Janne Åse Torsvik mottar prisen i Fana kulturhus i Bergen. Sammen med henne på scenen er Eventus-eier Kjetil Tuvin Hopen og studieprogramleder ved HVL Margareth Eilifsen.Foto: Eventus
Fikk heder for masteroppgave
– Utrolig kjekt å få en slik anerkjennelse, sier Janne Åse Torsvik.
Sist fredag ble Torsvik tildelt prisen «Årets
masteroppgave» for sitt prosjekt om barn og ansattes felles
utforskning. Prisen ble delt ut under fagdagen til Eventus Barnehager i Fana
kulturhus.
I tillegg til å motta en sjekk på 10.000 kroner, fikk
Torsvik æren av å være hovedforedragsholder på fagdagen som samlet over 250
barnehageansatte.
– Masteroppgaver har en tendens til å havne i en
skrivebordsskuff og bli litt glemt. Derfor var det veldig kjekt å få lov til å
prate om funnene mine til så mange ansatte. At det jeg har jobbet frem kan få
betydning ute i praksisfeltet, er jeg både stolt og ydmyk over, sier hun.
Første gang
Prisen er et samarbeid mellom Eventus og Høgskulen på
Vestlandet (HVL), og deles ut til den personen som har skrevet den beste masteren
i barnehagekunnskap ved HVL det aktuelle året.
– Prisen ble til fordi vi i Eventus Barnehager ønsker å
sette fokus på masterutdanningen, og vise at det masterstudentene forsker på er
relevant «på gulvet» i barnehagene, forteller faglig leder Remi Kaldhussæter.
Årets vinner ble plukket ut av en jury bestående av tre representanter
fra HVL og tre fra Eventus.
– Dette var første gangen vi arrangerte denne
konkurransen, og vi tenker å gjenta suksessen til våren igjen. Vi ønsker også å
se på mulighetene for å utvide til andre studier som er relevante for
barnehagen. Drømmen er at dette vil bli en gjentakende konkurranse det blir god
oppslutning rundt, sier Kaldhussæter.
Felles utforskning
I år var det fem studenter som leverte masteroppgave i
barnehagekunnskap ved HVL. Tre av dem meldte seg på konkurransen.
Torsvik har lang erfaring fra barnehage. Hun startet sin
karriere som assistent. I 1997 var hun ferdig utdannet barnehagelærer, og hun har
siden jobbet både som pedagogisk leder og daglig leder.
– Gjennom hele min yrkeskarriere har jeg vært veldig
inspirert av Reggio Emilia-pedagogikken. Det ble også førende for valg av tema
for masteroppgaven, forteller hun.
– Formålet med prosjektet er å bidra med innsikt i hva
som kan ha betydning for barnehagenes måte å drive utforskning på – der barna
og personalet skaper mening sammen. Samtidig vil jeg synliggjøre hvordan
utforskning i barnehagesammenheng kan være et alternativ til forståelsen av at
læring er et resultat av å følge en oppskrift som passer for alle, sier
Torsvik.
De siste 15-20 årene har det dukket opp mange
kommersielle aktører som er interesserte i å tjene penger på sektoren, påpeker hun.
– Barnehagene blir tilbudt masse verktøy og prosedyrer
som man skal følge for å angivelig oppnå et gitt resultat. Jeg mener dette er
et veldig forenklet syn på læring. For meg er det helt sentralt at barn og
personalet engasjerer seg i en felles utforskning av det som barnet har tanker,
meninger og hypoteser om. Det må være det ledende, sier Torsvik.
– Ved å ta utgangspunkt i barns lekende tilnærming til
verden, og inkludere barnets stemme gjennom refleksjon, tanker og meninger både
om fellesskapet og kulturen de er en del av, så kan utforskning lede til en
forståelse for ivaretakelse av naturen, men også en bærekraftig pedagogikk
fordi barnet kan være del av en demokratisk hverdag.
Smutthull
Torsviks masterprosjekt tar utgangspunkt i følgende
problemstilling: Hvordan foregår utforskende aktiviteter mellom barn og
barnehagepersonale i etterkant av et kunstprosjekt om havet?
Hun har fulgt tre avdelinger i to ulike barnehager, i perioder
på fire til seks uker. Samtlige avdelinger hadde deltatt i kunstprosjektet One
Ocean – Havportett, der barn, ansatte, kunstnere og forskere utforsket
livet under vann og i strandkanten like ved barnehagene.
Torsvik finner at det er fire ting som er særlig viktig
for en utforskende praksis:
– Det første handler om sted og rom. Hvor foregår
utforskningen? Jeg finner ikke overraskende at det å utforske i et åpent rom,
som for eksempel i fjæra, gir mye bedre forutsetninger for å utforske havet enn
å sitte inne på en avdeling ved et bord. Stedet som et åpent rom er altså en
fordel fremfor stedet som et lukket rom.
Dialog er også avgjørende, påpeker Torsvik.
– Jeg har kalt det smutthull eller mulighetenes
rom når personalet griper det de ser at barna er interessert i og gjennom
dialog klarer å løfte barnas utforskning videre. I situasjoner preget av monolog
ser jeg derimot at utforskningen stopper helt opp, sier hun.
– Jeg finner videre at barn bruker leken som sin
foretrukne talegenre for å skape mening i aktivitetene de er med på. De kan for
eksempel holde på med leire, men skjønner kanskje ikke helt hensikten med
akkurat denne aktiviteten. Da kan de krølle leiren sammen til en klump, late
som det er en bil og begynne å kjøre mens de lager bil-lyder. De bruker altså
leken for å skape mening med det de holder på med.
– Til slutt finner jeg at tid er veldig viktig. Det
handler både om å gjenta aktiviteter over tid, om at barn må gis tid til å være
i utforskning, og om å hekte seg på det som har foregått tidligere. I mitt
masterprosjekt så jeg på hvordan barnehagen jobbet videre med å hekte seg på
kunstprosjektet de hadde vært med på etter at forskerne og kunstnerne hadde
forlatt barnehagen, forteller Torsvik.
«Stor relevans»
Juryen er samstemte om at Torsvik har levert en oppgave om
et spennende prosjekt, med god metodikk, formidling og en solid konklusjon.
HVLs jurymedlemmer trekker frem følgende i sin
begrunnelse:
Dette prosjektet vil ha stor relevans for hverdagen i
barnehagen og bygger på dagens utfordringer. Den har i seg en overførbarhet til
relasjon mellom voksne-barn i hverdagsaktiviteter, og utfordrer dagens praksis.
Vi tror mange vil kjenne seg igjen i forskningen (fortellingene) og med et
refleksivt syn og dialog over denne oppgaven, kan praksis i barnehagen endres.
Jurymedlemmene fra Eventus fremhever at:
Barnehagene er i kontinuerlig utvikling og i dette
arbeidet er profesjonsfelleskapet avhengig av gode perspektiver og teorier som
kan bringe oss framover. Oppgavens tydelige stemme mot programpedagogikk og
utfordring av lærerens monolog i møte med barns aktivitet oppleves viktig og
riktig. «Utforskning etter kunstprosjekt om havet» oppleves å ha viktig
relevans for barnehagen da den især løfter fram bærekraftig utvikling og
barnets utforskende møte med naturen som sentralt.