– Det viktigste vi kan gjøre med tanke på rekruttering, er å sørge for gode arbeidsplasser for våre ansatte, sier direktør for oppvekst i Bærum kommune, Brynhild Farbrot.Foto: Getty Images
Har mål om 40 prosent mannlige lærere i barnehagene og barneskolene
Kommunens egne tall viser at man foreløpig er et godt stykke unna målet.
– Vi ønsker
at barn og unge skal møte voksne som representerer samfunnet vi lever i. Derfor
er det viktig å ha et stort mangfold av ansatte i både barnehage og skole som
er gode og tydelige rollemodeller for barna våre, sier direktør for oppvekst Brynhild
Farbrot i Bærum kommune.
Oppvekstpolitikerne
i kommunen har bedt administrasjonen jobbe mot et mål om 40 prosent mannlige
lærere i barnehagene og barneskolene.
Et veldig
ambisiøst mål, innrømmer Farbrot. Og et mål man foreløpig er langt fra å nå,
skriver Budstikka. (Krever innlogging)
12 prosent
Kommunens
egne tall viser nemlig at 13,8 prosent av de ansatte i Bærumsbarnehagene er
menn. Av mennene som jobber i barnehage er 62,6 prosent assistenter, uten
formell kompetanse. 15,2 prosent er utdannet barnehagelærere. I tillegg kommer
barne- og ungdomsarbeidere og andre med fagbrev.
Om lag 12
prosent av alle barnehagelærerne i kommunen er menn.
I
barneskolen er andelen mannlige lærere noe høyere. En kartlegging
kommunedirektøren har gjort basert på tall fra Grunnskolens informasjonssystem
(GSI) viser at 238 av totalt 1023 lærere er menn. Til sammen utgjør dette 23,6
prosent mannlige ansatte i undervisningsstillinger ved barneskolene i Bærum. Tallet
inkluderer også ansatte uten godkjent utdanning.
Totalt har Bærumsskolen
30,7 prosent mannlige ansatte. Av disse er 41,4 prosent pedagoger mens 58,6
prosent er fagarbeidere, miljøarbeidere, barne- og ungdomsarbeidere,
assistenter eller lignende.
– Ingen
raske løsninger
Oppvekstpolitikerne
i Bærum har bedt kommunedirektøren se på hvordan man kan styrke rekrutteringen,
og slik nærme seg målet om 40 prosent mannlige lærere i barneskolene og
barnehagene.
Annonse
I sin
redegjørelse peker kommunedirektør Geir Aga på at rekruttering av mannlige
lærere er et langsiktig og strategisk arbeid som blant annet krever
holdningsskapende prosesser.
«Det finnes
altså ingen raske løsninger for å øke antall mannlige lærere i barnehage- og
skolesektoren, men kommunedirektøren ser at kommunen har vesentlige virkemidler
for å påvirke søkningen til lærerutdanningen slik at det dannes et godt
grunnlag det kan rekrutteres fra» skriver Aga.
Han kommer
med følgende forslag til tiltak:
«Det ene
gjelder å legge til rette for at flere unge gutter og menn introduseres for
læreryrket gjennom informasjon og jobb, slik at de får erfaring med hva det
innebærer av ansvar og oppgaver å jobbe i barnehage og på barneskole.»
Et annet
tiltak som trekkes frem, er å legge til rette for at mannlige ansatte får
mulighet til å ta utdanning mens de er i jobb.
Over
landsgjennomsnittet
På
landsbasis er én av ti barnehageansatte menn. Omtrent samme fordeling mellom
kvinner og menn finner man blant de pedagogiske lederne.
Med en
manneandel på 13,8 prosent ligger Bærum kommune litt over landsgjennomsnittet når
det gjelder mannlige barnehageansatte. Kommunen ligger også over gjennomsnittet
når det kommer til andel mannlige pedagoger.
– Vi ønsker oss
uansett flere mannlige lærere og vil jobbe for å nå det politiske målet. Selv
om 40 prosent er et ganske hårete mål, sier direktør for oppvekst Brynhild
Farbrot.
Plan for
rekruttering
Det skal nå
utarbeides en plan for barnehage og barneskole der kunnskapsbaserte tiltak for
økt rekruttering av mannlige lærere inngår. Den vil være klar i løpet av 2023.
I planen vil
man blant annet utdype hvordan gutter og menn som er ansatt i barnehage, skole
og SFO som vikarer, assistenter og så videre, kan følges opp og veiledes inn i
mangfoldet av oppgaver som ligger til læreryrket. Planen vil i tillegg omtale
aktuelle program for videreutdanning, kursing og kompetanseheving, opplyser
kommunedirektør Geir Aga i sin redegjørelse.
– Det viktigste
vi kan gjøre med tanke på rekruttering, er å sørge for gode arbeidsplasser for våre
ansatte. At de møter et godt arbeidsmiljø, et arbeidssted hvor de får
utviklingsmuligheter, hvor de opplever at de utgjør en forskjell og får brukt
kompetansen sin. Det er viktig uavhengig av om man er mann eller kvinne. Vi er
helt avhengige av et godt omdømme, og at vi oppleves som en attraktiv
arbeidsgiver, sier Farbrot.
– Vi ønsker også
å bidra til å løfte statusen til grunnskolelærer- og barnehagelæreryrkene. Det
kan vi best gjøre gjennom å vise frem hva disse yrkene går ut på. Dette har vi
gjort mer av i de siste rekrutteringskampanjene våre. Vi har for eksempel laget
videosnutter der mannlige lærere i barnehage og skole forteller om hva de mener
er positivt ved yrket sitt.
Konkurransedyktig
lønn
Også organisasjonstillitsvalgt
i Utdanningsforbundet, Maja Bergan, mener barna trenger flere mannlige
rollemodeller i skoler og barnehager.
Hun påpeker overfor
Budstikka at arbeidsmiljø med få menn har utfordringer med å tiltrekke seg
menn.
Direktør for
oppvekst Brynhild Farbrot forteller at de i tiden fremover kommer til å legge
enda mer vekt på å synliggjøre hvilke utviklingsmuligheter og karriereveier som
finnes i barnehage og skole.
– Vi har
unge menn som kommer inn i barnehage, skole og SFO etter endt skoleløp. Noen har
ikke bestemt seg for hvilken utdanning de skal ta enda eller de venter på at de
skal inn i forsvaret. Gjennom å tilby dem jobb i barnehage og skole, ønsker vi å
vise frem hvor meningsfullt det er å jobbe med barn og unge. Vi håper at vi på
den måten kan påvirke yrkesvalget deres, og få flere til å velge læreryrket,
sier hun.
Rekruttering
av lærere, og særlig
barnehagelærere, har blitt stadig mer utfordrende. Ikke
bare i Bærum, men i store deler av landet, påpeker Farbrot:
– Vi kjenner
på at vi gjerne skulle hatt flere søkere til de ledige stilingene våre i
barnehage og skole, og skulle ønske at det kom flere ferdig utdannet fra
utdanningsinstitusjonene. Slik det er nå må vi kjempe med nærliggende kommuner
om å få dem til oss.
– Vi trenger
at flere, både menn og kvinner, tar barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanning,
sier Farbrot.