DEBATT

Lærer vi barna at kreativitet ikke har verdi?
«Når barns kreative arbeid brukes i kommersiell sammenheng, bør vi stille oss spørsmålet: Verdsetter vi egentlig barnas innsats, eller lærer vi dem at det de skaper ikke er verdt noe?» skriver Linda Larsen Meistad.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Nylig utlyste UNICEF Norge en tegnekonkurranse for barn. Premien? At vinnertegningen skulle trykkes opp og selges som julekort i organisasjonens nettbutikk. Ingen annen premie eller påskjønnelse var nevnt.
Etter at jeg reagerte på dette med en e-post til UNICEF, valgte organisasjonen å justere konkurransen. Nå opplyser de i konkurranseutlysningen at vinneren i tillegg vil få et diplom og «en liten symbolsk gave i posten». Men de spesifiserer ikke hva denne gaven er.
Jeg er glad for at UNICEF har justert konkurransen. Samtidig mener jeg at vi må løfte en viktig prinsipiell diskusjon: Hvordan verdsetter vi egentlig barns innsats og kreativitet?
Ikke bare lek – også verdi
I barnehagene legger vi stor vekt på barns kreative utfoldelse. Barns kreativitet er en viktig ressurs – både for dem selv og for samfunnet. Gjennom kunst og skapende uttrykk utvikler barn identitet, språk, tilhørighet og mestring. Det å bli tatt på alvor som skapende individ gir barn verdighet og selvtillit. Men vi må også være bevisste på hvilke signaler vi sender når barns arbeid brukes i kommersiell sammenheng, uten at det gis en reell påskjønnelse.
Ville vi akseptert at voksne kunstnere fikk betalt med «æren» av å få arbeidet sitt brukt og en udefinert symbolsk gave? Hvorfor er det da greit når det gjelder barn?
Hva lærer vi barna?
Barn lærer gjennom erfaring. Når voksne organisasjoner inviterer barn til å lage noe som senere skal selges, bør vi stille oss selv spørsmålene:
• Lærer vi barna at deres kreativitet har verdi?
• Eller lærer vi dem – indirekte – at det de skaper ikke er verdt mer enn en symbolsk takk?
Hvordan møter vi barns skaperglede?
Dette handler ikke bare om én enkelt konkurranse, men om holdninger i samfunnet vårt. Hvordan vi møter barns kreativitet, former barnas selvfølelse.
Det gjelder også i hverdagen – for eksempel når et barn kommer løpende med en tegning i hånden. Hva gjør vi da? Smiler vi raskt og legger den til side? Eller tar vi oss tid til å se, lytte og anerkjenne innsatsen bak streken?
Hvis vi virkelig mener at barns skaperglede er viktig, må vi også vise det i praksis. Ikke bare gjennom store ord om medvirkning og utfoldelse, men gjennom hvordan vi møter barnas uttrykk – både som foreldre, som barnehageansatte, som organisasjoner og som samfunn.
Hvordan kan vi bli flinkere til å vise at barns kreativitet faktisk har en verdi?
Det spørsmålet bør vi ta med oss videre.
Kilder:
https://www.unicef.no/nyheter/barns-rettigheter/delta-i-var-tegnekonkurranse