordet Mela
betyr «å møtes» på sanskrit.
Melafestivalen
arrangeres årlig på Rådhusplassen i Oslo og formidler kunst- og kulturuttrykk
fra hele verden. Festivalen arbeider for å øke bevissthet om kulturelt
mangfold, øke innvandrernes deltakelse i norsk kulturliv og oppfordrer
kulturinstitusjoner til å være mer inkluderende.
Melahuset
ble etablert i 2016 av kulturaktivist Khalid Salimi, som også er Melafestivalens
kunstneriske leder, og jobber for å videreføre arbeidet fra Melafestivalen.
Huset er en
programmerende scene for flerkulturell kunst- og kulturuttrykk. Husets
aktiviteter speiler mangfoldet i samfunnet og legger spesielt vekt på artister
og kulturuttrykk fra landene som ved innvandring er godt representert i Norge.
Melahuset
jobber for å øke kunnskapen og kompetansen om disse kulturuttrykkene, og for å
skape rom for aktiviteter og opplevelser.