KRONIKK
Fra venstre: Tove Agasøster Korneliussen, Sissel Aastvedt Halland og Annette Kristoffersen Vinje har arbeidet med et barnehagebasert utviklingsarbeid over tre år.
Foto: Kilian Munch / privat
Når rommet blir den tredje pedagog – et barnehagebasert utviklingsarbeid
«Når barna leker og er sammen om sanselige materialer, oppstår det ofte langvarig lek som skaper variasjon, fleksibilitet, spenning, fryd og overraskelser.»
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Læringsutdanningsbarnehagen Espira Salamonskogen ved Høgskulen på
Vestlandet (HVL), har sammen med førstelektorene i pedagogikk, Annette
Kristoffersen Winje og Sissel Aastvedt Halland ved HVL, hatt et
utviklingsarbeid med avdeling «Stubben» over tre år. Dette utviklingsarbeidet
har handlet om å etablere et fysisk miljø for demokrati, medvirkning og
fellesskap for de yngste barna i barnehagen.
Rammeplanen for barnehagen har stått sentralt og vært et viktig
utgangspunkt for dette utviklingsarbeidet. Planen er klar på at personalet skal
organisere rom, tid og lekematerialer for å inspirere til ulike typer lek, og
at de skal utforme det fysiske miljøet slik at alle barn får muligheter til å
delta aktivt i lek og aktiviteter i barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017).
Mer tilgjengelig
Da utviklingsarbeidet startet på «Stubben» i 2021 hadde ikke avdelingen
fysiske rom og materialer som var tilpasset de yngste barna i barnehagen. Det
var høye bord og tripp trapp stoler, en sofa som tok stor gulvplass og hyller
som ikke var i barnehøyde. Det var store mengder plastikkleker og lite rom for kroppslig
bevegelse.
Gjennom observasjoner av barn og kartlegging av det fysiske miljøet, utført
av personalet på avdelingen, ble det gjennomført en pedagogisk analyse som
personalet og samarbeidspartnerne fra HVL deltok i. Dette utløste en rekke tiltak
på avdelingen og resulterte i at store møbler og høye hyller ble erstattet med
møblement og inventar i barnehøyde. Leker og materialer ble slik mer tilgjengelige
for barna, og barna fikk mer golvplass og rom for bevegelse.
Videre ble mye av
plastikklekene byttet ut med ting det kunne være flere av og som barna kunne
bruke sammen. Eksempelvis oppvaskkoster, bøtter, treklosser, svamper, og gardinringer
som kunne tres på og av tørkerullholdere, sanseflasker, lampeskjermer, puffet
ris og så videre. På samme tid var det viktig å beholde noen av plastikklekene som
avdelingen hadde i utgangspunktet. Et eksempel er lekelastebiler.
Småbarnsfellesskap
I takt med tiltakene og endringene som utviklingsarbeidet førte med seg, fikk personalet faglig påfyll i form av fagøkter fra samarbeidspartnerne på HVL.
Det faglige påfyllet var forankret i nyere teorier og forskningsbasert kunnskap,
og handlet om: De yngste barna, syn på barn, medvirkning og demokrati,
barnefellesskap og spesifikke didaktiske praksiser knyttet til rom og
materialer.
Fagøktene ble etterfulgt av refleksjoner som igjen bidro til nye
endringer i avdelingens tiltaksplaner. For å gripe hva medvirkning kan være for
de yngste barna i barnehagen ble det en viktig del av arbeidet å ta tak i
spørsmålene: Hvem er de yngste barna? Hva gjør de? Hvordan leker de? Hva
engasjerer dem? Hva liker de å holde på med? Hva er barna interessert i? Hva fremmer,
og hva hemmer småbarnsfellesskapet til å virke sammen? Hva betyr dette for vår
voksenrolle, vår innredning og møblering av det fysiske miljøet og hva vi
tilbyr barna å leke med.
I et medvirkningsperspektiv er det først når barnehagepersonalet vet hvem
de yngste barna er at personalet kan legge til rette for barns medvirkning. Små
kropper trenger rom å være kropper i og et fysisk miljø som innbyr til utforsking,
sansing og oppdagelser. Små barn opptrer i flokk og trenger derfor et fysisk
miljø som innbyr og har rom for småbarnsfellesskap.
«Jeg vil ikke hjem»
Det ble viktig å skape et inkluderende småbarnsfellesskap og veien dit
gikk gjennom sanselige materialer. Det var nok materialer til alle og barna
samlet seg rundt noe felles. Materialene lokket til lek og barna gikk direkte i
lek med materialene. Dette ble en motsetning til leken med de typiske
«sololekene», eksempelvis en dukkevogn, som barna måtte verne om fordi de ikke
kunne være flere om å benytte den.
Småbarnsfellesskap handler både om å være i utforskende lek med materialer
og om å være sammen med hverandre. Barna er kroppslige samarbeidspartnere,
og barna viser at de synes at det er spennende å leke med noe de kan være flere
om.
Utviklingsarbeidet på «Stubben» har vist at når barna leker og er sammen om
sanselige materialer oppstår det ofte langvarig lek som skaper variasjon,
fleksibilitet, spenning, fryd og overraskelser. Rom og materialer spiller på
lag med oss, og blir den tredje pedagog. «Ja, så kjekt er det at barna ikke vil
hjem fra barnehagen»:
Vi hadde jobbet en stund for å finne ut hva
vi kunne gjøre for å fange interessen til Ola 3 år. Han hadde over en periode
signalisert (slik vi tolket det) at han kjedet seg på småbarnsavdelingen. Vi
visste at han var veldig interessert i gravemaskiner og lastebiler. En ettermiddag
da barnehagen var stengt, plasserte personalet sansebordet midt i rommet og
fylte det opp med puffet ris, gravemaskiner og lastebiler. Da Ola kom til barnehagen
neste morgen gikk han rett bort til sansebordet for å utforske det. Han begynte
å grave med en gravemaskin og fylle graveskuffen med puffet ris, for så å løfte
risen oppi en lastebil. Han jobbet lenge med dette. Etter hvert kom det flere
barn til, og de samlet seg i fellesskap rundt sansebordet med den puffede risen.
Det var nok til alle, og det oppstod en langvarig lek. Da Ola ble hentet den dagen,
ville han ikke være med mor hjem. Han sa: «Jeg vil ikke hjem, mamma. Jeg vil
være her og leke».