INSPIRASJON

Bildene i denne artikkelen er fra Barnas Have på Nøtterøy.

Inspirasjon til arbeid med uteleken

«Det finnes alltid muligheter for å gjøre ethvert uterom mer spennende, og mer inspirerende. De to viktigste stikkordene da er møteplasser og materialer» skriver artikkelforfatterne.

Publisert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Vi har tidligere skrevet om arbeid med barns lek og lekemiljøer inne i barnehagens rom.

Men hva med lekens muligheter ute? Er det slik at prioriteringen av barns lek kommer like godt til syne ute som inne?

Kanskje. Eller kanskje ikke.

Det finnes et mangfold av uterom. Noen barnehager har varierte uterom med både naturområder, naturlig vegetasjon og variasjon i terreng og underlag. Disse områdene kan ofte være spennende nok i seg selv, og inviterer til lek fordi de byr på steder der barn kan skape sin egen lek. Ofte har naturterrengene også rikelig med naturmaterialer som barna kan bruke til å bygge lek med, eller som rekvisitter til leken.

Men slik er det ikke for alle barnehager. Den gode nyheten er at det alltid finnes muligheter for å gjøre ethvert uterom mer spennende, og mer inspirerende. De to viktigste stikkordene da er møteplasser og materialer. I likhet med barns behov i leken inne, trenger barn også fleksible materialer til å skape og bygge lek med ute. De trenger grunnmaterialer i kombinasjon med de mer tradisjonelle utelekene.

Og hva mener vi med grunnmaterialer?

Jo, dere som har lest våre tidligere innlegg om lekemiljøene inne, vet allerede at eksempler på grunnmaterialer er kuber, grønne kasser, lekeplatåer/lave benker, plater, stubber og stoffer som tåler utebruk. Kombinasjoner av disse grunnmaterialene gir barn mulighet til å bygge, bære, frakte og sjaue aktivt i leken sin. I møte med de yngste barna gir grunnmaterialene ansatte mulighet til å skape kroppslige møteplasser. Ved å for eksempel plassere kube og lave, små benker midt i sandkassen – i kombinasjon med bøtter, kopper og kar – gir det de yngste barna noe å samles rundt, noe å støtte seg til og noe som gir mulighet for å fylle, tømme, rase og frakte.

Bildene under fra Barnas Have på Nøtterøy, viser hvordan grunnmaterialene er plassert i kombinasjon med hverandre, og der autentiske kjøkkenrekvisitter, naturmaterialer og tradisjonelle uteleker inviterer til lek. Det er også et poeng at materialene er samlet og satt sammen til møteplasser, da dette ofte er en igangsetter for leken.

«Skal det være en bakt potet?»

Det er fredag formiddag i barnehagen, og flere barn er i full sving med leken sin.

«Skal det være en bakt potet?» spør et av barna. Han gnir seg i hendene og smatter fornøyd idet han legger en og en potet inn i ovnen. «Hæ?» svarer et annet barn. «Jeg tror jeg heller vil lage pepperkaker jeg. Men da måtte jeg dra på butikken først. Hvor er nøkkelen til Volvoen?» Han leter en stund før han trekker et lettelsens sukk over å finne nøkkelen i sin egen lomme. Han setter seg på sykkelen, ruser motoren og kjører til butikken.

Når han kommer tilbake igjen, spør han andre: «Husket du å kjøpe pepper?»

Etter kroppsspråket å dømme har han glemt pepper, for han synker sammen, sukker og rister på hodet. Han andre setter hodet på skakke, og sier: «Det går bra – du kunne komme til meg i kveld og låne pepper av meg. Og så hadde du kanskje lyst til å smake litt på bakt potet. Bare en liten bit altså. For det er litt viktig at du smaker.»

Han tenker seg litt om før han slår til på tilbudet: «Ok, men bare en liten bit da.»

Dette innlegget ble først publisert på bloggen til STYD.

Powered by Labrador CMS