– Formålet vårt er ene og alene å drive gode barnehager for
foreldre og barn. Det er utfordrende at nye lovkrav rammer som de gjør.
Det sier Laila Dahle. Hun er daglig leder for Mobarn SA. Et samvirkeforetak
som inntil nylig drev 12 private barnehager i Molde, Hustadvika og Averøy, men
som fra årsskiftet ble «mor» et i konsern med et dusin aksjeselskaper under
seg.
– Vi rakk det innen fristen, takket være fantastisk god
bistand fra revisor KPMG. For det er en juridisk og økonomisk jungel av
byråkrati og prosesser som skal til, sier Dahle.
Hver enhet for seg
Det var i begynnelsen av juni 2022 at endringene i
barnehageloven ble vedtatt, som resultat av et lovforslag fremmet av
Kunnskapsdepartementet med statsråd Tonje Brenna (Ap) i spissen.
Seks måneder senere skulle samtlige private barnehager i
Norge være selvstendige rettssubjekter, uten lov til å drive med annet enn
barnehage. Langt fra alle rakk fristen 1. januar 2023. For Mobarns del, ble de
siste dokumentene signert på siste arbeidsdag i romjulen, forteller Dahle.
– Vi har registrert rettssubjektene og overført driften.
Tinginnskuddet er gjennomført. Utfordringa vår er at noen av våre enheter er små.
Vi har tatt på oss et stort samfunnsansvar, og må sørge for en bærekraftig
økonomi for hver enkelt barnehage. Dette er svært utfordrende, sier Dahle.
Nå er det hver enhet for seg selv. Det kan gjøre dem mer sårbare. Det gjør også at kostnadene
samlet sett øker.
– Vi er et ideelt foreldreeid foretak, som bruker alle
pengene våre på barna. Nå må de i større grad gå til revisjon og
regnskapsmessig administrative prosesser, sier den daglige lederen.
Uavklarte spørsmål
Engangskostnadene er det foreløpig vanskelig å sette
prislapp på. De siste regningene har ikke kommet ennå. Men jurister, konsulentråd
og veiledning fra revisjonsbransjen er ikke gratis, påpeker Dahle.
Om den varige utgiftsøkningen, sier hun:
– Det er mer kostnadsdrivende å føre tolv enkeltregnskap enn
ett. Før har det vært oppdelt på avdelinger, noe som har gitt full transparens.
Å drive som enkeltselskap øker kostnadene. Med nøyaktig hvor mye vet vi ikke
før året er omme. Det er fortsatt mange x-er i budsjettet.
Noe av det som er uavklart, er om SA-et skal være
skattepliktig eller ikke. I så fall vil disse utgiftene bety en betydelig
kostnadsøkning, og med det mindre penger til barna. En forespørsel til
Skatteetaten ligger inne, men saksbehandlingstiden gjør at de fortsatt ikke
vet, forklarer Dahle.
– Vi er i en uavklart situasjon, og det er en krevende
øvelse å skulle forsøke å forutse hvordan året 2023 skal gå.
Måtte bytte bank
Sikkert er det at renteutgiftene øker.
– Barnehagene har fått redusert sine tilskudd og de nye aksjeselskapene
har i begrenset grad mulighet til å ta opp lån. Så vi har valgt å beholde
eiendommer og lån i samvirkeforetaket. Men siden samvirkeforetaket ikke lenger
driver barnehagene, oppfylles ikke lenger betingelsene for å kunne ha lån i
Husbanken. Vi har derfor måttet gå ut å etterspørre ny finansiering av lånene
våre, som for Mobarns del beløper seg på cirka 54 millioner kroner for 12 bygg,
forklarer Dahle.
Nå er gjelden samlet i en annen bank, hvilket bidrar til
betydelig økte kostnader.
– For dere er konsekvensen av nye lovkrav penger bort fra
barna?
