Den første episoden av Squid Game heter nettopp Rødt lys. Serien er blitt superpopulær.
Illustrasjon: Skjermbilde fra Netflix
«Squid Game» endret leken i barnehagen - da tok styrer grep
Når barna ikke gikk videre i «rødt og grønt lys», lekte de at de ble drept. Det fikk styrer i Gvarv Læringsverkstedet barnehage til å sende melding til foreldrene.
Den siste tiden har blant andre Nrk satt fokus på at barn blir inspirert av Netflix-serien «Squid Game», og at barn ned i barneskolealder leker at de dreper hverandre.
«Squid Game» er en sørkoreansk TV-serie som kort fortalt handler om mennesker nedtynget av gjeld som konkurrerer i barneleker for å vinne store pengesummer. Med livet som innsats. På Netflix har serien fått 16 års aldersgrense, men i hjemlandet har den 19 års aldersgrense.
Nå viser det seg at fenomenet også har nådd barnehagen: Forrige uke lekte de eldste barna i Gvarv læringsverkstedet barnehage leken «rødt og grønt lys». En lek de har lekt mange ganger før, lenge før Netflix-serien «Squid Game» kom på TV, står det i en sak fra Nrk.
Men denne gangen hadde leken utviklet seg til det mer voldelige.
– De ble «drept» hvis de ikke gikk videre i leken, forteller styrer i Gvarv læringsverksted barnehage, Liv Fossheim, til statskanalen.
Hun understreker at hun forstår at barna mener dette er harmløs lek og at de ikke forstår hva det går ut på. Samtidig sendte hun informasjon til foreldrene, med oppfordring om å snakke med barna.
Etter at tekstmeldingen ble sendt ut forrige fredag, har det ikke vært flere tilfeller av denne type lek i Gvarv læringsverkstedet barnehage. Fossheim forteller at grunnen til at barnehagen har tatt grep, er for å forebygge videre voldelig lek.
– For vi ser at dette er en utvikling som kommer.
Nrk har snakket med både kontaktperson for barnehage i Utdanningsforbundet i Vestfold og Telemark, Monica Undseth, og Leif Gunnar Vestbøstad Vik, daglig leder i Barnevakten. Ingen av dem har hørt om lignende tilfeller fra andre barnehager.
Vik sier at han likevel ikke er overrasket:
– Fordi barn fanger opp ting og vil gjerne ta med seg dette inn i leken, og barns lek er en naturlig del å bearbeide inntrykkene de får.
Han mener det kan være lurt at foreldre stiller spørsmål til hvorfor barna leker det de gjør, og ikke koble det direkte til at barna har blitt eksponert for serien.
– Det å motivere til en positiv lek og omgivelsene til andre, er en stor og viktig oppgave for foreldrene.
Han mener også at foreldre burde vite om serien og forstå som voksen hva som ligger bak for å veilede leken.