DEBATT
«Jeg undrer meg over utdanningsløpet og hva jeg i dag står i som 27-åring, med knappe tre års erfaring som leder» skriver artikkelforfatteren.
Foto: Privat
Pedagogisk leder: – Vi får ikke nok kunnskap om ledelse!
Verken utdanningen eller rammeverket lærer oss hvordan vi kan veilede vanskelige ansatte, ansatte som ikke spiller på lag eller ansatte med lang fartstid som synes det er vanskelig å innordne seg en pedagogisk leder i 20-årene, skriver artikkelforfatteren.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Da jeg gikk inn dørene på OsloMet en solfylt sensommerdag i
august, strukturert student som jeg var, hadde jeg stålkontroll på timeplanen,
arbeidskravene og alle eksamener. Det var en bekymringsløs tid. Jeg var sulten
på å lære og vite mer om barnehagesektoren. Utallige timer på skolebenken og
enda flere timer i praksis, det var nettopp dette som skulle gjøre meg til en
robust pedagogisk leder. Jeg var rolig, selvsikker og bestemt – gledet meg til
å ta fatt på jobben som pedagogisk leder.
Lite visste jeg om hva som ville møte
meg i praksis – praksissjokk, snakket alle om.
Viktig debatt
Jeg er ikke i sjokk. Noen er kanskje det, men jeg undrer meg
over utdanningsløpet og hva jeg i dag står i som 27-åring, med knappe tre års
erfaring som leder. Jeg hører om andre pedagoger som skifter yrkesretning, går
ned i lønn for å jobbe med andre ting enn det de er utdannet som, eller
pedagoger som tar ny utdanning og ikke orker en eneste time til i sektoren. Jeg
ønsker å snakke på vegne av medstudenter og medpedagoger. For jeg vet at dette
er en tematikk som vi rører for lite ved og en debatt som burde vært løftet.
Hva mangler vi egentlig? Jo, kunnskap om ledelse, hvorfor god
ledelse er så vanskelig og hva som er spesielt med ledelse i barnehagen.
Vi har flere grupper å forholde oss til: Barna, foreldrene,
personalgruppen, eieren av barnehagen, andre institusjoner/samarbeidspartnere
og samfunnet for øvrig. Vi er omgitt av mennesker med egen personlig ideologi
om hvordan ting skal gjøres i barnehagene. Enda vi har lover og regler som er
godt forankret.
Uansett forteller ikke dette oss om hvordan vi kan veilede
vanskelige ansatte, ansatte som ikke spiller på lag eller ansatte med lang
fartstid som synes det er vanskelig å innordne seg en pedagogisk leder i
20-årene. Og dette kan jeg forstå. Jeg opplever at atferden som møter oss
handler om frykten for endring, frykten for at for mye i sektoren skal rokkes
ved.
Viktigere enn KKK
I rammeplanen for barnehagene står det skrevet følgende: «Den
pedagogiske lederen leder arbeidet med planlegging, gjennomføring,
dokumentasjon, vurdering og utvikling av arbeidet i barnegruppen eller innenfor
de områdene han/hun er satt til å lede» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Om bare
dette stemte – det står ingenting om veiledning av enkeltpersoner, veiledning
av vanskelig personal, veiledning av frustrerte foreldre eller møter med PPT og
så videre. Det er ikke de ansattes feil at de opplever dette som
fryktinngytende.
Jeg retter blikket mot utdanningsinstitusjonene, som ikke delte mer
kunnskap eller erfaring om hvordan det kan være å være leder eller hva slags
utfordringer vi møter på veien. Noen tåler dette møtet med praksis bedre enn
andre. Jeg mener derfor at dette bør være bærebjelken i
barnehagelærerutdanningen - ikke utallige timer med KKK (Kunst, kultur og
kreativitet).
Ulik anseelse
Jeg drøfter ofte lederrollen med han jeg deler livet mitt
med. Han har lang erfaring med ledelse. Han har en mellommenneskelig påvirkning, som er utøvd i situasjoner rettet mot kommunikasjon. På denne måten oppnår han et eller flere spesifisert mål.
I tillegg har han en usedvanlig høy
respekt fra de han jobber sammen med.
Til tross for at vi jobber i ulike
sektorer, mener jeg at ledelse alltid vil være det samme, uavhengig av lederstil.
Likevel opplever jeg at det å være pedagogisk leder er mindre respektert enn
andre ledere. Det kan ha en sammenheng med oppfatningen av at yrket vårt i
lang tid har blitt snakket ned – men det er på tide at vi tar saken i egne
hender, og begynner å snakke oss selv opp. For vi er ledere, vi leder
personalgruppen, vi leder det pedagogiske arbeidet på avdelingen vår.
Ledelse
utøves når ett individ har innflytelse over en større eller mindre gruppe av
underordnede. Vår sentrale oppgave blir da å motivere til innsats og sørge for
at arbeidet blir samordnet, organisert og utført på en slik måte at gruppen når
de målene som er satt (Birkinshaw, 2018).
Burde vært bedre rustet
Det er ingen tvil om at lederrollen hadde blitt håndtert og
tatt imot på en annen måte dersom vi hadde sittet med den rette kunnskapen. Jeg
håper at unge voksne, nyutdannede, ville turt å stå opp for yrket sitt dersom
vi hadde blitt fortalt viktigheten av å ha analytiske evner, relasjonelle
ferdigheter, koordineringsevne og evnen til å være lærende.
Dette er ting som
kan læres og som man trolig vil tilegne seg jo mer erfaring man får – men
utgangspunktet er dårlig. Det er utdanningsinstitusjonene som er nødt til å forberede oss
på dette møtet med lederrollen.
En kollega av meg sa det så fint: «Vi må sette oss i respekt».
Og det er akkurat det jeg tror vi må. Kollegene mine forventer at jeg har
kontroll på det å være leder, at jeg leder arbeidet på en stødig måte, uten
usikkerhet. Mine siste ord blir nok en gang rettet mot utdanningsinstitusjonene, i håp om
at utdanningsløpet blir endret og at fokuset fra nå av handler mer om
ledelsesbiten. For det er jo nettopp det vi er, ledere.
Da forventer jeg
faktisk at dere utdanner oss til det også.
Kilder:
- Rammeplanen for barnehagene – kunnskapsdepartementet 2017
- Bli en bedre sjef – Julian Birkinshaw 2018
- Å være leder i barnehagen – E. Skogen, R. Haugen, M.
Lundestad, M. Vaagen Slåtten, 2014