I høst ønsket
pedagogisk leder Joanna Szalek å gjøre noen endringer i det fysiske miljøet på
avdelingen.
– Hele
kommunen har jobbet med lekemiljø, og vi grublet litt på hva slags lekekroker
vi skulle sette opp hos oss, forteller hun.
– Hvordan
landet dere på dinosaurtemaet?
– Vi hadde
nettopp fått en ny gutt på avdelingen som var veldig interessert i dinosaurer
og hadde mye kunnskap om teamet. I tilvenningsperioden lånte vi derfor mange
dinosaurbøker fra biblioteket slik at han kunne vise og fortelle videre til de
andre barna.
Guttens
interesse for dinosaurer smittet etter hvert over på hele avdelingen, og Szalek
bestemte seg for å spille videre på dette.
Hun begynte så
smått å gjøre den gamle konstruksjonslek-kroken om til «Dinoland».
– Mange
ideer
Det startet
med dinosaurfigurer i ulike størrelser, kunstige grønne planter i vinduene og grønne
blader i papir hengende fra taket.
– Vi spurte
også foreldrene om de kunne bidra med noe. De stilte opp med flere planter og
noen kunstige juletrær. Etter hvert fikk vi en stor og fin «jungel», forteller Szalek.
Dinokroken
ble en umiddelbar hit.
Annonse
– Barna
snakket bare om dinosaurer, og vi tenkte at vi ville ta det enda et steg
videre, sier den pedagogiske lederen.
De lånte
bøkene om Daniel og dinosaurene på biblioteket. I bokserien, som er
skrevet av Lisa Bjärbo, har hovedpersonen Daniel en magisk koffert som gjør at
han kan reise til dinosaurenes land.
– Vi laget
en slik koffert og har lekt at vi har reist til Dinoland, akkurat som i bøkene,
forteller Szalek.
Økt
leselyst
Det populære
lekearealet er i stadig utvikling, opplyser den pedagogiske lederen.
– Barna
kommer med nye ideer hele tiden som vi kan bygge videre på.
Dinosaurer
har også preget mange av aktivitetene på avdelingen de siste månedene.
De har hatt
kinodag og sett filmen Den gode dinosaur. De har spilt dinosaurbingo. Og
de har laget sin egen dinosaursang.
– Av og til
henger vi opp en pose med en liten overraskelse i dinokroken vår. Det kan være
en quiz eller andre morsomme oppgaver, forteller Szalek.
Samtidig har
det blitt lånt stadig flere dinosaurbøker fra biblioteket.
– Vi har
hatt mange fine lesestunder i dinokroken vår.
– Faktisk har
det aldri vært så stor interesse for lesing på avdelingen som nå. Vi leser om
noe barna virkelig er interessert i. I tillegg til skjønnlitterære bøker har vi
lånt mange faktabøker om perioden dinosaurene levde på jorda og om hvordan de
døde. Barna har fått så mye kunnskap. Vi får stadig tilbakemeldinger fra
foreldre om at de er imponert over hvor mye de kan om dinosaurer, sier den
pedagogiske lederen.
Har gravd
frem «fossiler»
Temaet diskuteres
også ivrig ute i naturen:
– Når vi har
vært på tur har barna lett etter spor etter dinosaurer.
Szalek forteller
at de har snakket mye om paleontologi det siste året.
Når barna har
ønsket mer informasjon om et bestemt tema, har de bedt de ansatte om å finne
frem bøker som kan føre dem nærmere svarene. Slik har barna møtt på mange nye
begreper, som de ansatte har forklart ytterligere gjennom lek.
For å vise hvordan
palentologer jobber, ble det for eksempel laget en liten sandkasse på avdelingen hvor
barna ved hjelp av malerkoster kan lete frem «dinosaurskjelett» og andre «fossiler» laget av gips.
– De synes
det er veldig gøy å grave ut og rense disse, forteller den pedagogiske lederen.
Fenger
alle
– Hvordan
har dinosaurprosjektet påvirket leken på avdelingen?
– Det har
blitt mer lek på tvers av kjønn. Lekekroken er like populær blant gutter og
jenter, og de aller fleste barna er innom der i løpet av dagen og leker sammen,
forteller Szalek, og legger til:
– Alle
dinosaurbøkene vi har lest, har blitt lest veldig mange ganger. Barna kan dem nesten
utenat og de leker ofte ut handlingen i bøkene, for eksempel at en Diplodocus
savner mammaen og pappaen sin.
– Utvikler språket
Oltedal barnehage ligger i Gjesdal kommune. Gjennom
regional ordning for kompetanseutvikling har kommunen samarbeidet med
Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger om å styrke språkarbeidet i
kommunens barnehager.
Førstelektor
i spesialpedagogikk ved Lesesenteret, Gunn Helen Ofstad, synes måten barnehagen
har jobbet på er et eksempel på godt språkarbeid i praksis.
– Det
Oltedal barnehage har gjort her, viser hvordan godt språkarbeid oppstår når de
voksne i barnehagen skaper felles lekereferanser med barna gjennom bøker. Å
sammen utvikle en så god innsikt i et tema, gjør at barna aktivt får brukt
kunnskapen sin og utvikler språket samtidig, uttaler Ofstad i en artikkel publisert på uis.no.
Rød tråd
– Vi er
veldig fornøyde med at vi fant et tema som har engasjert barnegruppa i så stor
grad, og som gjorde det enkelt å knytte sammen lesing, lekemiljø og
periodeplanen vår, sier Joanna Szalek.
Hun
forteller at Dinoland vil bli stående så lenge temaet og lekekroken
fenger.