– Utvilsomt. Mindre av pengene går til drift av barnehagene
våre. Det synes vi er veldig beklagelig.
– Vi blir påført ekstra kostnader til tross for at vi er det
samme ideelle foretaket, hvor det fortsatt ikke er noen som tar ut utbytte. Jeg
synes det er en veldig mistenkeliggjøring av ideell virksomhet, fortsetter Dahle.
– Svekker ansattrettigheter
– Regjeringen har sagt de vil gi små privateide og ideelle
barnehager bedre rammevilkår. Hva tenker du om det, i lys av dagens situasjon?
– Det er bra, men jeg tenker at de har begynt i feil ende.
Jeg frykter særlig for de små barnehagene, at deres framtid er truet, fordi man
har satt i gang en storstilt regulering av sektoren uten at finansiering er på
plass. En forutsigbar bærekraftig økonomi burde vært sikret først, sier
Mobarn-lederen.
– Lovgivers hensikt har vært å overføre alle driftsutgifter
til rettssubjektene. I det ligger også overføring av ansatte. Det skjer som
virksomhetsoverdragelse. En konsekvens er at det juridiske stillingsvernet er
redusert. Og jeg understreker at jeg snakker om det juridiske stillingsvernet, ikke
det menneskelige. Vi er stolte av, og ønsker å ta vare på våre ansatte, og det
vet de. Men dersom en av barnehagene våre, på grunn av sviktende barnetall,
måtte legge ned driften – ville ikke de ansatte ha samme formelle krav knyttet
til arbeid i en annen av våre barnehager, forklarer Dahle.
Sendte brev til komiteen
I forbindelse med behandlingen av lovforslaget i fjor vår,
sendte Mobarn brev til utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, der de
advarte mot endringene i barnehageloven som nå er innført.
De var også i Teams-møte med Møre-benken på Stortinget. Uten
at Dahle opplevde at det nyttet.
– Vi prøvde å formidle våre bekymringer, men ble ikke lyttet
til. Fra Venstre fikk vi raskt svar at de ikke ønsket endringene som var
foreslått, og at de også var bekymret for forutsigbarheten for sektoren
framover. Fra Elise Waagen (Ap) fikk vi svar etter at komitebehandlingen var
gjennomført, om at man nå skulle i gang med det viktige arbeidet knuttet til
finansiering av sektoren. Ellers hørte vi ikke noe.
Her er advarselen Dahle kom med i mai 2022: –
Tenk dere godt om før dere vedtar dette lovforslaget
Les også: Lovforslag innebærer nye kontrakter for 6000 ansatte: – Vi kjenner på usikkerhet
PBL: – Helt håpløst
– Det er helt håpløst at mange barnehager må bruke utrolig mye
ressurser – tid og penger – på omorganisering, revisorer og advokater, i stedet
for å bruke pengene på tilbudet til barna og kompetanseheving for de ansatte.
Vi forstår veldig godt frustrasjonen og fortvilelsen fra alle de som nå blir
tvunget til å ta tid og penger bort fra barna, og bruke det på unødvendig
byråkrati.
Det sier administrerende direktør Jørn-Tommy Schjelderup i
PBL (Private Barnehagers Landsforbund) til Barnehage.no.
– Det er kunnskapsminister Tonje Brenna og hennes regjering
som har tvunget gjennom denne endringen, på tross av faglige råd og sterke
advarsler fra sektoren. Det er hun som må ta ansvar for at midler som burde
vært brukt på tilbudet til barna, i stedet må brukes på nye selskapsstrukturer
som verken gagner barna eller de ansatte i barnehagene, fortsetter Schjelderup.
Han mener
intensjonen bak lovendringen kunne vært ivaretatt på annet vis.
– Et nytt krav om regnskapsmessig skille, som
Kunnskapsdepartementet tidligere har anbefalt, ville sikret åpenhet og innsyn,
til en betydelig lavere kostnad for barnehagene og samfunnet.