Arve Hansen, Svein Heddeland og Morten Halvorsen står bak podkasten Menn i barnehagen (Mib).
Foto: privat
– Menn representerer noe annet enn kvinner. Det er derfor de trengs i barnehagen
I konservative Agder gjør Svein Heddeland, Arve Hansen og Morten Halvorsen et forsøk på å løfte menn i barnehagen som tema.
Hvorfor jobber det så få menn i barnehage? Samarbeider menn
bedre med fedre i barnehagen? Hvorfor er det slik at flere mannlige
barnehagelærerstudenter faller fra i studietida, enn kvinnelige? Har menn noe
unikt å tilføre i barnehagen? Hvordan er det egentlig å være mann i barnehagen?
Det er noen av spørsmålene som vil bli stilt i podkasten om Menn i barnehagen, som trioen Heddeland, Hansen og Halvorsen – kolleger ved
Universitetet i Agder (UiA) – står bak.
De er tre menn med ulik og lang fartstid fra
barnehagesektoren. I «Mib-podden» ønsker de blant annet å formidle den gode
arbeidsplassen barnehagen kan være også for menn.
– Altfor få menn er klar over hvilke muligheter
barnehagelæreryrket representerer som en profesjonell yrkeskarriere.
Videre ønsker de spesielt å få fram menns stemmer i
arbeid for og med barn, samtidig som de ønsker alle kvinner som er opptatt av
mangfold og menn i barnehagen velkommen til samtalen.
Arbeidsmiljø, oppvekstmiljø
I første episode, får de solid ryggdekning fra UiA-rektor
Sunniva Whittaker, som er glad for initiativet:
– I den verden vi lever i med mange gutter som kanskje ikke
bor sammen med en far, så er det utrolig viktig å ha ulike typer rollemodeller
i barnehagen, sier hun.
De tre karene bak podkasten er samstemt i at det er viktig å
få flere menn inn i barnehagene. Og at barnehagelærerutdanningene har et særlig
ansvar. Selv om de ikke kan ta kampen alene.
Veien er kort mellom arbeidsmiljø, og barns oppvekstmiljø,
påpeker de.
– Menn representerer noe annet enn kvinner. Det er derfor de
trengs i barnehagen. Så enkelt synes jeg det kan sies. Det trengs ikke færre
kvinner, men flere menn, sier Morten Halvorsen – som begynte på sin barnehagelærerutdanning
i 1979, og som har yrkesbakgrunn fra både praksisfelt og barnehagebyråkrati.
Seniorrådgiveren har også vært med på å jobbe ut en
handlingsplan for å rekruttere og beholde menn i barnehage, på oppdrag fra
Barne- og familiedepartementet, før barnehageansvaret ble overført til
Kunnskapsdepartementet.
Forestillinger om likestilling
Ønsket om flere menn i barnehagene er ikke nytt. Men
resultatene kommer ikke av seg selv, påpeker Svein Heddeland, som tidligere blant
annet har vært studieleder for barnehagelærerutdanninga ved UiA.
– Hvis målet er 20 prosent mannlige ansatte i barnehagene,
når kan vi med dagens utvikling forvente å nå dette? Hvis vi legger til grunn
at tallet var 6 prosent i 1997 og at det var 11 prosent i 2014, så må vi helt
til 2041, skisserer han.
Som sine kolleger er Heddeland opptatt av forskning og
faglighet, og skulle gjerne sett at flere ville se nærmere på disse temaene
gjennom UiAs masterprogram i barnehagekunnskap.
Også rektor Whittaker påpeker at det fortsatt fins
kunnskapshull.
Det er mange forestillinger knyttet til likestilling,
poengterer de tre initiativtakerne, og legger til at de i mib-podden ønsker å
begynne med et undringsspørsmål i hver episode. Ikke nødvendigvis for å finne et
svar, men kanskje flere svar som åpner opp for nye tanker og refleksjoner om tema.
Et eksempel, gir Arve Hansen:
– Har menn noe unikt å tilføre i barnehagen? Det vet vi
faktisk mindre om. Man går inn i et minefelt når man begynner å snakke om
typisk mannlighet og typisk kvinnelighet, erkjenner universitetslektoren med 25
års fartstid som barnehagelærer bak seg.
– Synes ofte det er litt kleint
Åsta Einstabland, leder ved Senter for likestilling ved UiA
– og medlem i det regjeringsnedsatte mannsrolleutvalget – medvirker i
podkastepisode to.
Hun peker blant annet på at Agder har likestillingsutfordringer,
som kommer til syne ved å være det fylket i landet hvor det tas ut minst
fedrekvote. Samtidig som familieverdier opptar mange.
– Menn synes ofte det er litt kleint å snakke om
likestilling, sier Hansen, som selv mener det er viktig at flere representanter
for den minoriteten de er gjør nettopp det, både lokalt og ellers i landet.
Morten Halvorsen er inne på positiv diskriminering av fedre
som mulig virkemiddel, og minnes at han selv var med på å skape en viss furore
gjennom konsekvent å ringe far først hver gang unger i barnehagen ble syke. Og
ved å invitere til egne foreldremøte for fedre.
Naturligvis er også barnehagens store innflytelse
samtaletema. Ikke minst som motvirker av utenforskap.
For Hansen innebærer det å kunne gå foran i antivoldsarbeid
og inkludering, og vise gode mannsidealer.
– Det er en tidlig mulighet til å påvirke i riktig retning.
For meg er det pedagogens viktigste rolle, og det motsatte av gatas lov: Å
sørge for at de som står utenfor skal finne en vei inn, sier Halvorsen.