Monika Anna Röthle er førstelektor ved Institutt for barnehagelærerutdanning på Universitetet i Stavanger, er én av fem nominerte til «Årets barnehageinspirator 2017».Illustrasjon ved Stine Limoseth
«Hun gir studentene en dypere forståelse for faget»
Monika Anna Röthle er førstelektor ved Institutt for barnehagelærerutdanning på Universitetet i Stavanger, er én av fem nominerte til «Årets barnehageinspirator 2017».
Et landskap med mye plass til både store og små grupper der vi kan ta det som kommer opp på sparket og endre underveis.
Slik ser førstelektor Monika Anna Röthle ved Institutt for barnehagelærerutdanning på Universitetet i Stavanger for seg sitt optimale læringsmiljø. Og det stopper ikke der. For tanker og ideer er ferskvare og Röthle drømmer om muligheten til å sette en ide ut i livet nesten umiddelbart. Ikke etter en plan som er utarbeidet et halvt år i forveien, slik undervisning gjerne fungerer nå.
– For meg er et optimalt læringsmiljø et sted med god kommunikasjon med studentene der det vi gjør har mening. Et sted der vi kan bevege oss fram og tilbake i stoffet og hente inn små videoer med hverdagssituasjoner fra barnehagen. Jeg ønsker meg mer tid med studentene, til samtaler og veiledning, også i begynnelsen av studiet, sier Röthle.
Hun er én av fem kandidater til å bli «Årets barnehageinspirator 2017». Prisen deles ut av PBL, og det er studenter ved landets barnehagelærerutdanninger som har nominert sin yndlingslærer. Röthle er en populær foredragsholder og har deltatt i flere forskningsprosjekter. Hun er også fagbokforfatter og veileder barnehager.
– Hvorfor er du nominert til «Årets barnehageinspirator»?
– Jeg tror at studentene ser mitt ekte engasjement både når det gjelder barn, barnehagelærerens yrkesrolle og barnehagepolitikk. Jeg får tilbakemelding på at jeg er god til å forklare og tror det bunner i at jeg prøver og sette meg i studentens ståsted når jeg forbereder meg til undervisning, sier Röthle.
Og for dem som faktisk har hatt Röthle som lærer, har også truffet hennes alter egoer. For dette er en dame som ikke er redd for å hive seg uti det.
– Jeg kler meg ut som Maria Montessori, Friedrich Fröbel og Rudolf Steiner, ler Röthle.
– Du må ha en relasjon til det du underviser i og vise studentene at stoffet er relevant. Ellers gir det ikke mening.
Intervjuet fortsetter under bildet.
Annonse
Dette sier studentene om sin yndlingslærer:
«Engasjert, utrolig dyktig, sjarmerende, koselig og bruker mange forskjellige undervisningsmetoder slik at vi holder fokus selv på lange dager.»
«Monika har en fantastisk evne til og lære bort pensum fra pedagogikkfaget. Jeg som student blir selv ekstra engasjert og motivert når denne foreleseren har undervisning. Aldri før har jeg hatt en så dyktig lærer.»
«Med sin kunnskap, varme og entusiasme for faget er Monika en naturlig kandidat. Hun gir studentene sine dypere forståelse for faget og ikke minst forståelse for viktigheten av jobben vi gjør.»
– Jeg liker rett og slett å være lærer, sier pedagogikklæreren kort og godt.
Og det har hun vært i over 30 år ved barnehagelærerutdanningen og ingen av dem like.
– Jeg har lært så mye av å lese fagstoff og diskutere med studentene. Og jeg lærer av å lese om det som skjer i sektoren og lærer selv mens jeg underviser, sier Röthle.
– Hvem inspirerer deg?
– Det er inspirerende å jobbe i en sektor med så store endringer over tid. Og å tenke på at jeg har vært med på det hele som en liten brikke i en stor prosess. Fra jeg startet som barnehagelærer i 1975 til jeg nå underviser framtidens barnehagelærere, sier Röthle.
Det har gledet og provosert, men hun finner fremdeles inspirasjon i utviklings- og forskningsarbeidet hun er og har vært med på.
– Å være tett på barnehagen er veldig inspirerende. Og å samarbeide med kolleger i andre fag og prosjekter.
Röthle underviser i barns utvikling og lek og læring i første trinn. Det er hun som er med på å legge grunnlaget for studentenes videre læring. Og det i seg selv, er både inspirerende og givende.
Disse fem er nominert til Årets barnehageinspirator: