I
barnehagesektoren var det legemeldte sykefraværet på 9,3 prosent i andre
kvartal i 2023. Det er langt høyere enn gjennomsnittet for alle sysselsatte,
hvor det tilsvarende fraværet var på 5,55 prosent, ifølge SSB.
Nylig
inviterte advokatbyrået Codex til frokostseminar om hvem som har ansvar for hva når
en ansatt i barnehagen blir sykemeldt.
For hvilke plikter har egentlig arbeidsgiver
ved lengre sykefravær? Og hvilke rettigheter og plikter har arbeidstakeren selv?
Oppfølgingsplikt
Når en
ansatt blir sykemeldt trer arbeidsgivers oppfølgingsplikt i kraft, minner Marte Nesje
om.
– Da er det
en del frister som arbeidsgiver må forholde seg til. Den første er
oppfølgingsplanen som skal utarbeides i løpet av de første fire ukene, sier senioradvokaten
som til daglig jobber med arbeidsrett i Codex Advokat.
Planen skal
blant annet inneholde en vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver og
arbeidsevne, samt aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi, aktuelle tiltak med
bistand fra NAV eller bedriftshelsetjeneste og plan for videre oppfølging.
Hovedregelen
er at oppfølgingsplanen skal lages sammen med arbeidstaker, opplyser Nesje.
– Det finnes
noen unntak. For eksempel hvis det er noe konkret som gjør at man vet at sykefraværet
blir kortvarig og derfor anser det som unødvendig å ha en oppfølgingsplan. Vi
anbefaler likevel at man dokumenterer hvorfor man mener det er
unødvendig å lage en slik plan, sier hun.
Arbeidsmiljøloven § 4-6:
(3)
Arbeidsgiver skal i samråd med arbeidstaker utarbeide oppfølgingsplan for
tilbakeføring til arbeid i forbindelse med ulykke, sykdom, slitasje eller
lignende, med mindre dette er åpenbart unødvendig. Arbeidet med oppfølgingsplan
skal starte så tidlig som mulig, og planen skal være utarbeidet senest når
arbeidstaker har vært helt eller delvis borte fra arbeidet i fire uker.
Oppfølgingsplanen skal inneholde en vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver
og arbeidsevne. Planen skal også inneholde aktuelle tiltak i arbeidsgivers
regi, aktuelle tiltak med bistand fra myndighetene og plan for videre
oppfølging. Arbeidsgiver skal sørge for at planen formidles til sykmelder så
snart den er utarbeidet, og senest etter fire uker. Arbeidsgiver skal videre
sørge for at oppdatert plan sendes til Arbeids- og velferdsetaten senest en uke
før dialogmøter som Arbeids- og velferdsetaten innkaller til, jf.
folketrygdloven § 25-2 tredje ledd.
(Kilde: Lovdata.no)
Plikt til
å tilrettelegge
Innen den
syvende uken av sykemeldingsperioden skal arbeidsgiver kalle inn til et
dialogmøte hvor man går igjennom oppfølgingsplanen og vurderer tilretteleggingsbehov.
Målet er å snakke sammen om hva som skal til for å hindre at sykefraværet blir
unødvendig langt, skriver NAV på sine nettsider.
Arbeidsgiver
har en plikt til å tilrettelegge for at den ansatte kan komme helt eller delvis
tilbake i jobb, påpeker Nesje.
–
Tilretteleggingsplikten ligger der helt fra første sykemeldingsdag.
Eksempler på
tiltak kan være endring av arbeidssted og/eller arbeidstid, tilpasset arbeidsutstyr,
endring i arbeidsoppgaver og arbeidsrettede tiltak.
– Dersom
sykefraværet skyldes forhold på arbeidsplassen, som for eksempel det
psykososiale arbeidsmiljøet, bør bedriftshelsetjenesten involveres så tidlig
som mulig. Men det er i utgangspunktet ingen grunn til ikke å involvere
bedriftshelsetjenesten i løpet av de første syv ukene, da arbeidsgiver og
arbeidstaker kan få hjelp med funksjonsvurdering, individuell tilrettelegging
og deltakelse i dialogmøter.
Tilrettelegging:
(1) Hvis en
arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom,
slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige
tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid.
Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige
arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet eller
arbeidstiden, endringer i arbeidsutstyr, gjennomgått arbeidsrettede tiltak e.l.
(Kilde: Lovdata.no)
Medvirkningsplikt
Arbeidstakeren
som er sykemeldt har på sin side en plikt til å medvirke i arbeidet med å utarbeide og gjennomføre oppfølgingsplanen og til å finne gode løsninger sammen med arbeidsgiveren, påpeker Nesje.
– Hva
slags informasjon skal man oppgi til arbeidsgiver?
– Man
trenger ikke utlevere egne helseopplysninger, som diagnose og årsak til
sykefraværet. Men det man må opplyse om, er for eksempel hvis en sykemelding
har blitt forlenget. Da må man holde arbeidsgiver orientert om dette.
– Man
plikter i tillegg å fortelle arbeidsgiver om hvilken arbeidsevne man har. Kan
man ikke jobbe i det hele tatt? Eller kan man med tilrettelegging for eksempel jobbe et par
timer om dagen?
Arbeidsmiljøloven § 2-3:
(2)
Arbeidstaker skal: f) medvirke ved utarbeiding og gjennomføring av
oppfølgingsplaner ved helt eller delvis fravær fra arbeidet på grunn av ulykke,
sykdom, slitasje eller lignende, g) delta i dialogmøte etter innkalling fra
arbeidsgiver, jf. § 4- 6 fjerde ledd.
(Kilde: Lovdata.no)
For å få
rett til 100 prosent sykepenger har arbeidstaker plikt til å prøve seg i
arbeidsrelatert aktivitet så tidlig som mulig, og senest innen de første åtte
ukene:
– Dette
kravet gjelder løpende under hele sykefraværsperioden, sier Nesje.
Hun
understreker samtidig at det finnes noen unntak:
– Det
gjelder ikke når medisinske grunner klart hindrer slik aktivitet eller når det ikke
er mulig å gjennomføre arbeidsrelaterte aktiviteter på arbeidsplassen.
– Start
dialogen tidlig
Nesje
anbefaler at arbeidsgiver starter dialogen så tidlig som mulig med
arbeidstaker:
– Selv om
fristen for å utarbeide en oppfølgingsplan er ved fire uker, er det ingenting i
veien for å starte dialogen allerede første uken. Det er også lurt å
dokumentere dialogen med innkalling og referat, og å gjøre arbeidstaker
oppmerksom på plikten til å informere om egen arbeids- og funksjonsevne, sier
hun.
– Noen ansatte
forstår kanskje ikke bakgrunnen for at arbeidsgiver er litt på og spør om hva
som er status, men det er altså fordi arbeidsgiver har en lovpålagt plikt til å
spørre slik at de kan vurdere mulige tilretteleggingstiltak.
Nytt møte
Innen sykefraværet
har vart i 26 uker skal NAV innkalle til et nytt dialogmøte. Under dette møtet
skal oppfølgingsplanen gjennomgås og arbeidsrettede tiltak vurderes.
– Her skal arbeidsgiver,
arbeidstaker og NAV delta. Eventuelt andre hvis det er hensiktsmessig, for
eksempel arbeidstakers fastlege, sier Nesje.
– Legen kan
hjelpe arbeidstaker med å forklare til arbeidsgiver, enten at det ikke finnes noen
tiltak som kan iverksettes for at man skal kunne jobbe i sykemeldingsperioden, eller
bidra med informasjon om hva man trenger av tilrettelegging. Legen kan også
bidra med informasjon om prognosene for å komme tilbake i arbeid når man nærmer
seg 12 måneders sykefravær.
Under dialogmøtene
kan også bedriftshelsetjenesten, verneombud og tillitsvalgt være til stede, skriver
NAV på sine nettsider.
– Hvis det
er utfodringer i dialogen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker kan det være lurt å
ha med verneombud eller tillitsvalgt, dersom arbeidstaker selv ønsker det. Arbeidstaker
har ofte tillitt til eget verneombudet eller tillitsvalgt, som kan gjøre det enklere
å kommunisere med arbeidsgiver i dialogmøtene, sier Nesje.
Verneperiode
Retten til
sykepenger utløper etter ett år.
– Ved
fortsatt sykdom, må arbeidstaker søke om arbeidsavklaringspenger (AAP). Og NAV
må på nytt vurdere rettigheter og behov for arbeidsrettede tiltak, sier advokaten.
Etter ett år
utløper også verneperioden etter arbeidsmiljøloven § 15-8, som innebærer
absolutt forbud mot oppsigelse de første 12 månedene ved helt og delvis
sykefravær på grunn av ulykke eller sykdom.
– Når
12 måneder har gått må man gjøre en vurdering av arbeidstakers fremtidige arbeidsevne og utsiktene til bedring.
Her må arbeidsgiver først vurdere om det er påregnelig at sykefraværet vil
fortsette og også omfanget av fremtidig fravær. Særlig hvis det er snakk om
hyppige, men korte fravær hvor man ser at man over tid har et jevnt høyt
fravær, sier Nesje.
– Disse
vurderingene er helt avhengig av informasjonen arbeidsgiver får fra
arbeidstaker.
Hun opplyser
at den sykemeldte har plikt til å informere arbeidsgiver om prognosene for å
komme tilbake i jobb når 12-månedersperioden nærmer seg slutten.
Arbeidstakeren
skal fortsatt ha oppfølging av arbeidsgiveren, også etter at AAP er innvilget. Ansvaret
for å følge opp og legge til rette for den sykemeldte gjelder så lenge
arbeidstakeren er ansatt, opplyser NAV på sine nettsider.
– Høy
terskel
Etter at verneperioden har utløpt, er det de vanlige oppsigelsesreglene i
arbeidsmiljøloven som gjelder. Her står det at arbeidsgiver må ha saklig grunn
i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold for å si opp en
ansatt.
Terskelen
for å si opp en ansatt på grunn av sykefravær, er høy påpeker Nesje.
– Når kan
det være saklig grunn?
– Hvis
prognosene, altså den fremtidige arbeidsevnen og utsikten til bedring, viser at
det i hvert fall vil gå mer enn tre til seks måneder etter at verneperioden har
utløpt til arbeidstaker vil kunne komme tilbake i arbeid, vil man etter
rettspraksis kunne ha grunnlag for oppsigelse. Forutsatt at arbeidsgiver har
undersøkt og kartlagt alle muligheter for tilretteleggingstiltak.
– Arbeidsgiver
må da se på arbeidstid og omfang av arbeidsoppgaver. Mulighetene for
omplassering, med tanke på hvilken avdeling man jobber i. Eller om det er noen
hjelpemidler på arbeidsplassen som kan bidra til at arbeidstaker kan komme
tilbake, sier Nesje.
Hun peker på
at leder i barnehagen har et ansvar for å sørge for forsvarlig bemanning.
– Hvor
langt plikter arbeidsgiver å strekke seg for å tilrettelegge?
– Barnehager
har ofte noen deltidsstillinger for å få bemanningsplanene til å gå opp, men
det betyr for eksempel ikke at arbeidsgiver plikter å pålegge andre ansatte å
ha en høyere stillingsprosent for å kunne tilby en ansatt med full stilling
lavere stillingsprosent, sier Nesje.
Plikten til å legge arbeidet til
rette for arbeidstakerne er omfattende. Tilretteleggingsplikten går likevel
ikke så langt at tilrettelegging for én enkelt arbeidstaker kan gå på
bekostning av andre arbeidstakeres arbeidsforhold eller oppgaver, eller
slik at arbeidsmiljøet generelt forverres, påpeker hun.
–
Arbeidsgiver har omsorgsplikt overfor de andre arbeidstakerne også. De har sitt
vern ut ifra arbeidsavtalene de har. Derfor er det begrensninger i hvilke
innskrenkinger arbeidsgiver kan gjøre for andre kolleger. Men hvis man for
eksempel har en ansatt i deltidsstilling som har uttrykt ønske om høyere
stillingsprosent og en ansatt som trenger lavere stillingsprosent på grunn av
helsa, så plikter man å se på mulighetene for å øke stillingsprosenten til den
som ønsker det og redusere for den som er syk.
– Ikke vanlig
– Du har
bistått både arbeidsgivere og arbeidstakere i slike saker? Hvor vanlige er de?
– Det er
ikke så ofte man kommer dit at man vurderer oppsigelse på grunn av sykefravær. Man
finner gjerne en form for tilrettelegging som gjør det mulig å komme tilbake i
jobb, sier Nesje.
– I saker
der man ikke har fortsatt i jobben har det etter min erfaring, ofte vært slik
at når man har vurdert arbeidsevne, så har arbeidstaker selv innsett at man
ikke kan komme tilbake fordi man ikke klarer å utføre arbeidsoppgavene som
kreves. Da har partene gjerne blitt enige om en sluttavtale eller arbeidstaker
har sagt opp selv på grunn av helsemessige årsaker.
– Du
råder arbeidsgivere til å dokumentere dialogen med arbeidstaker i sykefraværsperioden.
Burde arbeidstakere gjøre det samme?
– Det kan være
lurt å dokumentere at man holder arbeidsgiver orientert om egen arbeidsevne og
utsikter til bedring, og hvilke tiltak man selv ber om for å kunne komme
tilbake i jobb. Hvis det går mot oppsigelsessak og man flere ganger har etterspurt
konkrete tiltak uten å få tilbakemelding fra arbeidsgiver, er det bra å kunne vise
til denne dokumentasjonen. Det gjør det vanskeligere for arbeidsgiver å ha
saklig grunnlag for oppsigelse, sier Nesje.