Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen på scenen under @pi-konferansen.
Silje Wiken Sandgrind
– Barn er naturlig opptatt av realfag
Realfag er en naturlig del av det å oppdage verden og være nysgjerrig på hva som skjer rundt seg, mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Tirsdag og onsdag denne uken er barnehagefolk samlet i Bølgen kulturhus i Larvik til den årlige @pi-konferansen om realfag i barnehagen.
Blant talerne på konferansen som arrangeres av @pi-parken, var kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
– Realfag handler om veldig mye av det vi omgir oss med til daglig. Om byggeklossene man leker med, om å være ute i skogen og oppdage det som skjer der. Alle de tingene som foregår fra at man lurer på hva maten er laget av til hva som skjer hvis man dytter noe tungt ned i en stor bøtte med vann, sa Røe Isaksen fra scenen.
– Alle barn er nysgjerrige på verden rundt seg. Det vi voksne skal gjøre er å hjelpe dem med å gi den litt mer mening og til å utforske alle de morsomme mulighetene som er der, sier han.
– En naturlig del av å oppdage verden
Røe Isaksen ramser opp to grunner til hvorfor han mener det er viktig å drive med realfag i barnehagen, og hvorfor realfag er en naturlig del av rammeplanen for barnehagene:
– Den aller viktigste grunnen er fordi det er gøy. Realfag er en naturlig del av det å oppdage verden og være nysgjerrig på hva som skjer rundt seg, sier kunnskapsministeren.
– En annen grunn er at barnehagen skal støtte barns utvikling. Barna skal få pirret sin nysgjerrighet, få svar på spørsmål og lære på sine egne premisser. Realfag er noe alle trenger uavhengig av hva man skal holde på med senere i livet. Du kommer til å møte det i skolen og hver eneste dag senere, fortsetter han.
Gode samtaler
Kunnskapsministeren understreker at barnehagebarna først og fremst skal få lov til å møte verden som barn.
– De skal få lov til å leke, ha det gøy og være nysgjerrige. Og så skal de møte kompetente voksne som kan være veiledere i denne verden, enten det dreier seg om tall, form og størrelse, dyr, kroppen vår eller naturen. Barn er naturlig opptatt av realfag rett og slett fordi de er nysgjerrige på verden rundt. Vi skal ha gode samtaler og spennende aktiviteter knyttet til det som stimulerer barnas nysgjerrighet og fantasi. Det er altså ikke slik at realfag i barnehagen handler om at barn skal kunne en del tekniske ferdigheter, sier kunnskapsministeren.
– Noen ganger kan det høres ut som at realfag i barnehagen automatisk betyr at vi skal ha en mer «skolete» barnehage. Det skal vi ikke ha. Vi skal ha en barnehage hvor barna leker, har det gøy og lærer på barnas og barnehagens egne premisser, understreker han.
Ny rammeplan
Et ledd i regjeringens realfagssatsing har vært å utnevne egne realfagskommuner som arbeider med å løfte barn og unges kompetanse i matematikk, naturfag og teknologi i barnehager og skoler. I forrige uke ble 11 nye kommuner utnevnt til realfagskommuner og det er nå 54 av dem i Norge.
Mandag denne uken ble også den nye rammeplanen for barnehagen lagt frem. Den er kortere og tydeligere på hva personalet skal gjøre enn den forrige, sier Røe Isaksen.
– Et av de temaområdene som er videreført fra den gamle rammeplanen, og som vi nå sier at man skal jobbe med, er at man skal utforske og oppdage matematikk i dagliglivet, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Hvordan arbeidet med det som både i den nye og den forrige rammeplan ble kalt fagområder skal gjøres, er opp til den enkelte barnehage og til profesjonsskjønnet, men dette er noe alle barn skal få lov til å ta del i, sier kunnskapsministeren.
Les den nye rammeplanen for barnehagen her.