Den viktige leken er tema for barnehagekonferansen Nordiske Impulser som arrangeres av Utviklingsforum denne uken.
Foto: Getty Images (illustrasjonsbilde)
– Leken er barnets måte å være i verden på
– Vi skal ha dyp respekt for barns lek, sa filmskaper Margreth Olin da hun deltok på Nordiske Impulser.
- Denne artikkelen ble først publisert i november 2020, og hentes fram til glede for nye lesere.
Mandag og tirsdag denne uken går barnehagekonferansen Nordiske Impulser av stabelen. Den viktig leken er tema for konferansen som i år er heldigital grunnet koronasituasjonen.
Dag én ble innledet med en hilsen og takk fra statsminister Erna Solberg:
– Tusen takk for den viktige jobben dere har gjort og gjør i denne krevende tiden, helt fra pandemien nådde oss i mars og nå når smitten har økt igjen.
– Leken er viktig for barn, og i barnehagen skal lekens egenverdi anerkjennes og ha en sentral plass. I en krevende periode er leken kanskje enda viktigere enn noen gang. Det er i tider som dette vi trenger glede, fantasi og fellesskap, sa Solberg.
– Utvikler empati
En av dem som var invitert inn for å dele sine tanker om lek denne første konferansedagen, var filmskaper Margreth Olin. Temaet for samtalen mellom Olin og konferansier Trond Kristoffersen var filmen Barndom. Dokumentaren fra 2017 følger barna i Aurora Steinerbarnehage på Nesodden gjennom et helt barnehageår.
Leken er barnets måte å være i verden på, påpekte Olin under samtalen.
– Det er noe som ikke er målbart og som på en måte er veldig sårbart. For hva er det barn gjør gjennom lek? De viser frem sin personlighet. Og den personligheten trenger bekreftelse. Det å skape rom og gi tid til at barn kan få lov til å komme ut som den de er, er viktig, sa hun.
Olin snakket mye om den indrestyrte leken, leken som kommer fra barnet selv.
– Det barn gjør da er at de leker frem indre bilder. Når et barn trekker flere inn i denne leken, som er styrt av de indre bildene, deler barnet et indre scenario med andre barn. Barnet må koble seg på disse indre bildene for at leken skal flyte. Hva skjer i denne leken? Jo, for at leken skal være i bevegelse må barnet skifte synsvinkel. Å leke på denne måten er en veldig lyttende aktivitet. Barn utvikler empati gjennom leken, de lærer seg språk og bygger vennskap, sa hun under konferansen.
Ønsket å løfte frem lekens betydning
Da filmen Barndom kom ut i 2017 var det 20 år siden seksårsreformen ble innført.
– Da reformen ble innført lovet politikerne landets foreldre at leken skulle være med over i skolen, men tendensen har snarere vært at barnehagen har blitt mer og mer skoleforberedende, sa Olin.
– Ved å gå inn og være observatør til barns lek gjennom et helt år ønsket jeg å løfte frem betydningen av lek og bidra til en offentlig samtale om lekens betydning, fortalte hun om hvorfor hun laget dokumentaren.
– Det er på høy tid at seksårsreformen blir evaluert ordentlig. Og så må vi ha en nasjonal og dyptgripende samtale, hvor de som har kunnskap om emnet må få lov til å komme til orde om hvordan skolen for de yngste elevene skal se ut fremover, sa Olin.
Tidligere i år ble det kjent at et forskerteam skal se på effektene av seksårsreformen.