Har utviklet «praksissimulator» for barnehagelærerstudenter
– Dette kan ikke erstatte ordinær praksis, men det kan være et praksisnært supplement til annen undervisning, sier prosjektleder Anne Kristine Solberg Runestad ved UiS.
Den digitale ressursen er et resultat av prosjektet ECTE-DigiTools, forteller Runestad.
Ideen til prosjektet oppsto høsten 2020, etter et semester da koronapandemien gjorde det vanskelig eller umulig for mange studenter å gjennomføre praksis.
Prosjektet hadde opprinnelig innreisende studenter i studiet Comparative Educational Studies i tankene hvor praksis utgjør 10 av 30 studiepoeng, opplyses det i en artikkel på hjemmesiden til Universitetet i Stavanger (UiS).
– Målet med prosjektet var å kunne tilby digitale alternativer til praksis. Vi ønsket å gi studenter, og da spesielt internasjonale studenter, noe bedre enn ingenting i situasjoner hvor tradisjonell praksis er umulig, sier Runestad som er førsteamanuensis ved Institutt for barnehagelærerutdanning til uis.no.
Nå har hun og kollega Ove Bergersen i samarbeid med NettOp – Avdeling for utvikling av digitale læringsressurser utviklet en digital didaktisk modell og en praksissimulator som gir studenter mulighet til å utforske barnehagers fysiske miljø på en praktisk måte.
Rom inne og ute
Den digitale ressursen tar utgangspunkt i ideen om rommet som den «tredje pedagog», opplyser Runestad.
Begrepet har sin opprinnelse i Reggio Emilia-filosofien og gjenspeiler at rommet er mer enn en kontekst for barnehagens pedagogiske arbeid. Det påvirker, og det lar seg påvirke, det være seg barnehagens innerom, uterom eller utvidede uterom.
Innholdet i ressursen har blitt utviklet sammen med Tjodmarka barnehage, Byfjordparken barnehage og Sande universitetsbarnehage, forteller prosjektlederen.
I praksissimulatoren kan studentene utforske ulike rom i de tre barnehagene, med utgangspunkt i undervisningsvideoer, 360°simulatorer og forslag til refleksjonsspørsmål.
– Vi har også skrevet noen fagtekster som kan sette i gang ytterligere refleksjon, og til hvert av temaene; «barnehagens innerom», «uterom» og «utvida rom», er det laget oppdrag som man kan løse.
Utforsket teknologiers mulighetsrom
– Vi landet på å bruke vanlig film til det meste av opptakene og interaktive 360°stillbilder med «hotspots» og refleksjonsspørsmål som utgangspunkt for utforsking i et virtuelt praksismiljø, sier Runestad.
Hun forteller at de først var innom ideen om en interaktiv ressurs med avatarer.
– Denne teknologien var dessverre utenfor vår rekkevidde, både på grunn av kostnader og tilgjengelig kompetanse. Vi har likevel fått utforske ulike teknologiers mulighetsrom. Blant annet gjennomførte vi en utprøving av 360°videoens muligheter og begrensninger. Erfaringene fra denne utprøvingen er at det er mye som er mulig, men at det i noen tilfeller er andre typer mediering og teknologier som er mer hensiktsmessig.
– På et tidspunkt, og for gitte situasjoner tror vi likevel at denne teknologien kan være verdifull i barnehagelærerutdanningen, men at det fremdeles gjenstår noen utfordringer både på produksjonssiden og brukersiden.
– Et supplement
Runestad understreker at øvingsverktøyet de har laget ikke kan erstatte tradisjonelle praksisopphold.
– Men det kan være et praksisnært supplement til annen undervisning. Dessuten vil det kunne være en ressurs for praksisfeltet. For eksempel for barnehager som ønsker å reflektere rundt egen praksis knyttet til den pedagogiske bruken av barnehagens fysiske miljø, sier hun.
– Det gir noen verktøy til å reflektere over de valgene man gjør når man skal tilrettelegge det fysiske miljøet, enten inne, ute eller når man går på tur. Tanken er at ressursen skal bidra med kunnskap og refleksjon i møte med praksis.
Ressursen finnes nå på både norsk og engelsk.
– Den er åpen og tilgjengelig for alle som ønsker å ta den i bruk, sier Runestad.
Hun forteller at de skal prøve ut ressursen i undervisning på en av fordypningene for barnehagelærerstudentene i april.
Internasjonalt samarbeid
Arbeidet med den digitale ressursen er en del av et større samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Stavanger, Universitat Autonoma de Barcelona i Spania og Linköping Universitet i Sverige.
Samtlige institusjoner er med i ECIU-nettverket.
Runestad forteller at de ønsker å utvide ECTE-DigiTools-prosjektet, og at de har søkt om Erasmus+-midler til dette arbeidet.
– For dette internfinansierte prosjektet, som vi anser som både et selvstendig prosjekt og som en pilot for det større samarbeidsprosjektet, har det innholdsmessige temaet vært barnehagens fysiske miljø. Lignende opplegg for typiske samhandlingsarenaer som måltidsituasjon, høytlesing, ulike typer frilek og pedagogiske aktiviteter samt tematikker knyttet til interkulturelle praksiser, ønsker vi å utvikle i et større prosjekt sammen med våre ECIU-partnere. Da gjerne også med innslag av 360°video, forteller hun.
– Målet er å kunne tilby et knippe åpne ressurser til barnehagelærerutdanninger internasjonalt, samt å kunne iverksette felles studiepoenggivende mikrokurs, der de digitale ressursene vil være sentrale, utdyper Runestad på uis.no.