Per Henrik Stenstrøm ga publikum både mye latter og gjenkjennende nikk under sitt foredrag under PBLs lederkonferanse i Stormen konserthus i Bodø.
Iris Lyngmo, PBL
– Mange primadonnaer i barnehagen. Og det er bra!
Per Henrik Stenstrøm tok deltakerne på PBLs lederkonferanse gjennom en fargerik jungel av kolleger du kan irritere deg over. Men påpekte at de fleste, på hver sine måter, representerer muligheter.
«Slik takler du primadonnaer og andre vanskelige kolleger» var overskriften for hans timelange morsomme og tankevekkende foredrag under lederkonferansen i Bodø.
Stenstrøm har gjennom et langt liv fra mediebransjen mye erfaring med å jobbe sammen med svært ulike personligheter.
Men det var etter at han leste om forskningen til danske Helle Hedehaard Hein, at han følte at brikkene falt på plass når det gjaldt hvem alle disse kollegene egentlig var.
Han pekte, med utgangpunkt i Heins modell, ut fire arketypiske kolleger. Hver av dem representerer utfordringer, men også på hver sin måte muligheter for kolleger og ledere.
Primadonna og surpomp
De fire typene, som Stenstrøm ga nokså fargerike beskrivelser av sine møter med, er:
- PRIMADONNAEN: Betrakter arbeidet som et kall. Formålet med arbeidet er å gjøre en forskjell. Verdistyrt medarbeider som stiller høye krav til seg selv og til andre og aldri virker fornøyd. Trenger ikke ros, for primadonnaen vet selv når han/hun har gjort noe bra.
- PRAGMATIKEREN: Betrakter arbeidet som et arbeid, verken mer eller mindre. Formålet med arbeidet er å utføre et godt arbeid. Dette er en medarbeider som utfører sine plikter 100 prosent, men som mest av alt er opptatt av at det er sosialt og hyggelig på jobb.
- PRESTASJONSTRIPPEREN: Egentlig to typer. Den ekstroverte, som betrakter arbeidet som en konkurranse og der formålet er å prestere så andre legger merke til det. Den introverte, som jobber best alene og ser på formålet med arbeidet å prestere for seg selv, uten at ros fra andre har stor betydning.
- LØNNSMOTTAKEREN: Betrakter arbeidet som en straff. Formålet med arbeidet er å tjene mest mulig på å gjøre minst mulig. – Dette er ikke de uengasjerte. Dette er de AKTIVT uengasjerte medarbeiderne, sa Per-Henrik Stenstrøm. Før han tegnet et bilde av surpompen som vi alle kjenner, men også påpekte at «lønnsmottakeren» har hatt en av de andre typene i seg en gang i tiden.
– Finnes overalt
Overfor barnehage.no forklarer den mangeårige medielederen at han tror alle fire typene finnes i alle yrker. Men at kanskje én av dem kanskje skiller seg ut i barnehagesektoren.
– Jeg tror nok at det kanskje finnes flere primadonnaer i yrker som barnehagesektoren. Det er mange som velger sin retning og utdanning med en bevissthet om at det er en jobb som er krevende, men som er viktig. Du vet at innsatsen din preger noen og får konsekvenser for mennesker resten av livet. Så da får du kanskje flere primadonnaer der enn i en del andre yrker.
– Men det er ikke nødvendigvis negativt?
– Nei, overhodet ikke, jeg tenker at det er bra. Jeg ville vært bekymret hvis jeg plasserte barnet mitt i en barnehage hvis noen bare ville være der for å fylle dagen. Det er veldig bra at du kan levere barnet ditt til noen som er engasjert.
– Engasjert på godt og vondt?
– Ja, det er veldig krevende å jobbe sammen med folk som ikke er fornøyd, som hele tiden vil mer. Som er full av ideer og full av forslag og som stiller høye krav til seg selv og omgivelsene. Da resignerer man litt hvis man ikke har samme innstilling som dem, sier Per Henrik Stenstrøm til barnehage.no.
Ba ledere være antropologer
Stenstrøm oppfordret barnehagelederne i salen til å begynne som «arketypeantropolog», og finne ut av hvem på jobb som hører inn i hvilken av kategorien:
– Dere bør stille spørsmålene «hvem utfordrer oss?», «hvem er krevende?» og ikke minst «hvem er jeg?» Å være leder handler i veldig stor grad om hvordan jeg virker inn på andre mennesker.
Han ga konkrete tips om yrkesstolthet og om å dele de gode historiene. Han understreket betydningen av å ha det gøy på jobben. Og om det å gi ulik tilbakemelding og ulike oppgaver til de ulike typene.
Avslutningsrådet hans var:
«Vil du ha gode kolleger? Da må du selv være en god kollega.»
Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.